دیدنی هفته‌

کلبه‌ای برای عمو تم‌

نمی‌دانم چند نفر از شما کتاب کلبه عمو تم را خوانده اید. البته اشتباه نکنید نمی‌خواهیم باز هم کتاب معرفی کنیم. این بار می‌خواهیم یک کتاب معرفی کنیم که بروید آن را ببینید! آن هم کجا؟ فرهنگسرای بهمن.
کد خبر: ۱۶۴۲۴۳

در واقع بهروز غریب پور این روزها نمایش «کلبه عمو تم» را در فرهنگسرای بهمن به روی صحنه برده است. رمانی از هریت بیچر استو که شرح زندگی غم انگیز سیاهپوستان امریکایی است که در دوران برده‌داری در این کشور زندگی می‌کردند. اگر رمان را خوانده باشید لابد می‌دانید که این رمان یکی از تاثیرگذارترین و رئال ترین رمان‌های تاریخ ادبیات معاصر است. کتابی که در آن زندگی واقعی سیاهان برده در زیر سیطره سفید پوست‌ها به قشنگی به تصویر کشیده شده و اوج سبعیت و وحشی گری یک ملت را نشان می‌دهد که فقط به واسطه داشتن پوست سفید به خود اجازه می‌دهند با رنگین پوستان دیگر هر طور که دلشان می‌خواهد رفتار کنند.

بهروز غریب‌پور البته علاوه بر تئاتر در اجرای تئاتر عروسکی هم ید طولایی دارد و اپرای رستم و سهراب و اجرای عروسکی «مکبث» یکی از شاهکارهای شکسپیر از این جمله اند اما در کنار اینها غریب پور همیشه علاقه داشته چند تا از آثار بزرگ ادبی را به روی صحنه ببرد و آن را از دیدگاه خودش به تصویر بکشد. به همین خاطر این بار کلبه عمو تم ر انتخاب کرده است. او پیش از این قرار بود زندگی سلمان فارسی را به روی صحنه ببرد ولی حالا عموتم را اجرا می‌کند. پیش از این نیز او بینوایان را به روی صحنه برده بود. خود او درباره نمایش جدیدش گفته: «نکته مهم این نمایش توجه به مساله تبعیض در جهان است. با این که سفید پوستان و سیاهپوستان موضوع اصلی است ولی تبعیض و سوءاستفاده از احساسات موجود درجامعه بشری و ربط دادن آن به خدا چیز جدیدی نیست.»

برای آنهایی که کتاب کلبه عمو تم را نخوانده‌اند باید بگویم این نمایش به داستان ژرژ، برده دو رگه‌ای می‌پردازد که به خاطر دستگاهی که اختراع کرده توسط ارباب خود تنبیه می‌شود و تصمیم به فرار می‌گیرد. در این میان ارباب «شبلی» نخستین ارباب عموتم به دلیل بدهکاری به شخصی به نام هالی مجبور می‌شود عمو تم را که بهترین برده اوست به همراه هلن دختر کوچک ژرژ برای پرداخت قرض هایش به هالی بدهد اما هلن به همراه مادرش الیزا فرار می‌کند.

نسیم ادبی، محمد ساربان، نعمت اله اسداللهی، سیامک حلبی، صنم نکواقبال، محمد علی نوربخش، جواد زیتونی و نادیا فرجی از جمله بازیگرانی هستند که در این نمایش بازی می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها