دکتر محمدمحسن همایی / فوق تخصص مراقبت‌های ویژه‌

شیوه جدید درمانی‌

درمان فلج مغزی با داروی اریتروپوتین وریدی برای اولین بار درجهان انجام و به بهبودی بیمار منجر شد. هر چند درمان بیمارانی که دچار فلج مغزی شده‌اند امکان‌پذیر است، معمولا بهبودی ماه‌ها و حتی سال‌ها به طول می‌انجامد اما این بیمار در مدت بسیار کوتاه چند روزه بهبود یافت و از بیمارستان مرخص شد.
کد خبر: ۲۰۸۰۱۹

 اریترو پوتین دارویی است که برای درمان کم‌خونی بیماران کلیوی استفاده می‌شود و به طور کلی دارویی خون‌ساز محسوب می‌شود اما مطالعاتی که طی دو سال اخیر صورت گرفته، مشخص شده است اگراین دارو از سد مغزی خون عبور کند می‌تواند باعث ترمیم اعصاب مرکزی شود و روی سلول‌های بنیادی مغز اثر بگذارد و باعث متوقف شدن مراحل چهارگانه مرگ سلول‌های مغزی شود. همچنین برخی مطالعات نشان داده است این دارو احتمالا می‌تواند روی قدرت بینایی نیز تاثیر داشته باشد و باعث افزایش آن شود.

در مورد عسگر باید متذکر شوم او به خاطر مسمومیت دارویی و به دنبال ایست قلبی دچار آسیب شدید مغزی شد به گونه‌ای که 24 ساعت بعد از احیای قلبی همچنان علائم فلج مغزی شدید را داشت. عدم تنفس، گشادی مردمک‌های چشم، واکنش نشان ندادن به نور، نداشتن تحرک و عدم پاسخگویی به محرک‌های دردناک ازجمله علائم این بیمار بود به گونه‌ای که وقتی آمبولانس خصوصی برای انتقال وی از بیمارستان آیت‌الله کاشانی به مرکز درمانی دیگر مراجعه کرده بود از بردن او امتناع کرد.

زمانی که عسگر را ویزیت کردم 48 ساعت از ایست قلبی و ضایعه مغزی او می‌گذشت و علائم عصبی بیمار اصلا رضایت‌بخش نبود. در آن شرایط از پدر عسگر رضایت گرفتم و تزریق وریدی اریترو پوتین را با دوز بالا به مدت 48‌‌ساعت آغاز و در این مدت عوارض تزریق این دارو را با داروهای دیگر کنترل کردم. یک روز بعد بود که بیمار به طور ناگهانی بیدار شد و تمام فعالیت‌های عصبی وی به حالت عادی برگشت.

چنین شیوه درمانی برای نخستین بار در جهان انجام شد و بیمار پس از آن‌که از روی تخت پایین آمد شروع به خواندن کلمات ریزی کرد که چشم من و پرستارها آنها را نمی‌دید. بنابراین احتمال دارد متخصصان چشم بتوانند از این دارو برای کم‌بینایی و نابینایی نیز استفاده کنند که البته در این باره باید تحقیق بیشتری شود. از طرفی خودم آمادگی دارم تا روی این روش درمانی و پذیرش بیماران جدید باز هم کار کنم تا شاید از این طریق به نتیجه قطعی و غیرقابل انکاری برسیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها