گروه اقتصاد: اصناف و مردم لامپ کم‌مصرف یارانه‌دار به قیمت 1500 تومان دریافت می‌کنند. به گزارش خبرنگار ما، این طرح یکی از محوری‌ترین طرح‌های وزارت نیرو برای صرفه‌جویی در مصرف برق است که هم‌اکنون در برخی نقاط کشور آغاز شده است. براساس برنامه موجود، قرار است در مجموع 36 میلیون لامپ کم‌مصرف میان اصناف و مشترکان خانگی برق توزیع شود و تمامی این لامپ‌ها از سوی کارخانه‌های داخلی تولید و توسط وزارت نیرو خریداری شود. طبق مصوبه‌ای که دولت در این خصوص صادر کرده است، قیمت هر لامپ کم‌مصرف 3500 تومان است که دولت از طریق وزارت نیرو به هر عدد لامپ 2000 تومان یارانه داده و قیمت نهایی آن برای مردم و اصناف 1500 تومان خواهد بود. وزارت نیرو هم‌اکنون تمامی محصول 36 میلیون عددی لامپ‌های کم‌مصرف را از سازندگان داخلی آن پیش‌خرید کرده و طبق برنامه هر تعداد از این لامپ‌ها که تحویل وزارت نیرو می‌شود، بسرعت در کشور توزیع می‌شود. طبق پیش‌بینی قرار است توزیع لامپ‌های کم‌مصرف در مردادماه جاری افزایش یابد، کما این که هم‌اکنون توزیع گسترده آن در جنوب کشور و بازار تهران آغاز شده است.
کد خبر: ۱۹۰۸۲۰

دراین‌باره عباس خالدنژاد، مدیر روابط عمومی توانیر به خبرنگار ما گفت: از یکی دو روز پیش توزیع 100 هزار عدد لامپ کم‌مصرف در بازار تهران (سبزه میدان)‌ آغاز شده و این لامپ‌ها توسط شرکت برق منطقه‌ای تهران بزرگ به طور جداگانه به هر واحد صنفی با قیمت 1500 تومان تحویل می‌شود. وی افزود: همزمان لامپ‌های پرمصرف رشته‌ای، گازی و غیره از سطح واحدهای صنفی جمع‌آوری می‌شود.

وی اظهار کرد: فقط در تهران حدود 500 هزار مشترک تجاری برق وجود دارد که اگر مصرف آنها اصلاح شود، حداقل 500 مگاوات برق به شبکه تهران وارد می‌شود که تقریبا برابر با کمبود برق پایتخت است. وی تصریح کرد: توزیع لامپ‌های کم‌مصرف بزودی در میان اصناف سایر شهرستان‌های کشور نیز آغاز می‌شود. مشارکت در این طرح ابتدا اختیاری است که احتمال دارد به تکلیف قانونی از طریق شورای اصناف تبدیل شود.

خالدنژاد گفت: همزمان با تهران، هم‌اکنون در استان‌های جنوبی کشور بویژه خوزستان 2 میلیون لامپ کم‌مصرف توزیع شده است و به مرور به دیگر استان‌ها گسترش می‌یابد.

لامپ کم‌مصرف برای مردم‌

مدیر روابط عمومی توانیر با اشاره به برنامه موجود برای توزیع لامپ کم‌مصرف 1500 تومانی میان مشترکان خانگی برق اظهار کرد: براساس برنامه‌هایی که در آینده و بتدریج اعلام خواهد شد، به هر مشترک 10 عدد لامپ کم‌مصرف تعلق می‌گیرد. وی افزود: توزیع این لامپ‌ها هنوز شروع نشده است و هرگاه قطعی شود، مشترکان هر منطقه باید با در‌دست داشتن اصل قبض برق خود به شرکت‌های توزیع مراجعه و سهمیه خود را دریافت کنند. وی تصریح کرد: وجوه این لامپ‌ها در قبوض برق مشترکان درج و از این طریق دریافت خواهد شد.

وی همچنین از تصویب تسهیلاتی در دولت برای کمک به ساخت نیروگاه‌های اختصاصی صنایع خبر داد و گفت: براین اساس دولت به صنایعی که برای تامین نیاز برق خود نیروگاهی حداکثر به ظرفیت 7 مگاوات احداث کنند، کمک می‌کند.

وی افزود: از سوی دیگر در توافق با شهرک‌های صنعتی قرار شد به جای آن که خاموشی‌های آنها به طور پراکنده در طول هفته باشد، کل خاموشی‌ها به یک روز کاری منتقل شود و شهرک‌ها یک روز کاری در هفته تعطیل باشند و به جای آن یک روز تعطیل کار کنند.

وی کاهش روشنایی معابر، استاندارد کردن روشنایی تابلوهای تبلیغاتی، تعدیل روشنایی جاده‌ها و اتوبان‌ها، فشار بیشتر بر ادارات دولتی برای کم‌مصرف کردن برق، استفاده حداکثری از ظرفیت تولید پراکنده برق در نیروگاه‌های با قدرت کم که بین 2 تا 4 مگاوات ظرفیت دارند و افزایش بهره‌وری نیروگاه‌های حرارتی برق را از آخرین تدابیر وزارت نیرو برای کاهش خاموشی‌ها و پوشش کمبود تولید برق کشور دانست.

خاموشی‌ فقط و فقط براساس جدول زمان‌بندی‌

در همین حال مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ گفت: هم اکنون هیچ برنامه‌ای برای افزایش خاموشی‌های احتمالی برق وجود ندارد و شرکت توزیع برق تهران فقط و فقط براساس جدول احتمالی زمان‌بندی خاموشی‌ها که اول هر هفته اعلام می‌شود، عمل می‌کند.

سعید مهذب‌ترابی در گفتگو با مهر افزود: شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ دقیقا براساس برنامه زمان‌بندی خاموشی‌های احتمالی، که اول هر هفته از طریق رسانه‌های عمومی اعلام می‌شود  اقدام کرده و می‌کند. معیار اعمال خاموشی‌ها نیز از سوی وزارت نیرو همین برنامه است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ افزود: این برنامه با فرض بدترین شرایط تنظیم شده و با صرفه‌جویی بیشتر مردم و تقلیل محدودیت‌های تولید  که ممکن است ناشی از افزایش دمای هوا نیز باشد  مدت زمان خاموشی نیز کمتر خواهد شد.

مهذب‌ترابی از مردم درخواست کرد، زمان وقوع خاموشی وسایل برقی خود را از برق خارج کنند، زیرا اتصال‌های غیرمترقبه و اجتناب ناپذیر ممکن است به وسایل آسیب رساند.

این مقام مسوول در وزارت نیرو گفت: فعلا هیچ برنامه‌ای برای افزایش خاموشی‌های احتمالی وجود ندارد و شرکت توزیع برق تهران بزرگ فقط و فقط براساس جدول زمان‌بندی احتمالی خاموشی‌ها عمل می‌کند ضمن این‌که هرچه صرفه‌جویی مردم بیشتر باشد، قطعا میزان خاموشی‌ها نیز تقلیل می‌یابد.

وی اظهار کرد: البته در مواردی  نادر ممکن است قطعی‌های طولانی مدت برق نیز صورت گیرد که طبیعی است و براساس خواست وزارت نیرو نیست، زیرا شبکه برق گاه دچار حوادث غیرمترقبه می‌شود که ناشی از شکست تیربرق، پارگی سیم‌ها، خسارت به شبکه‌های کابلی و نیز حوادث طبیعی نظیر توفان روز گذشته است که ممکن است خاموشی‌هایی را در پی داشته باشد که البته مردم باید درصورت بروز چنین مواردی با سامانه 121 تماس حاصل کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها