لیگ قهرمانان اروپا

چلسی - لیورپول

چلسی در سومین رقابت خود برابر لیورپول در مرحله‌ نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا می‌خواهد نخستین پیروزی‌اش را به دست بیاورد.
کد خبر: ۱۶۹۷۱۳

به گزارش ایسنا ، آبی‌ها لندن سه‌شنبه شب در بندر لیورپول میهمان سرخ‌پوشان این شهر هستند. آنها می‌خواهند در بازی رفت نتیجه‌ای به دست بیاورند که برای بازی برگشت در ورزشگاه خانگی پشتوانه محکمی برای‌شان باشد.

چلسی در چهار سال گذشته دو بار در ورزشگاه آنفیلد برابر لیورپول در لیگ قهرمانان به میدان رفته است و هر دو بار بازنده زمین رقابت را ترک کرده است. همین شکست‌ها زمینه‌ساز ناکامی آبی‌ها در راهیابی به دیدار پایانی این رقابت‌ها شده است.

قرمزها در فصل های 2005 و 2007 در خانه برنده شدند تا راهی دیدار پایانی شوند. البته هر دو پیروزی که با نتیجه یک بر صفر بوده است در دیدار برگشت در لیورپول بوده است. این بار برخلاف گذشته دیدار رفت در لیورپول انجام می‌شود. دیدار برگشت چهارشنبه هفته آینده در لندن برگزار می‌شود و چلسی می‌خواهد تا از مزیت انجام بازی برگشت در ورزشگاه خودی بهره ببرد.

لیورپول هم در مقابل در پی آن است تا برای سومین بار در چهار سال گذشته راهی مهم‌ترین دیدار باشگاهی در اروپا شود. قرمزها هرگز برابر چلسی در مرحله نیمه نهایی بازنده از زمین خارج نشده‌اند.

قهرمان 5 دوره‌ لیگ قهرمانان اروپا هفت بار توانسته است از مرحله‌ نیمه نهایی این رقابت‌ها به سلامت عبور کند و این رکوردی است که چلسی تنها می‌تواند حسرت آن را بخورد؛ چرا که در هر 3 حضورش در مرحله نیمه نهایی ناکام بوده است.

رقابت میان دو تیم در سال های گذشته همواره برقرار بوده است. آ‌نها از سال 2005 تنها در لیگ قهرمانان 6 بار با هم روبه‌رو شده‌اند.

شاگردان رافائل بنیتس می‌توانند به رکورد خوب‌شان در این دیدارها دلگرم باشند. 3 پیروزی برابر تنها یک شکست رکورد خوبی برای آنها به شمار می‌آید.

دو تیم نخستین بار در مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا در فصل 2005 – 2004 با هم روبه‌رو شدند. پس از تساوی بدون گل در بازی رفت. تک گل لوئیس گارسیا در دقیقه 86 بازی برگشت برای راهیابی قرمزها به بازی پایانی کفایت کرد. دیداری که در استانبول برابر میلان انجام شد و پنجمین قهرمانی آنها را در این رقابت‌ها به همراه داشت.

لیورپول در آن بازی در آنفیلد با ترکیب یرزی دودک، استیو فینان، جیمی کاراگر، سامی هوپیا، جیمی ترائوره، لوئیس گارسیا (آنتونیو نونیس)، دیتمار هامان (هری کیول)، ایگور بیسکان، استیون جرارد، یان آرنه ریسه، میلان باروش‌(جبرئیل سیسه) به میدان رفت. در حالی که آبی‌ها با پتر چک، جرمی (روبرت هوت)، ریکاردو کاروالیو، جان تری، ویلیام گالاس، کلود ماکلله، تیاگو (ماتیا کژمان) فرانک لمپارد، جوکول (آرین روبن) ایدور گودیانسن و دیدیه دروگبا پا به میدان گذاشتند.

لیورپول در مرحله نیمه نهایی فصل پیش هم به کابوسی برای چلسی بدل شد. آبی‌ها اگر چه بازی رفت در استمفورد بریج را با تک گل جو کول به سود خود به پایان بردند، اما در بازی برگشت لیورپول با گلزنی «دانیل اگر» بازی را در مجموع دو دیدار به تساوی کشاند تا در نهایت ضربه‌های پنالتی برتری‌ 4 بر یک آنها را رقم بزند. دیرک کویت پنالتی سرنوشت‌ساز را به گل تبدیل کرد. البته در کنار درخشش پپه رینا، سنگربان لیورپول که پنالتی‌های آرین روبن و جرمی را پیش‌تر مهار کرده بود.

این راهیابی به فینال برای سربازان بنیتس اسپانیایی موفقیت 2 سال قبل را به همراه نداشت و آنها بازی پایانی را به میلان واگذار کردند. دو تیم در روز اول ماه مه 2007 در آنفیلد با این ترکیب به میدان رفتند.

لیورپول: پپه رینا، استیوفینان، جیمی کاراگر، دانیل اگر، یان آرنه ریسه، جرمین پنات (آلونسو)، خاویر ماسکرانو (رابی فاولر)، استیون جرارد، بودوین زندن، دیرک کویت، پیترکراچ (کریگ بلامی)

چلسی: پتر چک، پائولو فریرا، جان تری،‌مایکل اسین، اشلی کول، کلود ماکلله (جرمی)، جان اوبی میکل، فرانک لمپارد، جوکول (آرین روبن)، دیدیه دروگبا، سالومون کالو (شون رایت فیلیپس).

در میان این دیدارها در مرحله نیمه نهایی دو تیم در مرحله  گروهی فصل 2006 – 2005 هم با هم پیکار داشتند که هر دو بار با تساوی بدون گل دو تیم و در نهایت صدرنشینی لیورپول در گروه همراه بود.

در تمامی 6 دیدار اروپایی دو تیم تاکنون، ژوزه مورینیو هدایت آبی‌ها را بر عهده داشت و تنها 3 بار توپ از خط دروازه‌ها عبور کرد.

لیورپول در مرحله یک چهارم نهایی حریف انگلیسی دیگری را از پیش رو برداشت. آنها دیدار رفت در لندن برابر آرسنال را با تساوی یک بر یک به پایان بردند. کویوت (26) برای لیورپول و امانوئل آدبایور (23) برای آرسنال گلزنی کردند. در بازی برگشت هم سامی هوپیا (30)، فرناندو تورس( 69) استیون جرارد (85 پنالتی) و رایان بابل (92) پیروزی درخشان لیورپول را رقم زدند. گلهای ابو دیابی (13) و آدبایور (84) در بازی برگشت نتوانست برای آرسنال کاری از پیش ببرد. پیش از آن در مرحله‌ی گروهی لیورپول در گروه A دوم شده بود و سپس اینتر را در مرحله یک هشتم در دو بازی 3 بر صفر شکست داد.

 لیورپول در مرحله نیمه نهایی فصل پیش هم به کابوسی برای چلسی بدل شد.

از زمان شکست یک بر صفر در نخستین بازی خانگی برابر المپیک مارسی لیورپول تا کنون در دیدارهای خانگی ناکام نبوده است و از چهار بازی خانگی هر چهار بازی را با پیروزی به پایان برده است. 18 گل زده در برابر تنها 3 گل خورده آمار خوبی برای سرخ‌ها در بازی‌های خانگی به شمار می‌آید.

چلسی در مرحله یک چهارم فنر باغچه را 3 بر 2 برد. دیدار رفت در استانبول با شکست انگلیسی‌ها 2 به یک انگلیسی‌ها همراه بود کاظم کاظم (65) و دیوید (81) برای تیم ترکیه‌ای و دیوید (13 گل به خودی) برای چلسی در آن دیدار گلزنی کردند. بازی برگشت با گلهای بالاک (4) و لمپارد (87) و پیروزی و البته صعود چلسی همراه شد.

سربازان آورام گرانت پیش از آ‌ن در گروه B مرحله ی اول صدرنشین شدند و در ادامه المپیاکوس را در مرحله یک هشتم نهایی با حساب 3 بر صفر در دو بازی از پیش رو برداشتند.

چلسی پیش از باخت برابر فنرباغچه در هیچ بازی خارج از خانه‌اش در فصل جاری نباخته بود. آنها در والنسیا و روزنبرگ پیروز شده بودند و برابر شالکه و المپیاکوس به تساوی دست یافته بودند.

لیورپول و چلسی در فصل جاری 3 بار در رقابت‌های داخلی انگلیس با هم دیدار داشته‌اند. پیکار نخست 19 اوت در آنفلید بود که با تساوی یک بر یک دو تیم پایان یافت. لمپارد (62 پنالتی) و تورس (16) گلزنان آن دیدار بودند.

گرانت پیش از دیدار مرحله ی یک چهارم نهایی جام اتحادیه انگلیس جانشین مورنییو شد. این بازی 19 دسامبر میان دو تیم انجام شد و چلسی با گلهای لمپارد (59) و آندری شوچنکو (90) برای آبی‌ها گلزنی کردند.

سومین دوئل دو تیم فصل جاری دو تیم هم روز دهم فوریه در استمفوردبریج گلی در بر نداشت.

دو تیم روی هم رفته 150 بار با هم دیدار داشته‌اند. 67 بازی به سود لیورپول و 52 بازی به سود چلسی پایان یافته و 31 بازی هم بدون تیم پیروز همراه بوده است.

لیورپول تاکنون 73 بار از چلسی پذیرایی کرده است که در آنها 48 بار پیروز شده، 15 بار مساوی کرده و ده بار هم باخته است.

چلسی در 3 بازی از 5 بازی اخیرش از سری رقابت‌های لیگ برتر در آنفلید پیروز شده است. آخرین آنها اکتبر 2005 بود که با پیروزی 4 بر یک آبی‌ها توام بود.

لیورپول پس از باخت 3 بر 4 برابر اینترمیلان در فصل 1965 - 1964 لیگ قهرمانان تا کنون در هیچ رقابتی از مرحله نیمه نهایی بازنده نشده است.

زوریخ (1977 – 1976) بوروسیا مونشن گلادباخ (1978 – 1977)، بایرن مونیخ (1981 – 1980)، دینامو بخارست (1984 -1983) پاناتینایکوس (1985-1984) و سرانجام چلسی (2005 -2004) تمام رقیبان مرحله ی نیمه نهایی لیورپول در لیگ قهرمانان اروپا بودند که مغلوب این تیم شده‌اند.

چلسی در کنار 2 ناکامی‌اش برابر لیورپول یک بار دیگر هم در فصل 2004 – 2003 برابر موناکو با حساب 3 بر 5 در مرحله ی نیمه نهایی ناکام ماند.

لیورپول در دوئل‌های تمام انگلیسی همواره آمار خوبی داشته است. در کنار پیروزی‌ها برابر چلسی در مرحله نیمه نهایی، پیروزی اخیر برابر آرسنال و یا بردن تاتنهام ( 73 -1972) از جمله آ‌مارهای خوب لیورپول در این زمینه هستند.

آنها تنها یک بار از مجموع 5 دوئل تمام انگلیسی‌شان را واگذار کرده‌اند که به فصل 1979 -1978 برابر ناتینگهام فارست برمی‌گردد. قرمزها آن بازی را که از مرحله نخست انجام لیگ قهرمانان انجام می‌شد با حساب 2 بر صفر واگذار کردند.

چلسی برابر تیم‌های انگلیسی در رقابت‌های اروپایی 2 پیروزی در کارنامه دارد، البته به جز باخت به چلسی!

آرسنال لندن در فصل 2004 – 2003 لیگ قهرمانان اروپا و منچسترسیتی در فصل 71 -1970 جام برندگان جام اروپا برابر آبی‌ها در رقابتی اروپایی ناکام بودند.

دیرک کویت مهاجم هلندی لیورپول و سالومون کالو مهاجم ساحل عاجی چلسی در فاصله سال‌های 2004 تا 2006 زوج خط حمله فاینورد روتردام را تشکیل می‌دادند. زوج خطرناکی که 51 گل برای کویت و 35 گل برای کالو در این دو سال به همراه داشت.

یوسی بنایون، بازیکن خط میانی لیورپول در فصل 2001 – 2000 و 2002 – 2001 شاگرد گرانت درمکابی بود.

نیکلا آنلکا، مهاجم فرانسوی چلسی در دور برگشت فصل 2002 – 2001 در 20 بازی به صورت قرضی برای لیورپول بازی می‌کرد و چهار گل هم برای این تیم به ثمر رساند.

شوچنکو مهاجم اوکرانی چلسی در سال 2005 در پیراهن میلان حساس‌ترین ضربه ی پنالتی را از دست داد تا لیورپول در آن سال قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شود.

کنراد پلاوتس در کنار اگون برویتر و مارکوس مایر داوران بازی سه‌شنبه شب در ورزشگاه آنفیلد لیورپول خواهند بود. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها