نشریه تایم، در اجرای سنت همه ساله خود، در آستانه سال جدید میلادی، در اکثر حوزههای اجتماعی و خبری، 10موضوع مهم سال گذشته را از دیدگاه کارشناسان خود اعلام کردهاست.

در حوزه دانش و فنآوری هم نشریه تایم، در 4 دسته کشفیات علمی، ایدههای سبز، فاجعههای طبیعی و فاجعههای ناشی از بشر 10 واقعه مهم سال را بررسی کردهاست.
در اینجا نگاهی داریم به 10 کشف مهم سال 2007 از دیدگاه نشریه تایم:
اما بخش جالب فهرست مهمترین وقایع علمی و طبیعی سال، به انتخاب 10 کشف برتر علمی سال 2007 برمیگردد.

1. زیست شناسی سلولی و مولکولی
در ماه نوامبر، شینیا یاماناکا از دانشگاه کیوتو و جیمز تامسون از دانشگاه وسکانسین، 2 زیستشناس مولکولی، در مقالهای اعلام کردند که توانستهاند با دستکاری سلولهای پوستی، سلول بنیادی جنینی تولید کنند. چنین کشف بزرگی منجر به آن خواهد شد که در آینده نزدیک دانشمندان بتوانند بدون ازبین بردن جنین، سلولهای بنیادی درست کنند که نقش اساسی در درمان بیماریهای ناشی از نقص اعضا و... دارد.

2. ژنتیک
اطلاعات لازم برای نقشه ژنوم انسانی تا سال 2002 کامل شد، اما این حجم عظیم اطلاعات نیاز به پالایش داشت که این کار زیر نظر پروفسور ماوریک کاریگ ونتر، فیزیولوژیست مولکولی، در مریلند در ماه سپتامبر خاتمه یافت و عنوان دومین کشف بزرگ علمی سال را از آن خود کرد.

3. اخترفیزیک
ثبت درخشانترین انفجار ابر نو اختر در تاریخ فعالیتهای نجومی توسط دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در برکلی و دانشگاه تگزاس، بزرگترین پدیده نجومی سال و سومین پدیده علمی شناختهشد. در کهکشان راهشیری، 400میلیارد ستاره وجود دارد که تنها 1000عدد آنها اندازهای برابر ستاره SN 2006gy دارند که انفجار آن ثبتشده است. جرم این ستاره، حدود 200برابر خورشید است.

4. جانورشناسی
در اعماق 700 تا 6000 متری دریای ودل در اقیانوس منجمد جنوبی، پژوهشهایی در سال گذشته انجام شد که منجر به کشف بیش از 700 گونه جانور جدید شد که چنین کشف یک جایی در تاریخ جانورشناسی بینظیر است. مجله نیچر هم این کشف را بهعنوان مهمترین کشف سال اعلام کردهاست.

5. مهندسی پزشکی
ساخت دریچه مصنوعی برای قلب توسط تیم دکتر یاکوب در کالج سلطنتی لندن، که مشکلات 600هزارنفر را در سراسر جهان رفع خواهد کرد، پنجمین فعالیت مهم علمی سال نامگرفتهاست. این اختراع، 3 تا 5 سال دیگر کاربردی خواهد شد.

6. اختر فیزیک
یک کشف نجومی دیگر رتبه ششم را از آن خود کرده است؛ «مشتریهای داغ». محققان انگلیسی طرح WASP، که دنبال سیارات خارج از منظومه شمسی میگردند، چند سیاره مشتریگونه پیدا کردهاند که دمای سطح آنها 2000درجه است و تداعیکننده سالهای اولیه تشکیل منظومه شمسی هستند.

7. دیرینهشناسی
کشف فسیل دایناسور پرنده عظیم الجثه در شمال چین و مغولستان که برآوردها نشان میدهد یکونیم تن وزن داشته است، تعجب دیرینه شناسان را برانگیخت. ساختار بدن این پرنده که 70 میلیون سال پیش میزیسته، شبیه پرندههای امروزی است.

8. دیرینهشناسی
باز هم دیرینهشناسی رتبه هشتم را از آن خود کرد. بررسی اسکلت های انسان، تقریبا این ادعا را که انسان امروزی «هموساپینس - ساپینس» حدود 65 تا 25 هزار سال پیش در جنوب آفریقا شکل گرفته و از آنجا به شمال این قاره و سپس اروپا، آسیا و استرالیا مهاجرت کرده ،به یقین نزدیک کردهاست.

9. جانورشناسی
پیرترین موجود زنده روی زمین ، صدف دوکفهای است که در اقیانوس اطلس شمالی در نواحی شمالی ایسلند و در 80متری عمق آب کشف شد و لقب نهمین کشف علمی سال را هم از آن خود کرد.

10. زمینشناسی
زمین شناسان موزه علوم طبیعی لندن، در صربستان سنگهای معدنیای را کشف کردند که بسیار جالب وغیرمنتظره بودند. کریپتونیت افسانهای، رنگ سبز خیرهکنندهای دارد و نحوه شکلگیری آن هنوز در پردهای از ابهام قرار دارد.