کد خبر: ۲۰۶۱۳۳
بچه‌ای که قلنج شیرخوارگی دارد، سالم است. خوب شیر می‌خورد، اما در دوره‌هایی قابل پیش‌بینی  معمولا هر روز در ساعت مشخص و اکثر اوقات شب‌ها  گریه می‌کند که ممکن است چند دقیقه تا 2 الی چند ساعت به طول انجامد. قلنج شیرخوارگی در دختربچه‌ها و پسربچه‌ها، بچه‌های اول و بچه‌های بعدی و بچه‌هایی که از شیر مادر یا شیر خشک استفاده می‌کنند به یک نسبت رخ می‌دهد.

نظریه‌های مختلفی در مورد علت قلنج شیرخوارگی وجود دارد، اما علت آن هنوز ناشناخته است. حملات قلنج معمولا در عرض چند هفته اول تولد شروع و در ماه سوم یا چهارم برطرف می‌شود. بچه‌ای که قلنج دارد، نمی‌توان به هیچ شکلی بیش از چند لحظه آرام کرد. گریه و سر و صدای بچه برتعامل بین والدین و فرزند تاثیر می‌گذارد و از علل احتمالی آشفتگی و از هم‌گسیختگی خانواده است. بچه‌ای که قلنج دارد بسیار در خطر سوءاستفاده قرار می‌گیرد. زیرا پدر و مادری که صبر و تحملشان تمام شده ممکن است ناکامی و عصبانیت خود را روی سر بچه خالی کنند.

اگر بچه قلنج گرفته باشد، این چند هفته گریه و زاری بچه مثل یک عمر به نظر می‌رسد. وقتی نمی‌توانید صدای بچه را با روش‌های معمول ساکت کنید، بهتر است تاکتیک‌های خود را تغییر داده و ذهن خود را روی یافتن راه‌هایی برای پشت سر گذاشتن هفته‌های باقی‌مانده تمرکز کنید. در اینجا به چند توصیه اشاره می‌شود:
 بچه را شبیه ننو به جلو و عقب تکان دهید.

 صداهای سفید را امتحان کنید، مثلا یک جاروبرقی یا سشوار روشن کنید. صدای پارازیت رادیو یا هر صدای مشابهی در هنگام تکان دادن بچه هم در آرام کردن او موثرند.

 یک دوری با اتومبیل بزنید.

 بچه را در داخل تسمه بچه‌گیر یا کالسکه بچه قرار دهید و با قدم‌های تند پیاده‌روی کنید.

 بچه را به دست یک پرستار کمکی و قابل اعتماد بسپارید تا بتوانید چرتی بزنید یا بیرون از منزل بروید.

 اگر هیچ‌کس دم دست نیست، بچه را 5 الی 10 دقیقه روی زمین بگذارید و چند نرمش و یا ورزش قدرتی انجام دهید تا خستگی‌تان در برود و نیروی از دست رفته را بازیابید.

اما در مورد استفاده از پستانک برای آرام کردن اندکی اختلاف‌نظر وجود دارد. برخی از پزشکان بشدت با استفاده از پستانک مخالف هستند. سایرین معتقدند اگر در استفاده از آن حد اعتدال نگه داشته شود، می‌تواند سودمند باشد. بچه‌هایی که مشت، انگشتان یا انگشت شست خود را می‌مکند نیز ممکن است پستانک را به عنوان یک عامل آرام‌بخش بپذیرند.

به اطفالی که شیر مادر می‌خورند تا زمانی که شیر خوردن روال و زمان‌بندی کاملا عادی و ثابتی پیدا نکرده؛ نباید پستانک داده شود.

اگر به بچه خود پستانک می‌دهید، مهم‌ترین نکته، استفاده صحیح از آن است.

 هر وقت بچه دهانش را باز کرد سریع پستانک را توی دهان بچه هل ندهید.

 فرزندتان را تشویق کنید تا بدون پستانک به خواب برود.

 برای آرام کردن بچه‌ای که گریه می‌کند، روش‌های دیگری پیدا کنید.

‌ به محض این‌که کودکتان دیگر تمایلی به پستانک از خود نشان نمی‌دهد، آن را از بچه دور کنید. این اتفاق معمولا بین ماه‌های 12 تا 15 روی می‌‌دهد.

خوانندگان گرامی می‌توانند سوالات پزشکی خود را با ما در میان بگذارند. سلامت باشید.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها