با تهاجم آمریکا به عراق و در نتیجه بی‌ثباتی، ناامنی و بهره‌برداری گروه‌های جنایتکار قاچاق مواد مخدر از مرزهای نفوذپذیر این کشور، عراق جنگ‌زده در حال سر برآوردن به عنوان یک مسیر کلیدی در تجارت جهانی موادمخدر است.
کد خبر: ۱۸۶۹۹۹

به گفته مقامات عراقی، پس از یورش آمریکا به عراق در سال 2003 تجارت مواد مخدر، خشخاش و داروهای ترکیبی که مبدا آنها افغانستان است، به صورت بی وقفه افزایش داشته است.

با توجه به نبود زیرساخت‌های لازم، دسترسی به آمار و ارقام در عراق دشوار است اما، دولت بغداد می‌گوید که تعداد زیادی از قاچاقچیان مواد مخدر را در مناطق مرزی دستگیر کرده است.

به گفته عبدالکریم خلف، تعداد زیادی از قاچاقچیان بازداشت شدند و تعداد زیادی نیز در استان‌های بصره و میسان در جنوب عراق زندانی هستند.  مقامات عراق معتقدند که عماره مرکز میسان، در حال تبدیل شدن به یک مرکز در حال رشد قاجاق مواد مخدر به کشورهای حوزه خلیج فارس و بغداد است.

به گفته پلیس عراق، در منتهی‌الیه جنوب بصره در مرز ایران نیز تجارت مواد مخدر رو به افزایش است.  یکی از افسران پلیس محلی گفت که سماوه در استان مثنی نیز به مسیر مرزی اصلی برای قاچاقچیانی بدل گشته است که رهسپار عربستان سعودی هستند.

طبق اعلام دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل، تولید تریاک در افغانستان که در سال 2006 میلادی به میزان 6هزار و یکصد تن بود، در سال 2007 به 8 هزار و 200 تن یعنی 93 درصد تولید جهان رسید.  طبق اعلام هیات بین‌المللی کنترل مواد مخدر که به عنوان یک نهاد مستقل ناظر با سازمان ملل همکاری می‌کند، گفته می‌شود که بخش بزرگی از این تجارت از طریق عراق صورت می‌گیرد.  این هیات در گزارشی که سال قبل منتشر کرد، با اشاره به عراق گفت: قاچاق غیرقانونی مواد مخدر و خطر کشت غیرقانونی تریاک در برخی مناطق مبتلا به مشکلات شدید امنیتی، افزایش یافته است.

یک پلیس عراقی در اماره گفت که تعداد بازداشتی‌های مربوط به قاچاق مواد مخدر که سه سال پیش تعداد 26 نفر بود در سال گذشته به 46 نفر افزایش یافت.  پلیس اماره از اظهارنظر درباره مقدار مواد مخدر قاچاق شده خودداری کرد اما، مسلما سود و وسوسه به سرعت پولدار شدن خیلی زیاد است.  طبق گزارش سال 2008 سازمان ملل درباره مواد مخدر، یک کیلو هروئین در افغانستان و ایران به ترتیب 3 هزار دلار و 3 هزار و 200 دلار به فروش می‌رسد اما، وقتی به سوریه و اردن می‌رسد، این یک کیلو می‌تواند به ترتیب 17 هزار دلار و 21 هزار دلار به فروش برسد.

میانگین قیمت هر کیلو هروئین در اروپا بالغ بر 35 هزار دلار است و مسلما، این مساله برای یک عراقی که اکنون زندانی است، بسیار وسوسه انگیز بود.

به گفته مقامات عراقی، پس از براندازی صدام حسین، انگیزه دستگیری قاچاقچیان مواد مخدر بسیار کاهش یافته است، چرا که پیشتر به ماموران بابت کشف مواد مخدر به میزان بهای مواد کشف شده در بازار پاداش داده می‌شد.

بی‌ثباتی عمومی در عراق کار قاچاقچیان مواد مخدر را راحت‌تر و نبود زیرساختارهای مورد نیاز، جمع‌آوری اطلاعات را در این رابطه دشوار کرده است.

منبع: فرانس پرس‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها