آسپرین از حدود 3500 سال پیش در مصر باستان استفاده می‌شد. البته در آن زمان از شیره پوست درخت بید استفاده می‌کردند که حاوی همین ماده است. ثبت رسمی کشف آسپرین در سال 1889 صورت گرفت.
کد خبر: ۱۸۶۲۳۱
آ.اس.آ یا همان آسپرین جزو داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی است. این دارو در موارد درد متوسط تا خفیف، تب، قرمزی و تورم به کار می‌رود. به عنوان یک داروی ضددرد و ضدالتهاب، آسپرین در موارد پزشکی متعددی همچون سردرد، کمردرد، درد قاعدگی، عفونت‌ها و التهاب مفصل استفاده می‌شود.

کاربرد دیگر این دارو در جلوگیری از لخته شدن خون و کاهش بروز سکته قلبی یا مغزی مکرر است. تحقیقات زیادی اثر پیشگیری‌کننده آسپیرین را در برابر بیماری‌های قلبی ثابت کرده و این اثر تقریبا برای عموم مردم یک اثر شناخته شده است. میزان‌های بالای آسپرین در نقرس و تب روماتیسمی به کار می‌رود.

عوارض

آسپرین می‌تواند باعث عوارض گوارشی خفیفی همچون درد معده و استفراغ شود. مدفوع سیاه، کبودشدگی یا خونریزی غیرطبیعی، وزوزگوش، کاهش شنوایی، خس‌خس سینه یا تنگی نفس، خواب‌آلودگی، گیجی، تشنج، بثورات پوستی و تورم دست یا پا از دیگر عوارض جدی آسپرین است.

آسپرین در صورت مصرف همزمان با سایر داروهای رقیق‌کننده خون مثل وارفارین خطر خونریزی را افزایش می‌دهد. آسپرین ممکن است با عمل برخی داروها از جمله کاپتوپریل، انالاپریل، پروپرانولول، پروبنسید و داروهای مدر تداخل نماید.

نکات آسپرینی‌

- جهت جلوگیری از ناراحتی معده حتما پس از خوردن آسپرین یک لیوان پر آب، شیر یا آب میوه بنوشید.

- آسپرین را درست پس از غذا مصرف کنید.

- اگر مبتلا به دیابت هستید، مصرف مکرر آسپرین می‌تواند باعث اختلال در نتایج قند ادرار گردد.

- برای جلوگیری از کاهش آب بدن هنگام مصرف آسپرین لازم است روزانه حداقل 6 لیوان آب یا مایع دیگر بنوشید.

- بسیاری از پزشکان ترجیح می‌دهند یک هفته قبل از عمل جراحی آسپرین را قطع کنند.

- اگر داروهای ضدانعقاد خون مثل وارفارین، کورتیکواستروئیدها همچون دگزامتازون، هیدروکورتیزون یا پردنیزون، داروهای دیابت، نقرس یا فشارخون استفاده می‌کنید حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

خواب‌آلودگی، گیجی، صدای زنگ در گوش‌ها، هیجان و تنفس‌های تند و عمیق علائم مسمومیت با آسپرین است. در صورت مصرف بیش از حد دارو به نزدیک‌ترین مرکز پزشکی خود مراجعه کنید.

- در صورتی که آسپرین توسط پزشک معالج شما تجویز شده است، دستورات وی را به دقت رعایت و از تغییر میزان دارو پرهیز کنید.

- آسپرین را در کودکان کوچکتر از 12 سال تنها با تجویز پزشک مصرف کنید.

- در صورتی که آسپرین را طبق یک برنامه زمانی مشخص مصرف می‌کنید، به محض به خاطر آوردن دوز فراموش شده آن را میل کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها