جدال بر سر جام اروپا

جنگ تکنیک و قدرت‌

امشب شهر مسکو میزبان منچستریونایتد و چلسی است تا سرنوشت قهرمان باشگاه‌های اروپا مشخص شود. پنجاه و سومین فینال مهم‌ترین مسابقات باشگاه‌های جهان میان 2 تیم انگلیسی برگزار می‌شود. انگلیسی‌ها از سال 2005 هر سال یک نماینده در فینال بازی‌ها داشته‌اند، ولی تنها یک قهرمانی به دست آورده‌اند.حضور تیم‌های منچستریونایتد و چلسی در فینال لیگ قهرمانان اروپا نشان از کیفیت بالای رقابت‌های لیگ برتر جزیره دارد، اما به هر حال نمی‌تواند جای خالی تیم ملی انگلستان را در مسابقات یورو 2008 پرکند.
کد خبر: ۱۷۶۲۹۵
مصاف این دو تیم در دیدار نهایی، مصاف 2 تیم متمول جهان است که هر یک ستارگان بزرگی را در اختیار دارند و می‌توانند شب باشکوهی را برای فوتبال‌دوستان رقم بزنند.

تفاوت روی نیمکت‌

2 تیم منچستریونایتد و چلسی در شرایطی مقابل هم صف‌آرایی می‌کنند که هر یک به توانایی‌های بازیکنانشان و هماهنگی نفراتشان اطمینان دارند؛ اما همه می‌دانند که سرالکس فرگوسن با آورام گرانت اصلا قابل مقایسه نیستند. وقتی فرگوسن در سال 1986 مربی منچستریونایتد شد، گرانت اصلا در زمینه فوتبال فعالیت نمی‌کرد و تنها یک بیننده معمولی مسابقات فوتبال اروپا بود!‌

فرگوسن پس از آن ‌که در سال 1999 در آن دیدار دراماتیک فینال نیوکمپ را در برابر بایرین مونیخ فتح کرد، با وجود این همه موفقیت‌ داخلی آرزوی قهرمانی دوباره در لیگ قهرمانان را داشت؛ اما هر بار ناکام بود.

امسال فرصت مناسبی برای این مربی کاردان است که بار دیگر احساس لمس جام قهرمانان اروپا را تجربه کند.

شانس بیشتر منچستریونایتد

روی کاغذ و با توجه به آنچه در طول فصل اتفاق افتاده، بخت منچستریونایتد بیشتر از رقیب آبی‌پوش است. تیم فرگوسن در طول فصل بی‌گمان بهترین تیم اروپا بوده است. او با داشتن ادوین فاندرسار در دروازه و 4 مدافع به نام‌‌های وزلی براون، نمانیا ویدیچ، ریوفردیناند و پاتریس اورا یکی از بهترین دیواره‌های دفاعی اروپا را دارد. نقطه قوت این خط دفاع، هماهنگی ویدیچ و فردیناند در مرکز است که بهترین زوج مکمل دفاع اروپا در فصل گذشته بوده‌اند.

فرگوسن در خط میانی هیچ مشکلی را احساس نمی‌کند، ولی باید بهترین نفرات را برای ترکیب اصلی‌اش انتخاب کند. او از میان کریک و هارگریوز یکی را در کنار اسکولز با تجربه قرار می‌دهد. هر یک از این دو که بازی کند، باید مانع  بازی‌سازی بالاک و لمپارد در وسط زمین شوند؛ در کنار آنها پارک جی‌سونگ، افتخار فوتبال آسیا یا اندرسون بازی می‌کند.

اگر فرگوسن بخواهد ریسک کند و تیمش را تهاجمی به میدان بفرستد، کریس رونالدو، ته‌وز و رونی را در ترکیب اصلی تیمش قرار می‌دهد تا کار را در وقت معمول تمام کند. در غیر این ‌صورت او ته‌وز را روی نیمکت می‌نشاند و فرصت را به یکی از هافبک‌هایش می‌دهد که در نبرد میانه میدان شرکت کند و با استحکام بیشتر در این ناحیه به حریف ضربه بزند.

دروگبا،‌ مظهر قدرت چلسی‌

خیلی‌ها معتقدند رسیدن چلسی به فینال لیگ قهرمانان بیش از آن که به دلیل کاردانی آورام گرانت باشد، به دلیل داشتن بازیکنان سطح بالای بین‌المللی است. گرانت در چارچوب دروازه،   پترچک، یکی از بهترین دروازه‌بان‌های جهان را در اختیار دارد. با توجه به تعدد نفرات خوب در خط میانی احتمال این وجود دارد که اسین در سمت راست خط دفاع قرار گیرد تا همراه کاروالیو، جان‌تری و اشلی‌کول دیواره دفاعی مستحکم چلسی را کامل کند.

جان تری به علت آسیب‌دیدگی در طول روزهای گذشته کمتر توانست در تمرینات چلسی شرکت کند. خط میانی چلسی به داشتن کلود ماکه‌له‌له افتخار می‌کند. او در 34 سالگی هنوز یکی از بهترین‌ هافبک‌های تخریب‌گر جهان است. فرانک لمپارد، میشائیل بالاک و جو کول، سه هافبک دیگر چلسی هستند که هر یک نام و آوازه جهانی دارند.

در خط حمله هم کالو کمی عقب‌تر از دیدیه دروگبا بازی خواهد کرد. احتمال به میدان رفتن مالودا هم در این بازی کم نیست. این هافبک فرانسوی در طول فصل دائما درگیر آسیب‌دیدگی‌های گوناگون بوده، ولی اکنون آماده است.

جنگ دو تیم قرمز و آبی جزیره، جنگ  تکنیک منچستریونایتد و قدرت بدنی چلسی است. یاران چلسی از حیث قوای جسمانی در جهان کم‌نظیر هستند. در میان بازیکنان چلسی تنها جو کول یک بازیکن فانتزی و تکنیکی است که اگر پس از یک ماه نزول دوباره به اوج برگردد، می‌‌تواند کلید برتری چلسی باشد.

قدرت بدنی نزد بازیکنان چلسی تا به‌آن حد است که دروگبا مهاجم نوک این تیم با قدرت بدنی‌اش معروف شده است. اگر او مثل بازی قبل و نیز بازی با لیورپول بتواند یکی از مدافعان حریف را در شروع بازی مجروح و مصدوم کند، بزرگ‌‌ترین لطف ممکن را در حق گرانت کرده است!چلسی روی توپ‌های بلند و ضربات آزاد شانس بیشتری برای گلزنی دارد. آنها بازیکنانی مثل دروگبا، تری و بالاک دارند که همه قدرت سرزنی بالایی دارند.

رونالدو در سکوی پرش‌

در سمت دیگر زمین اما تکنیک حرف اول را می‌زند. کریستیانو رونالدو با حرکات منحصر به فردش تماشایی‌ترین بازیکن زمین است که باحضورش به بازی جذابیت می‌بخشد. او کلید پیروزی منچستریونایتد است.

رونالدو در بازی آخر چلسی  منچستر یونایتد در لیگ برتر به عنوان بازیکن جانشین به میدان آمد؛ اما در این دیدار باید با رقیب دیرینه‌اش اشلی کول مصاف دهد که راه مهار رونالدو را خوب می‌‌داند. احتمال این وجود دارد که رونالدو در مقاطعی از بازی به سمت چپ برود که در آن صورت با مایکل اسین روبه‌رو می‌شود. رونالدو برای تصاحب جوایز انفرادی جهان در پایان سال میلادی باید در این بازی سرنوشت‌ساز هم بدرخشد.

جز رونالدو، ته وز  و رونی هم از تکنیک قابل ملاحظه‌ای برخوردارند و می‌توانند دفاع چلسی را با مشکل روبه‌رو کنند.
اتخاذ تاکتیک مناسب،‌ حفظ روحیه، اعتماد به نفس، داشتن برنامه در تک‌تک لحظات بازی از عوامل موفقیت این دو تیم در این میدان سرنوشت‌ساز است. نقش مربیان و کادر فنی در به حداقل رساندن اضطراب و دلهره در نزد بازیکنان بسیار حائز اهمیت است.

فرگوسن می‌گوید: ما می‌دانیم چه‌طور با فشار موجود روی بازیکنان‌مان کنار بیاییم. چلسی بازیکنان باتجربه زیادی دارد و یاران آنها از بازیکنان ما بالغ‌تر هستند، اما من فکر نمی‌کنم بازیکنان ما از این حیث دچار مشکل شوند. اما سخنان گرانت به این ترتیب است: ما باید بازی‌‌های لیگ و پیروزی آخرمان برابر منچستریونایتد را فراموش کنیم. این بازی داستانی کاملا متفاوت دارد. ما نباید این فرصت بزرگ برای قهرمانی را از دست بدهیم.

آخرین مصاف 2 تیم در فینال، دیدار فصل گذشته آنها در فینال جام حذفی انگلیس بود که چلسی با گل دروگبا در وقت اضافی شیاطین سرخ را مغلوب کرد.

یوفا، نگران زمین بازی امشب‌

مقام‌های یوفا پس از بازدید از چمن ورزشگاه لوژنیکی شهر مسکو گفتند کمی نگران کیفیت این چمن برای بازی امشب چلسی و منچستر یونایتد هستند.

پیش از این ورزشگاه لوژنیکی چمن مصنوعی داشت، اما برای برگزاری دیدار نهایی لیگ قهرمانان، چمنی با هزینه 160 هزار پوند در آن نصب شده است.

مزدک میرزایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها