گزارش «جام‌جم» از کاهش سن ابتلا‌ به بیماری فشار خون‌

رگ‌های جوانی زیر فشارخون‌

گروه سلامت- مستوره برادران نصیری: موسسه‌ای بزرگ برای انتخاب مدیری در بخشی جدید، در گزینش نهایی، افراد واجد شرایط را به مهمانی ناهار دعوت می‌کند. کسانی که در این مراسم قبل از شروع به خوردن، به غذایشان نمک پاشیدند، در همین مراسم از رسیدن به این پست محروم شدند، البته این مساله پایه روان‌شناسی دارد اما چند نفر از ما عادت داریم قبل از خوردن غذا حتما سراغ نمک‌پاش برویم! اهمیت این ماجرا به هشدار پزشکان به کاهش سن ابتلا به فشارخون در کشور برمی‌گردد، مساله‌ای که از سوی رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی هشدار داده می‌شود. دکتر ایرج خسرونیا، به جام‌جم می‌گوید: تغییر فرهنگ غذایی، مصرف دخانیات، بی‌توجهی به تحرک و ورزش، استرس‌ها و اضطراب‌های زندگی صنعتی از عوامل موثر در شیوع و کاهش سن ابتلا به فشارخون در کشور هستند. او به مصرف مواد غذایی آماده و فست‌فودها در کشور اشاره و اظهار می‌کند: میزان نمک موجود در غذاهای کنسروی و برخی فست‌فودها بسیار بیشتر از نیاز است که این عامل می‌تواند در ابتلا و خطرات و عوارض ناشی از افزایش فشارخون موثر باشد. به گفته او علی‌رغم این که در 90 درصد از موارد ابتلا به فشارخون ناشناخته بوده و فقط در 10 درصد از موارد، پزشکان امکان تشخیص نحوه و علت ابتلا را دارند اما موارد گفته شده از فاکتورهای اصلی ابتلا به فشارخون و بیماری‌های قلبی و عروقی در کشور است. خسرونیا می‌گوید: اگر در گذشته سن ابتلا به فشارخون در کشور حدود 40 تا 60 سال بود، اکنون موارد مبتلا در سنین 30 تا 40 سال هم شایع است.
کد خبر: ۱۷۴۲۲۵

 

فشارخون طبیعی و غیرطبیعی‌

فشارخون طبیعی به فشار کمتر از 80/120 میلی‌متر جیوه گفته می‌شود که به طور کلی فشارخون پایین‌تر بهتر است ولی اگر خیلی پایین باشد، می‌تواند نگران‌کننده باشد و باید با پزشک مشورت شود.

اگر فشارخون ماکزیمم شما مساوی یا بیشتر از 140 میلی‌متر جیوه یا فشارخون مینیمم شما 90 یا بالاتر باشد، مبتلا به فشار خون هستید. به فشار خون بالا، قاتل ساکت گفته می‌شود، چون می‌تواند به بسیاری از اعضای بدن آسیب وارد کند. فشار خون بالا، کار قلب را افزایش می‌دهد که به مرور زمان باعث بزرگی و ضعیف‌تر شدن قلب می‌شود. علاوه بر این احتمال سکته مغزی و آسیب کلیه‌ها را هم افزایش می‌دهد.

از طرفی اگر تحت درمان با دارو هستید و فشار خون شما طبیعی شده نباید فکر کنید که فشار خون ندارید؛ بلکه فشار خون دارید ولی با دارو کنترل شده است.

پیشگیری با تغییر سبک زندگی‌

رئیس جامعه پزشکان متخصص  داخلی، پیشگیری از ابتلا به فشار خون را توجه به سبک زندگی درست می‌داند.

به اعتقاد او، سبک زندگی سالم، یعنی دوری از دخانیات، توجه به فرهنگ غذایی سالم مثل مصرف‌کنترل شده نمک، چربی‌ها و غذاهای غیرسالم، ورزش و تحرک، کاهش اضطراب و استرس، کنترل وزن و جلوگیری از چاقی است.

تغییر در شیوه زندگی علاوه بر این که در پیشگیری از فشار خون مهم است، در درمان هم موثر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها