سرفه‌های معنی‌دار

یکی از عارضه‌هایی که در تمامی فصول و بویژه فصل زمستان بسیار شایع می‌شود، سرفه است. سرفه اتفاقی طبیعی است، این پدیده بیش از آن که خطر آفرین باشد آزاردهنده و حاصل نوعی واکنش محافظت‌کننده است که با هدف دفاع از سیستم تنفسی در برابر مواد محرک طراحی شده است. با این حال، سرفه پر قدرت یا پر سر و صدا می‌تواند دردناک و خسته کننده باشد. برخی از این سرفه‌ها نیاز به مراجعه به پزشک دارند، برخی هم به کمک تکنیک‌های ساده مراقبت شخصی و داروهای معمولی خوب می‌شوند.
کد خبر: ۱۵۹۸۷۵

سرفه‌های خود را ریشه‌یابی کنید

ویروس‌های سرما‌خوردگی و آنفلوآنزا، شایع‌ترین علل سرفه هستند. سرفه عموما با برطرف شدن عفونت قطع می‌شود. سایر علل سرفه عبارتند از: ترشحات پشت حلق یعنی ترشح بیش از حد مخاط که بتدریج از پشت بینی به حلق حرکت می‌کند و ممکن است ناشی از حساسیت، التهاب غشاء‌های مخاطی در داخل سینوس‌ها (سینوزیت) یا علل دیگر باشد.

از علل دیگر آن می‌توان به محرک‌های محیطی چون دود سیگار،مه، غبار، اسپری‌ها و سایر دود و دم‌های خانگی و هوای سرد و خشک اشاره کرد.

بعلاوه آسم یکی از اصلی‌ترین علل سرفه بخصوص در فصل زمستان محسوب می‌شود. از آنجایی‌که آسم باعث التهاب و انقباض راه‌های هوایی می‌گردد، می‌تواند باعث سرفه شود بویژه اگر چنین حملاتی در داخل شب، پس از ورزش یا در صورت مواجهه با محرک‌ها ایجاد گردد. هر چند خس خس نشانه شایعی برای آسم تلقی می‌شود، اما بسیاری از افراد مبتلا به آسم فقط سرفه می‌کنند و خس خس سینه ندارند.

بیماری برگشت محتویات معده به مری(GERD)  هم می‌تواند از علل سرفه باشد. این بیماری حاصل برگشت اسید معده به مری و در موارد نادر به ریه‌ها در وضعیت درازکش است.

برخی از داروها هم که معمولا برای فشار خون بالا یا بیماری قلبی تجویز می‌شوند، می‌توانند باعث سرفه شوند.

فراموش نکنید که به ندرت یک جسم خارجی مثل ذره‌ای از غذا نیز ممکن است در یکی از لوله‌های برونش گیر کرده و باعث سرفه شود.

 برخی از افراد عادت دارند که سرفه کنند. هیچ توجیه پزشکی برای این سرفه‌ها وجود ندارد و گاهی حتی خودشان هم از این عادت خود بی خبرند. برای برخی از افراد سرفه کردن راهی است برای رهایی از تنش‌های عصبی یا ابراز عصبانیت، علت هر چه باشد، یک سرفه می‌تواند با تحریک گلو سرفه‌های بعدی را در پی داشته باشد و این سیکل معیوب مرتب ادامه پیدا می‌کند. فراموش نکنید درمان سرفه به نوع سرفه‌ای که شما درگیر آن هستید بستگی دارد.

سرفه‌های خشک

این نوع سرفه عموما در عرض 1 الی 2 هفته برطرف می‌شود. نوشیدن مایعات بخصوص آب، گلو را نرم می‌کند. چنانچه سرفه دائم گلوی شما را می‌آزارد، یک آب نبات سفت در دهان بگذارید یا چای داغ شیرین شده با عسل بنوشید تا گلویتان آرام گیرد. از آنجایی که مصرف
دراز مدت این مواد برای دندان‌ها مفید نیست و کالری بیش از حد قند می‌تواند باعث افزایش وزن شود، سعی کنید از آب نبات‌های بدون قند استفاده کنید.

برای کاهش موقتی سرفه، می‌توان از داروهای ضد سرفه بدون نسخه استفاده کرد.

هر چند کدئین یکی از موثرترین داروهای ضد سرفه است، اما چون یک داروی مخدر است، در بسیاری از نقاط دنیا تنها با نسخه پزشک
قابل تهیه است. دکسترومتورفان تقریبا به اندازه کدئین موثر است و عوارض جانبی کمتری هم دارد و جزو اقلام دارویی است که می‌توان بدون نسخه پزشک از داروخانه‌ها تهیه کرد.

چرا بعضی سرفه‌ها خلط دارند؟

سرفه‌های خلط دار، سرفه‌هایی هستند که برای کمک به دفع مواد محرک از ریه‌ها و راه‌های هوایی با افزایش ترشح خلط همراه هستند؛ بهتر است مانع این گونه سرفه‌ها نشویم. نوشیدن مایعات بویژه آب، به رقیق شدن و شل شدن خلط و در نتیجه دفع بیشتر آن کمک می‌کند. در صورتی که سرفه مانع از یک خواب راحت شده، می‌توانید برای کاهش دفعات و شدت آن از داروهای ضد سرفه استفاده کنید، اما به فکر خلاصی از آن نباشید.

سرفه مزمن چیست؟

چنانچه سرفه شما بیش از 2 یا 3 هفته طول کشید، هر روز بدتر از روز قبل شد یا همراه با خس خس سینه، تب، تعریق شبانه،
کاهش وزن یا خلط خونی بود، شما اصطلاحا دچار سرفه مزمن شده‌اید. در این‌گونه موارد به پزشک مراجعه کنید. کنترل سرفه مزمن نیازمند ارزیابی دقیق و تا حد امکان شناسایی علت است.

چه چیزی باعث سرفه می‌شود؟

مخاط پوشاننده بینی و راه‌های هوایی در پاسخ به محرک‌هایی که در این مخاط به دام می‌افتند، افزایش می‌یابد. این محرک‌ها گیرنده‌های سرفه در بینی، حلق یا قفسه سینه را تحریک کرده و گیرنده‌های مذکور هم به نوبه خود پیام‌هایی را به مغز شما ارسال می‌کنند که منجر به سرفه می‌شود و به این شکل با دفع مخاط، به پاک کردن راه‌های هوایی از مواد محرک کمک می‌کند.

مهدی شیرازی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها