بحران در کوزوو

پلیس ضد شورش سازمان ملل در شمال کوزوو با حمله به دادگاهی که به وسیله سازمان ملل اداره می‌شد آن را از دست صرب‌ها که روز جمعه به زور اشغال کرده بودند، خارج کرد.
کد خبر: ۱۶۴۷۹۰

به گزارش بی‌بی‌سی، حدود 100 مامور پلیس در این عملیات در بخشی از شهر میترو ویکا، که در اختیار صرب‌ها است، شرکت و عده‌ای صرب را دستگیر کردند. گزارش‌ها حاکی است پلیس پس از عملیات سحرگاه، برای متفرق کردن صرب‌هایی که در مقابل ساختمان دادگاه اجتماع کرده بودند، از گاز اشک‌آور استفاده کرد.

صرب‌های کوزوو و صربستان از شناسایی اعلام استقلال کوزوو در ماه گذشته امتناع کرده‌اند. گفته می‌شود بسیاری از معترضان که هفته گذشته ساحتمان دادگاه میترو ویکا را اشغال کردند کارکنان سابق آن هستند که در سال 1999 در پایان جنگ کوزوو، که پس از آن تحت کنترل سازمان ملل قرار گرفت، مشاغل خود را از دست دادند.

صرب‌ها در چند هفته گذشته با اجتماع در مقابل ساختمان مانع از عبور کارکنان آلبانی‌تبار دادگاه از پل رودخانه ایبار شده‌اند که میترو ویکارا به دو قسمت شمالی تحت کنترل صرب‌ها و جنوبی تحت کنترل آْبانی‌تبارها قسمت می‌کند.

از 17 فوریه که کوزوو اعلام استقلال کرد تنش در منطقه افزایش یافته است.

صرب‌ها هفته گذشته سعی کردند کنترل خط راه‌آهن شمال کوزوو را در دست بگیرند. در فوریه حدود 150 مامور پلیس صرب کوزوو به علت امتناع از اجرای دستورات مقامات آلبانی‌تبار در پریستینا، پایتخت کوزوو، از کار برکنار شدند.

بیشتر کشورهای عضو اتحادیه اروپا و امریکا اعلام استقلال یک جانبه پریستینارا به رسمیت شناخته‌اند. صربستان، با حمایت روسیه – متحد اصلی خود – این اقدام را غیرقانونی می‌داند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها