غلامرضا معصومی‌

نوروز و کارت هدیه کتاب‌

یکی از اقدامات خوب در حوزه کتاب و کتابخوانی در سال 86، ساماندهی یارانه‌های کتاب در قالب تبدیل بن‌های کاغذی به بن‌های الکترونیک و جلوگیری از سودجویی حاصل از فروش این بن‌ها در بازار بود. این اقدام که در صورت تحقق کامل می‌تواند گامی در جهت رونق‌بخشیدن به بازار کتاب و بهبود وضعیت کتابخوانی به شمار آید، مراحل اولیه خود را سپری می‌کند و نقاط قوت و ضعف آن هنوز آشکار نشده است.
کد خبر: ۱۶۴۳۷۸

 این بن‌ها با نام افراد و برای پوشش سراسری اهالی فرهنگ، دانشجویان، فرهنگیان و کارمندان دولت صادر می‌شود و این کار می‌تواند هدایت‌ یارانه‌ها به حوزه نشر را منجر شود.

بحث اهدای کتاب که همه‌ساله در آستانه سال نو در رسانه‌ها مطرح می‌شود و در سال‌های گذشته هم با استقبال مدیران وقت وزارت ارشاد مواجه شده است، می‌توان برایش راهکارهایی اندیشید تا در قالب همین طرح بن‌های الکترونیک زمینه‌های کامل تحقق امر کتابخوانی را فراهم آورد.

می‌توان در این زمینه اقدام بانک‌های خصوصی را در سال‌های اخیر در انتشار کارت‌های الکترونیک هدیه و عرضه به سازمان‌ها، نهادها و شرکت‌های مختلف دولتی و غیردولتی و اشخاص نام برد که زمینه فراگیر شدن اهدای کارت‌های الکترونیک به‌جای هدایای دیگر را به وجود آورده است.

بانک صادرات ایران به عنوان عامل صدور و توزیع بن‌های الکترونیک کتاب با همکاری وزارت ارشاد می‌تواند با صدور بن کارت‌های الکترونیکی هدیه کتاب در کنار دیگر کارت‌ها، فرهنگ اهدای هدایای فرهنگی به جای هدایای تجاری و اقتصادی را نهادینه کرده و خرید کتاب را به عنوان خرید اساسی در سبد کالای خانوار بگنجاند.

اهالی فرهنگ در روزهای سال نو دادن عیدی فرهنگی به جای هر عیدی دیگر را ترجیح می‌دهند و چه عیدی‌ای می‌تواند بهتر از در اختیار قرار دادن امکان خرید کتاب به فرزندان و عزیزان در این ایام تعطیل باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها