گروه جامعه - صولت فروتن: فصل ثبت‌نام دانش‌آموزان مدارس یکی از ایام پردغدغه والدین است که به دلیل محدودیت در ثبت‌نام و تلاش برای یافتن مدارس مناسب‌تر، این ذهنیت را به وجود آورده است که تفاوت میان سطح کیفی و آموزشی مدارس دردسرآفرین شده و گرایش به سمت مدارس غیرانتفاعی را نیز افزایش داده است. در حال حاضر نزدیک به 8 درصد مدارس کشور را مدارس غیرانتفاعی تشکیل می‌دهد که از این تعداد درصد عمده‌ای از آن نیز در شهرهای بزرگ بویژه تهران قرار دارد و از لحاظ مالی نیز متکی به شهریه‌های میلیونی هستند. با وجود این شهریه‌های میلیونی، گرایش والدین به سمت این مدارس موجب شده است فعالیت‌های فوق برنامه، امکانات آموزشی و وجود معلمان معروف آن بیشتر به چشم بیاید.
کد خبر: ۱۹۱۷۲۹

23 نوع مدرسه در تهران‌

وجود مدارس غیرانتفاعی و در کنار آن انواع و اقسام مدارس دیگر، مردم را به تلاش برای یافتن مدرسه بهتر و مناسب‌تر واداشته است. به گفته یک مقام مسوول در آموزش و پرورش تهران، حدود 23 نوع مدرسه در تهران وجود دارد که هر یک از آنها ضوابط و شرایط خاص خود را برای ثبت‌نام دارند و طبیعی است کیفیت این مدارس یکی نیست و همین موضوع، والدین و دانش‌آموزان را دچار مشکل کرده است.

محمدرضا خانی، یکی از شهروندان تهرانی که فرزند خود را در یک موسسه غیرانتفاعی ثبت‌نام کرده است، می‌گوید: تقریبا تمام کسانی که فرزندان خود را در مدارس غیرانتفاعی ثبت‌نام می‌کنند، بر این باورند که کیفیت این مدارس نسبت به مدارس دولتی مناسب‌تر است و حداقل آنها از نظر سطح آموزش و مراقبت و کنترل‌هایی که روی دانش‌آموزان می‌شود، خیالشان راحت‌تر است؛ اما در مدارس دولتی به سبب کثرت دانش‌آموزان و نبودن امکانات مناسب ممکن است سطح آموزش پایین‌تر باشد.

اعظم حیدری، یکی دیگر از والدین نیز در گفتگو با «جام‌جم» از این مساله به نوع دیگری یاد می‌کند. او قاطعانه می‌گوید: در مقایسه مدارس غیرانتفاعی و مدارس دولتی، همواره کفه ترازو به نفع مدارس غیرانتفاعی سنگینی می‌کند؛ چراکه مدارس غیرانتفاعی در بسیاری از موارد سعی در جذب معلمان مطرح دارند و حداقل در ظاهر به دلیل این که پول می‌گیرند و شهریه دارند، به نوعی این ذهنیت را ایجاد کرده‌اند که سطح آموزش در این مدارس نسبت به مدارس دولتی بالاتر است.او می‌افزاید: البته ممکن است این ذهنیت در تمام موارد صدق نکند؛ اما به هر حال وجود دارد و مسوولان آموزش و پرورش باید نسبت به تعدیل این ذهنیت تلاش کنند.

فضای غیراستاندارد

یکی دیگر از مسائلی که در ارتباط با مدارس دولتی مطرح است، غیراستاندارد بودن فضای آموزشی و تعدد و کثرت دانش‌آموزان آن است که در برخی والدین این ذهنیت را ایجاد می‌کند که در این مدارس، سطح کیفیت آموزشی پایین است.

گرچه به عقیده برخی دیگر از شهروندان بسادگی نمی‌توان در این باره قضاوت کرد و مدارس غیرانتفاعی بسیاری نیز وجود دارند که از کیفیت آموزشی مناسبی برخوردار نیستند. به گفته معاون مشارکت‌های مردمی آموزش و پرورش، بیش از 90 درصد مدارس غیرانتفاعی کشور استیجاری هستند و آمارها حاکی است، تعداد زیادی موسسه غیرانتفاعی نیز در معرض ورشکستگی قرار دارند.کارشناسان، این مساله را دلیل اصلی موفق نبودن مدارس غیرانتفاعی در جلب مردم و استانداردسازی می‌دانند اما در مقابل، برخی دیگر معتقدند، نبود نظارت بر مدارس غیرانتفاعی و سوءاستفاده از این مدارس و نیز انفعال مدیران غیرانتفاعی در حرکت به سمت نوآوری دلیل اصلی این معضل است اما به گفته دکتر ایمانی، کارشناس مسائلآموزش و پرورش، مدارس غیرانتفاعی با وجود تمام مشکلاتی که دارند، توانسته‌اند در مردم ذهنیت مناسبی نسبت به خود ایجاد کنند.به عقیده وی، مدارس غیرانتفاعی گرچه به دلیل شهریه‌ای که از مردم می‌گیرند، با استقبال قابل توجهی مواجه نیستند، اما درست یا نادرست در مقایسه با مدارس دولتی از مقبولیت مناسبی برخوردار شده‌اند و همین مساله ایجاب می‌کند، مدارس دولتی تغییر مناسبی در رویکرد آموزشی خود ایجاد کنند.

علیرضا شفقی، کارمند دولت است و به گفته خودش براحتی توان تامین شهریه فرزندانش را ندارد، اما بر این عقیده است که حتما باید فرزندانش را در مدرسه غیرانتفاعی ثبت‌نام کند. او می‌گوید: درس خواندن در مدرسه غیرانتفاعی به نوعی منزلت اجتماعی تبدیل شده، ضمن این که شواهد نشان می‌دهد، در این مدارس، کنترل مناسب‌تری بر دانش‌آموزان صورت می‌گیرد و مردم دوست دارند فرزندانشان در مدارسی درس بخوانند که آسیب کمتری ببینند.از این رو شاید به جرات بگوییم در حال حاضر که مدارس دولتی به رغم آن که در ظاهر باید رایگان باشند، به بهانه‌های مختلف از مردم پول می‌گیرند و کیفیت خدمات آنها و فضای آموزشی و چگونگی ارائه دروس آن استاندارد نیست. مردم ترجیح می‌دهند حتی اگر به سختی می‌افتند، باز هم تا حد امکان فرزندانشان را در مدرسه غیرانتفاعی ثبت‌نام کنند و اگر چنین امکانی را ندارند، در آرزوی آن باشند.

مدیر مشارکت‌های مردمی‌ آموزش و پرورش؛ قبول دارم‌

مهدی جلالی، مدیر مشارکت‌های مردمی آموزش و پرورش شهر تهران در گفتگو با «جام‌جم» با قبول این مساله که گرایش مردم به مدارس غیرانتفاعی به دلیل وجود برخی شرایط مناسب بیشتر است، می‌گوید: البته این مساله دلیلی برای زیر سوال رفتن ماهیت و کارکرد مدارس دولتی نیست و بسیاری از مدیران مدارس غیرانتفاعی نیز معاون مدیران و معلمان مدارس دولتی هستند، اما به دلیل این‌که در مدارس غیرانتفاعی دستشان بازتر است، می‌توانند با خلاقیت بیشتری به فعالیت بپردازند و محیط مناسب‌تری را برای دانش‌آموزان و والدین فراهم کنند.جلالی تاکید می‌کند: در صورت تعریف درست مشارکت مردم که در واقع می‌توان به تعامل و ارتباط همیشگی والدین و مربیان و مدارس از آن تعبیر کرد، در مدارس دولتی نیز می‌توانیم محیطی مناسب برای پرورش خلاقیت‌های دانش‌آموزان و جلوگیری از برخی آسیب‌ها فراهم کنیم. به گفته وی، ارتباط مناسب والدین با مدیران مدارس و مشارکت فکری و عملی آنان در روند تحصیلی فرزندان می‌تواند ضمن بارور کردن استعدادهای دانش‌آموزان و تقویت فضای آموزشی، آسیب‌ها را نیز به حداقل برساند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها