رکورد جدید بین بزرگان

شرکت IBM یکی از بزرگترین و معروف‌ترین شرکت‌هایی است که همواره در زمینه طراحی و ساخت ابررایانه‌ها در جهان پیشتاز و پیوسته به دنبال ثبت رکوردهای جدید و انجام فعالیت‌های نوین در این زمینه بوده است. در همین راستا این شرکت بزرگترین سیستم HPC را که تاکنون ساخته شده است با قابلیت راه‌اندازی دوگانه ویندوز و لینوکس به همگان معرفی کرد.
کد خبر: ۱۸۶۹۳۳

سیستم جدیدblade  مجهز به 5376 پردازنده زئون 4 هسته‌ای اینتل با سرعت 5/2 گیگاهرتز است که توان پردازشی آن به 04/46 ترافلاپ می‌رسد و در این زمان هر یک از پردازنده‌ها توانی برابر 50 وات صرف می‌کنند و کارایی آن به 6/85 درصد می‌رسد.

خوب است بدانیم که این‌گونه ابررایانه‌ها از سیستم‌عامل معمولی ویندوز استفاده نمی‌کنند. بلکه شرکت مایکروسافت نسخه خاصی از ویندوز به نام 2008 windows HPC Server  را به طور آزمایشی عرضه کرده است که ابررایانه جدید نیز با استفاده از این نسخه از ویندوز راه‌اندازی می‌شود و این نکته‌ای است که در این ابررایانه باید به آن توجه شود. زیرا همان‌طور که می‌دانیم بیش از 85 درصد سیستم‌هایHPC  جهان با استفاده از سیستم‌عامل لینوکس کار می‌کنند و این نخستین باری است که روی یک ابررایانه دو سیستم‌عامل نصب می‌شود و طراحی آن نیز بر پایه ویندوز صورت گرفته است.

به این ترتیب شرکت مایکروسافت نیز موقعیتی کسب کرد تا در حوزه رایانه‌های HPC  نیز به رقابت  بپردازد. این ابررایانه که یکی از 50 سیستم پرسرعت جهان است در دانشگاه Umea سوئد قرار دارد. این ابررایانه برای انجام محاسبات پیچیده ریاضی و شبیه‌سازی‌ها، امور آماری و پردازش‌های سنگین در شاخه بیوانفورماتیک طراحی شده است. زیرا بسیاری از این امور بدون به‌کارگیری رایانه‌های قدرتمند و استفاده از فناوری پردازش‌های موازی قابل انجام نیستند.

خوب است در انتهای این بخش به یک بررسی آماری بین 500 ابررایانه اول جهان داشته باشیم. در بین 500 ابررایانه برتر جهان 60/84 درصد آن یعنی 423 دستگاه مجهز به سیستم عامل لینوکس هستند و تنها 7 دستگاه یعنی تنها 40/1 درصد آنها بر پایه ویندوز طراحی شده‌اند.

بعد از لینوکس بیشترین تعداد به سیستم عامل Unix با سهم 6 درصد و تعداد 30 دستگاه اختصاص دارد. پس از آن نیز سیستم‌ عامل ترکیبی، macos  و based BSD در مکان‌های بعدی قرار دارند.

انتظار می‌رود با عرضه نسخه نهایی سیستم عامل  2008 windos HPC server تعداد ابررایانه‌هایی که براساس سیستم عامل ویندوز طراحی می‌شوند افزایش چشمگیری داشته باشند و به این ترتیب شرکت مایکروسافت قدم به عرصه جدیدی برای رقابت بگذارد.

پارسا ستوده‌نیا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها