ایالات شکست خورده

تقلیدی مضحک

این نگرانی ها چندان هم ناشناخته نیست . رابرت دال ، برجسته ترین اندیشمندی که در مورد نظریه و عمل دموکراتیک تامل نموده ، ویژگی های بشدت غیردموکراتیک نظام سیاسی ایالات متحده را برشمرد و اصلاحاتی را نیز پیشنهاد کرد. نظریه سرمایه گذاری سیاست توماس فرگوسن ، نقدی موشکافانه از عوامل نهادی عمیقی است که بوضوح عملکرد دمکراسی را محدود می کنند.
کد خبر: ۱۶۰۰۶۰

بررسی های رابرت مک چسنی ، درباره نقش رسانه ها در تضعیف سیاست دموکراتیک نیز به این مسائل می پردازد. وی اشاره می کند که در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در سال 2000نقش رسانه ها به حدی بود که به دلیل تاثیر معکوس بدتر شدن کیفیت رسانه ها بر خدمت به منافع عمومی ، انتخابات مذکور به تقلیدی مضحک تبدیل شد. البته براندازی دمکراسی از طریق تمرکز قدرت خصوصی ، مساله ای شناخته شده است ؛ تفسیرگران جریان غالب مطبوعاتی به طور تصادفی اعلام می کنند که تجارت ، تشکیلات دولت را به طور کامل در کنترل خود دارد (رابرت ریچ ) و از این طریق برداشت های وودرو ویلسون را تکرار می کنند که چند روز پیش از رسیدن به قدرت اعلام کرد «اربابان حکومت ایالات متحده از سرمایه داران و کارخانه داران امریکا تشکیل شده اند.»

هان دیوئی ، مهمترین فیلسوف اجتماعی امریکا در قرن بیستم ، به این نتیجه رسید: «سیاست سایه ای است که شرکت های بزرگ بر روی جامعه انداخته اند و تا زمانی که قدرت در اختیار داد و ستد سود شخصی از طریق کنترل خصوصی بانکداری ، زمین و صنعت باشد و با کنترل مطبوعات ، کارگزاران مطبوعات و دیگر ابزارهای تبلیغات و شعار تقویت شود، وضع همچنان بدین منوال باقی خواهد ماند.» از این رو برای ایجاد دمکراسی با معنی ، تحولات اجتماعی بنیادینی لازم است .

این نظام سیاسی که دستخوش چنین نقدهایی است ، به طرحی اولیه شباهت دارد. بنیانگذاران این نظام ، مطمئنا از تحولات متعدد بعدی هراس داشتند؛ بویژه از عملگرایی قضایی افراطی که حقوق افراد برای ایجاد تشکیلات قانونی اشتراکی (موسسات ) را تضمین می کرد. حقوقی که در تمهیدات اقتصادی بین المللی اخیر از حقوق آن انسان های خاکی فراتر رفت (و به اشتباه توافقات تجارت آزاد نام گرفت .) هرگامی این چنین ، حمله ای سخت بر اصول لیبرال کلاسیک ، دمکراسی و بازار آزاد است .

 اثر: نوام چامسکی
مترجم : یعقوب نعمتی ورو جنی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها