کد خبر: ۱۵۸۳۵۶

شما فکر می‌کنید قورباغه‌ها در زمستان کجا می‌روند‌؟ آیا به نظر شما قورباغه‌ها می‌میرند‌؟

نه، قورباغه‌ها نمی‌میرند. قورباغه‌ها جزو دسته جانوران دوزیست هستند و خونسرد هستند. یعنی آنها می‌توانند هم در آب زندگی کنند و هم در خشکی می‌توانند زندگیشان را بگذرانند.

قورباغه‌ها دارای ریه هستند ولی نمی‌توانند هوا را کامل به داخل ریه ببرند. بلکه این موجودات هوا را از طریق دو سوراخ بینی خود به داخل دهان برده و در عین حال گلوی خود را پایین می‌کشند. و بعد از آن دو سوراخ بینی خود را می‌بندند و گلوی خود را بالا برده و هوا را با فشار به طرف ریه‌هایشان می‌فرستند.

در بعضی از مناطق وقتی فصل سرد زمستان فرا می‌رسد بعضی از قورباغه‌ها به ته استخرها و یا برکه‌ها می‌روند و خود را در زیر گل و لای ته آب پنهان می‌کنند و فصل زمستان را می‌گذرانند. آب این گونه برکه‌ها در زمستان‌های بسیار سخت هم یخ نمی‌زند. بنابراین قورباغه‌ها منجمد نمی‌شوند و زنده می‌مانند.

جانوران دوزیست وقتی که هوا خیلی سرد می‌شود به اکسیژن کمی‌ احتیاج دارند. زیرا اکسیژن برای سوختن غذا لازم است.

قورباغه‌ها حیوانات زشت و مضحکی هستند ولی از یک جهت مفیدند و آن این‌که حشرات موذی را می‌خورند و فضا را از حشرات پاک می‌کنند.

زبان قورباغه به طرز عجیبی ساخته شده است. زبان قورباغه بسیار بلند است و نوک زبان او دارای چسبی مخصوص است و حشرات را به خود جذب می‌کند و بعد آنها را به داخل دهانش می‌برد و می‌خورد.

پاهای قورباغه هم عجیب است. یعنی وقتی که روی زمین یا خشکی قرار دارد به حالت Z درمی‌آید ولی در آب به شکل دیگری می‌باشد. قورباغه‌ها براحتی می‌توانند در آب شنا کنند و در خشکی به خوبی می‌جهند. قورباغه‌ها در آغاز کاملا آبزی هستند و در آب زندگی می‌کنند، یعنی شبیه ماهی هستند ولی درگذشت زمان و روزها که می‌گذرد دچار تغییر و تحول شده یعنی از صورت ماهی به حیوانی مبدل می‌شوند که قادر است در خشکی زندگی کند.

در ابتدای بهار قورباغه تخم‌هایش را در آب می‌گذارد و تعداد این تخم‌ها در حدود هزار تا است و در بعضی انواع قورباغه‌ها به چندین هزار می‌رسد. بعد از این که تخم‌هایش را می‌گذارد با ماده‌ای ژلاتینی دورتادور آنها را می‌گیرد و باعث می‌شود همه تخم‌ها به صورت توده‌ای دیده شود. بعد از چند روز بچه قورباغه‌ها از تخم خارج می‌شوند که نه می‌توانند غذا بخورند و نه می‌توانند شنا کنند و فقط می‌توانند به جایی بچسبند. مثلا به برگ گیاهان آبی متصل می‌شوند. طی گذشت مدتی دهان قورباغه ظاهر می‌شود و دو چشم در زیر پوست آنها شکل می‌گیرد و بعد دمش می‌روید و رشد می‌کند و در دوطرف گردن حیوان دو شکاف پدیدار می‌شود.

وقتی بچه قورباغه‌ها در مسیر رشدشان به این مرحله می‌رسند، شروع به شنا کردن و غذا خوردن می‌کنند و بعد از مدتی پاهای عقبی ظاهر می‌شود و بعد دست‌هایشان پدیدار می‌شود. دم او کوتاه می‌شود و رفته رفته دمش ناپدید شده  و شش‌ها تکامل می‌یابد و بچه‌ها تبدیل به قورباغه‌های کوچک می‌شوند و می‌توانند در این زمان از آب خارج شوند. 

بچه‌های عزیز می‌دانید قورباغه‌ها چگونه صدا درمی‌آورند‌؟...

برای صدا درآوردن قورباغه ابتدا نفس می‌کشد سپس دهان و سوراخ‌های بینی‌اش را می‌بندد و هوا را بین دهان و شش‌ها به جریان در می‌آورد. موقعی که هوا از روی تارهای صوتی می‌گذرد آنها را به ارتعاش درآورده و صدا تولید می‌شود.

 بسیاری از قورباغه‌ها در داخل دهانشان کیسه‌های صوتی بزرگی دارند. وقتی که قورباغه از خود صدا درمی آورد این کیسه‌ها پر از هوا شده و بزرگ می‌شوند و موجب ارتعاش بیشتر صدا شده و در نتیجه به ایجاد صدای مخصوص کمک می‌کند. صدای این نوع قورباغه از فاصله5/1کیلومتری شنیده می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها