دکتر رضا بیات‌*

نوا و شفا

امروزه به مدد روش‌های علمی مبتنی بر آزمون و خطا، این نکته به اثبات رسیده که فرآیند درمان، صرفا یک مساله فیزیکی نیست، بلکه ارتباط معنی‌داری با شرایط روحی و درونی بیماران دارد.
کد خبر: ۲۰۹۹۶۶

دل چون آرام نباشد ز تن آرام نخواه‌
باده چون صاف نشد روشنی از جام نخواه

می‌دانیم که یکی از بهترین روش‌های ایجاد ریلکسیشن در بیماران و رفع اضطراب و رفتارهای وسواسی، استفاده از موسیقی‌درمانی ‌است.

هر چند رابطه میان موسیقی و سلامت فرآیند پیچیده‌ای است که نیاز به کارگاه‌های متعدد برای بسط و حل موضوع دارد، اما به طور قطع از ابتدای آفرینش رابطه معینی بین نوا و شفا موجود بوده است.

انسان در دوره جنینی با صدای موسیقی قلب مادر رشد می‌کند و اولین واکنش جنین به مفاهیم خارجی به موسیقی است. در دوران کودکی با صدای آسمانی مادر که از پاک‌ترین حنجره‌ها به گوش می‌رسد، بالنده می‌گردد و بدین سبب است که یک کودک 5 ساله می‌تواند 2 قطعه  آهنگ مشخص و ملودی‌ها را متمایز کند.

برای تامین و تعریف چنین نیازهایی و هماهنگی بیشتر دو علم پزشکی و موسیقی پس از رایزنی‌های جمعی گروهی از پزشکان و موسیقیدانان جنبه عملی به خود گرفت و برای اولین بار در تاریخ معاصر پیوندی دوباره بین دو قشر فرهیخته پزشک و موسیقیدان برقرار شد.

از این طریق با تلاش و تعامل دو جانبه در بررسی و مطالعه و بازشناخت سره از ناسره در موسیقی و معرفی موسیقی فاخر، براساس مبانی علم طب می‌توان به کمک سلامت و آرامش روان و کاهش تنش‌ها و استرس‌های زندگی معاصر بستر مناسب‌تری برای تعالی روح آدمی فراهم آورد.

جلسه هیات موسس کانون موسیقی پزشکی کشور با حضور اساتید موسیقی و جمعی از پزشکان در تاریخ 14 مرداد 1383 در خانه  موسیقی و اولین جلسه مجمع عمومی نیز با حضور 80  نفر از پزشکان در تاریخ 18 خرداد 1384 تشکیل شد.

امروز کانون با بیش از صدها نفر پزشک عضو و دوستدار موسیقی توانسته طی جلسات متعدد با هیات‌مدیره خانه موسیقی و با کمک این اساتید در دو مرحله روز پزشک را در سالروز تولد ابن‌سینا در تالار رودکی و با حضور بیش از 800 میهمان در تالار وحدت برگزار کند.

همچنین با تعامل و وحدتی که با مرکز نقش موسیقی در سلامت جسم و روان (مربوط به دانشگاه شهید بهشتی)‌ برقرار کرده است، توانسته قدم‌های موثری برای عملی کردن موسیقی درمانی بردارد و از امکانات خدمات درمانی برای 8 هزار عضو خانه موسیقی بهره ببرد. حرکت کانون، حرکتی رو به جلوست و مسلما دستاوردهای آینده آن چشمگیر خواهد بود.

* عضو هیات مدیره کانون پزشکان‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها