با رادیو سلامت

بیماری خاموش‌

رادیو رسانه‌ای گسترده و فراگیر است که امروزه جایگاه موثری در میان مخاطبان دارد و رادیو سلامت به دلیل پرداختن به مباحث مورد نیاز مردم در حوزه بهداشت و درمان توانسته است خیل کثیری از شنوندگان را به خود جلب کند.
کد خبر: ۱۹۲۹۳۴
از این پس سعی می‌کنیم چکیده برخی مباحث را که در رادیو سلامت به آن پرداخته می‌شود، در این ستون به چاپ برسانیم. امروز دکتر قزوینیان متخصص مغز و اعصاب درباره آلزایمر با شما سخن می‌گوید.

آلزایمر بیماری تحلیل برنده مغزو از دسته سیستم بیماری اعصاب مرکزی است. این بیماری در سنین بالا دیده می‌شود و بسیار بدون علامت و تدریجی طی ماه‌ها و سال‌ها بروز می‌کند.

علت بروز این بیماری تاکنون مشخص نشده و روند تدریجی تخریب یک سری از سلول‌های حافظه موجود در مغز موجب این بیماری می‌شود. این بیماری در ابتدا سلول‌های حافظه را تخریب کرده و سپس سلول‌های تکلم، سلول حرکتی و غیره را درگیر می‌کند.

از آنجا که این بیماری بسیار خاموش است و علایم اولیه ندارد،نمی‌توان از راه‌های بررسی همچون نوار مغزی، سی‌تی‌اسکن و آزمایشگاهی بیماری را تشخیص داد؛ بلکه شرح‌حال بیمار در اختلال انجام کار‌های روزمره پزشک را آگاه می‌کند. افراد دارای 3 نوع حافظه هستند، حافظه فوری که به چند ثانیه قبل برمی‌گردد، حافظه اخیر که به حوادث چند ساعت قبل برمی‌گردد و حافظه دور که به سال‌ها قبل مربوط می‌شود.

آلزایمر معمولا حافظه اخیر را درگیر می‌کند

از عوارض این بیماری می‌توان به اضطراب، بدبینی بخصوص به همسر، فراموش کردن اسامی اطرافیان، اخلال در انجام کار‌هایی که قبلا بسهولت انجام می‌شده است، همچون رانندگی، اختلال شخصیتی ، عدم توانایی ذهنی و حرکتی در موارد پیشرفته اشاره کرد.بعضی از بیماری‌ها و شرایط بحرانی حافظه فرد را دچار اختلال کرده و به او فراموشی زودگذر می‌دهد که این را نباید با آلزایمر اشتباه گرفت.

دیابت، فشار خون بالا، بیماری‌های کلیوی، افسردگی، تیروئید، کاهش قند خون، استرس، بی‌خوابی، اضطراب، تغذیه نامناسب، بی‌تحرکی و عدم مطالعه از عواملی هستند که حافظه را دچار اشکال می‌کنند و با برطرف کردن این مشکلات فراموشی نیز از بین می‌رود.

راه‌های پیشگیری از آلزایمر تاکنون به صورت عینی ثابت نشده است؛ اما به طور تجربی ثابت کرده است استفاده از مواد غذایی مناسب ویتامین E، کپسول روغن ماهی، استفاده از مغز، پرهیز از ناراحتی‌های روحی و روانی و دارو‌هایی که باعث تحریک سیستم اعصاب می‌شود، در پیشروی این بیماری کمی موثر است.

آلزایمر در افراد مسن بروز می‌کند و بتدریج آنها را از یک زندگی معمولی دور می‌کند. نگهداری از افراد مبتلا به آلزایمر که از توانایی ذهنی و حرکتی محروم هستند، بسیار مهم است. صبر و حوصله و درک بیمار به عهده خانواده اوست که بیمار کمتر آسیب ببیند.

زمین خوردن، عفونت ادرار و کاهش قند خون معمولا باعث زوال عقل مضاعف در این افراد است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها