امیدهای تازه برای درمان موثر چروک پوست‌

نسل‌ جدید‌ مواد ‌زیبایی ‌پوست‌

با افزایش سن، شیارهای عرضی در پیشانی و شیارهای طولی در بین دو ابرو و همچنین شیارهایی درکنار چشم‌ها و بر روی گونه‌ها به وجود می‌آید که سبب چروک صورت می‌شود. چروک صورت می‌تواند علل متفاوتی داشته باشد، اما معمولا هر عاملی که در روند کلاژن‌سازی اختلال به وجود آورد سبب چروک پوست خواهد شد. چرا که کلاژن در نگه داشتن قوام پوست نقش مهمی دارد. با افزایش سن کلاژن‌سازی دچار وقفه شده و در نتیجه افرادی که سن بالاتری دارند در مقایسه پوستی افتاده‌تر دارند. علاوه بر کلاژن‌سازی، افزایش قدرت عضلانی زیر پوست نیز در ایجاد چروک پوست موثر خواهد بود. معمولا افراد عصبی و اخمو به علت استفاده زیاد از عضلات صورت با چنین مشکلی مواجه خواهند شد و با افزایش قدرت این عضلات، پوست آنها چروک زودرس پیدا خواهد کرد.
کد خبر: ۱۷۰۹۶۲

کلاژن‌

کلاژن یک پروتئین بزرگ فیبری و پروتئین اصلی پوست است که باعث انعطاف‌پذیری و کشسانی پوست می‌شود. میزان کلاژن در پوست با افزایش سن کاهش خواهد یافت که منجر به ایجاد چین و چروک و افتادگی در پوست خواهد شد. بسیاری بر این باورند که استفاده از کلاژن سبب استحکام پوست خواهد شد و چروک‌های ظریف روی پوست را از بین می‌برد. بسیاری از کرم‌های ضدچروک حاوی نیز نخواهد شد. اما با استفاده از کرم کلاژن‌دار روی پوست ممکن است احساس کنید پوست شما در مقایسه با قبل، ازاستحکام بیشتری برخوردار شده است اما به نظر می‌رسد چنین احساسی به دلیل مرطوب بودن پوست که هر کرم مرطوب‌کننده دیگری نیز می‌تواند چنین احساسی را پس از استفاده از کرم ایجاد کند.

کلاژن در حقیقت سخت‌ترین رشته بافت پیوندی است که با آنزیم کلاژناز که حل کننده کلاژن است از بین می‌رود و ترمیم آن بامشکلات بسیار زیادی همراه بوده و به زمانی طولانی نیاز دارد. چرا که پروتئینی است که در درون سلول ساخته شده و بیرون از سلول تراوش می‌شود. فیبروبلاست مسوول ساختن اسید آمینه و زنجیره پلی‌پیتید و مولکول پروکلاژن است که هر یک در مدت 5 تا 6 دقیقه ساخته شده و سپس به خارح از سلول حمل می‌شوند.
پروکلاژن تحت تاثیر آنزیم پروکلاژن پیستاز به تروپوکلاژن تبدیل می‌شود. تروپوکلاژن پلیمریزه شده، کلاژن را می‌سازد. اسید هیالورونیک که از انواع ماده زمینه‌ای بی‌شکل است، از پراکنده شدن بیهوده کلاژن در بین سلول‌ها جلوگیری می‌کنند.

تزریق بوتاکس و کلاژن‌

در سال 1980 از بوتاکس برای درمان تیک‌های عصبی استفاده می‌شد؛ اما در سال 1987، پزشکان به این نتیجه رسیدند که می‌توان از آن برای زیبایی و ترمیم پوست نیز استفاده کرد. اگرچه در سال 2002 مجوز استفاده از این دارو از سوی وزارت دارو در امریکا گرفته شد، اما هنوز بسیاری از پزشکان در خصوص استفاده از آن در تردید هستند. بوتاکس نام اختصاری سم بوتولینیوم است. این سم قوی از یک باکتری ترشح می‌شود و تزریق مقدار کمی از آن به طور مستقیم در ماهیچه، فعالیت ماهیچه را کم کرده و خطوطی را که در نتیجه پرکاری روی صورت به وجود می‌آید، از بین می‌برد. در نتیجه پس از تزریق بوتاکس، صورت جوان‌تر، صاف‌تر و شاداب‌تر خواهد شد.

بوتاکس پس از تزریق معمولا 3 تا 7 روز در بدن عمل می‌کند؛ در حالی که آثار آن ممکن است تا چندین ماه در عضلات باقی بماند.

یکی از مهم‌ترین اثرات جانبی بوتاکس، فلج شدن عضلات مجاور محل تزریق است. حتی تزریق نادرست بوتاکس در نزدیک لب‌ها ممکن است سبب شود بیمار نتواند غذا بخورد و حتی حرف بزند. تزریق این دارو در اطراف چشم‌ها نیز ممکن است توانایی پلک زدن را از بیمار سلب کند. بسیاری از تحقیقات اخیر نشان داده است که گاهی تزریق بوتاکس، منجر به مسمومیت شدید بیمار خواهد شد. بسیاری از پزشکان نیز برای از بین بردن چروک سطح پوست، کلاژن را به زیر پوست تزریق می‌کنند و در نتیجه عضلات صورت برجسته‌تر خواهد شد. این در حالی است که 3 درصد جمعیت جهان به این مایع حساسیت دارند. بنابراین برای تزریق این دارو زیر پوست باید از عدم حساسیت به این دارو مطمئن بود.

درمانی متفاوت‌

سازمان غذا و داروی امریکا، مصرف نوعی پرکننده جدید با کاربرد زیبایی را به عنوان نسل بعدی پرکننده‌های پوست مورد تایید قرار داده است که اصلاح طولانی‌مدت چروک‌های ایجاد شده بر روی پوست را تضمین می‌کند. همچنین این ترکیب، تاییدیه دوم سازمان غذا و داروی امریکا برای اصلاح طولانی‌مدت لیپوآتروفی در افراد مبتلا به ایدز را نیز دریافت کرده است. این پرکننده جدید اولین فرآورده‌ای است که بر پایه فناوری میکروسفرهای کلسیمی ساخته شده است که نه تنها قادر به جایگزینی حجم ناشی از چروک و افتادگی پوست به علت قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید است بلکه سبب تحرک بدن به تولید کلاژن جدید نیز می‌شود. این اثر منحصر به فرد در پوست باعث می‌شود علاوه بر ایجاد حالت جوانی در پوست، نتایج بدست آمده برای مدت زمان یک سال و حتی بیشتر هم دوام داشته باشد. آزمایشات بالینی گسترده‌ای بر روی این فرآورده انجام شده است که نشان می‌دهد این پرکننده در طولانی مدت نیز ایمن و موثر بوده و اولین فرآورده‌ای است که در مشاهدات بالینی انجام شده و به مدت 12 ماه اثر مداوم داشته است و به همین علت به عنوان استاندارد جدید درمانی شناخته شده است.

این نوع پرکننده جدید شامل میکروسفرهای هیدروکسی آپاتیت در یک ژل عامل بر پایه آب است که بلافاصله پس از تزریق آثار آن در بهبودی ظاهر شخص نمودار بوده و با ایجاد کلاژن توسط بدن اثرات آن حتی برای مدت طولانی‌‌تری نیز ادامه خواهد داشت. نتایج به دست آمده از بررسی تاثیر این فرآورده در آزمایشات بالینی حاکی از آن است که این پرکننده در مقایسه با فرآورده‌های دیگری که به عنوان نوعی پرکننده بر پایه هیالورونیک اسید ساخته شده‌ است، از تاثیر چشمگیرتری برخوردار بوده‌اند. این مطالعه بالینی در چهار مرکز پزشکی در سطح کشور امریکا انجام شده است که در آن 177 بیمار مبتلا به چروک‌های پوستی در یک سمت صورت با این فرآورده و در سمت دیگر، پرکننده دیگری که برپایه کلاژن انسانی ساخته شده بود، مورد بررسی قرار گرفتند. پس از گذشت 6 ماه از شروع درمان، نتایج استفاده از این پرکننده جدید در از بین بردن چروک صورت مورد مطالعه و آزمایش قرار گرفته است که
نشان‌دهنده موثر بودن این فرآورده در مقایسه با دیگر فرآورده‌های مشابه است که براساس اصول دیگری عمل می‌کنند. بر این اساس 82‌درصد موارد درمان شده با این فرآورده، بهبود چشمگیری نسبت به دیگر روش‌های درمانی داشته‌اند. همچنین محققان اعلام کرده‌اند که آزمایشات بالینی نشان می‌دهد این فرآورده از نظر بهداشتی، کاملا ایمن بوده و هیچگونه عوارض جانبی به همراه نداشته‌اند. یکی از نکات مهمی که درباره درمان‌های زیبایی باید مورد توجه قرار گیرد، این است که این درمان‌ها هرچه قدر هم که پیشرفته باشند، نمی‌توانند از پیری جلوگیری کنند. چرا که چروک‌ها دوباره بازخواهند گشت و این بیمار بار دیگر ناچار است روش دیگری را برای درمان خود پیدا کند. معمولا پزشکان نیز مسوولیت نتایج درمان را برعهده نمی‌گیرند و از بیماران می‌خواهند قبل از انجام هر کاری خودشان تصمیم بگیرند.

لایه‌برداری از پوست

یکی از روش‌های درمانی برای از بین بردن چروک صورت که در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است، لایه‌برداری پوستی است. در این روش لایه فوقانی پوست به کمک مواد شیمیایی یا فیور برداشته می‌شود تا لایه دوم پوست جایگزین آن شود. پس از این عمل معمولا پوست نرم‌تر و براق‌تر به نظر خواهد رسید. این در حالی است که اغلب پزشکان، بیماران را از عوارض جانبی خطرناک این کار مطلع نمی‌سازند. لایه‌برداری پوست ممکن است رنگ پوست را برای همیشه تغییر‌داده یا حتی سبب سوختگی پوست‌های لطیف شده و جای زخم را همیشه بر صورت شما باقی بگذارد.

سهیل امیری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها