هویت جنسی تحت تاثیر چه عواملی شکل می‌گیرد؟ در دوران جنینی تحت تاثیر هورمون‌های درونزای جنین جنسیت تعیین می‌شود. اکثر دانشمندانی که به مبانی ارگانیک معتقدند، بر این باورند که رابط قدامی مغز در تعیین جنسیت فرد نقش مهمی ایفا می‌کند و اگر قطر آن از یک سانتی‌متر بیشتر باشد، تمایلات زن صفت و اگر کمتر از یک سانتی‌متر باشد مرد صفت می‌شوند.
کد خبر: ۱۸۴۶۰۷
 اما آنچه در این میان مهم است، تفاوت‌های کروموزومی مرد. (XY) و زن (XX) است. در ناهنجاری‌های کروموزومی مثل دخترترنر (X-O) وجود یک کروموزومX باعث بروز صفات زنانه می‌شود و وجود یک کروموزومY  در پسران کلاین فلتر (XXY) منجر به صفات مردانه می‌شود.

 اما نکته اینجاست که وجود  کروموزومX  اضافه در فرمول کروموزومی این افراد سبب بروز صفات زنانه نشده است و حتی میزان پرخاشگری را نمی‌کاهد.

آیا خشونت تحت‌تاثیر هورمون‌هاست؟

دانشمندان معتقدند خشونت تا حدودی تحت تاثیر هورمون‌هاست. آنها با تزریق آندروژن‌ها (هورمون‌های مردانه) به برخی حیوانات، مشاهده کردند پرخاشگری در آنها افزوده می‌شود.

دختر‌ها جلوترند یا پسرها؟

مطالعات مختلف حاکی از آن است که در شعر، ادبیات موسیقی ریاضیات و... پسر‌ها هیچ ارجحیتی بر دختر‌ها ندارند. حتی در برخی موارد دختر‌ها توانسته‌اند از پسر‌ها جلو بزنند.

نکته قابل توجه اینجاست که از لحاظ رشدشناختی، دخترها در سنین 9 تا 12 سالگی نسبت به پسر‌ها پیشروتر هستند. حتی در کشورهایی که دختر‌ها و پسرها در مدرسه کنار همدیگر درس می‌خوانند، در سنین فوق دختر‌ها نسبت به پسرها و یادگیری آنها معترضند، اما این مساله در16 سالگی کاملا از بین رفته و پسرها و دخترها در سنین دبیرستان از لحاظ رشدشناختی کاملا به تساوی می‌رسند.

آیا تکامل اخلاقی در مرد و زن یکسان است؟

آقای کولبرگ، دانشمند روان‌شناس، تفکر توام با خودمختاری و اخذ تصمیم قاطع و عملکرد مسوولانه را ناشی از رشد اخلاقی بشر و رسیدن به سطح متعالی می‌داند؛ اما خانم گلیگان، دانشمند دیگر با این تفکر در جدل است و معتقد است این 3 صفت مردانه‌اند و رشد اخلاقی در زنان با نرمش، ظرافت و دلواپسی برای دیگران شکل می‌گیرد.
این دانشمند بر این عقیده است که شغل قضاوت برای خانم‌ها به خاطر ظرافت و نرمش آنها شغل مناسبی نیست.
صفت وابستگی در زنان با رشد آنها پیشرفت می‌کند ولی در مردان با رشد بیشتر صفت استقلال‌طلبی بروز می‌یابد. شاید با این نظریه وابستگی زنان به مادرانشان حتی پس از ازدواج توجیه‌پذیر باشد، اما اضطراب جدایی از والدین در دوران مدرسه در هر دو جنس دختر و پسر به یک اندازه دیده می‌شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها