حکومت انگلیس بداند

نشریه عروه‌الوثقی در پاریس به زبان عربی توسط سیدجمال‌‌الدین اسدآبادی منتشر می‌شد. این مطبوعه در تمام 18 شماره‌اش به استعمار انگلستان تاخت و نظر آنان را پیرامون ملت ایران افشا کرد تا سرانجام با فشار دولت انگلیسی بر فرانسه تعطیل شد ولی سید به دولت انگلستان هشدار می‌دهد که با هر وسیله دیگر به نشر افکار خویش می‌پردازد و بیکار نمی‌نشیند:
کد خبر: ۱۶۴۸۲۴

در دل انگلیس‌ها کینه و عداوتی نسبت به هر آدم ایرانی از افراد عادی تا مردم سرشناس نهفته است و انگلیس‌‌ها فرزندان را به گناه پدران و نوادگان را به جرم اجداد و سلاله‌ها را به خاطر انگیزه‌های پنهانی اسلاف آنان... مواخذه می‌‌کنند... و اما حکومت انگلیس باید بداند که ما از نشر افکار خویش در کشورهای شرقی، خواه به کمک این جریده باشد یا هر وسیله دیگر، به هیچ روی عاجز نمی‌‌مانیم چرا که پیروان حقیقت فراوانند.

گوئل کهن، تاریخ سانسور در مطبوعات ایران، 1/118.

ممنوعیت عروه الوثقی در مصر

انگلستان برای ممنوعیت پخش و خرید روزنامه عروه‌الوثقی در مناطق تحت نفوذ خود تدابیری اندیشیده بود از جمله در مصر طرح زیر را پیاده کرد: نخست در مصر به وزارت کشور و پست دستور داده شد از ورود آن ممانعت به عمل آورد و از طریق روزنامه رسمی اعلام نمودند هرگاه نزد کسی عروه‌الوثقی دیده شود به جزای نقدی 5 تا 25 پوند محکوم خواهد شد.

گوئل کهن، تاریخ سانسور در مطبوعات ایران، 1/191.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها