در آخرین عملیات گسترده پلیسی در مبارزه با قاچاقچیان عتیقه در کشور، بیش از 300 قطعه شیء عتیقه از حفاران غیرمجاز در اشنویه به دست آمد.
کد خبر: ۱۵۶۲۳۷

سرهنگ خورشیدیفر، رییس پلیس آگاهی استان آذربایجان غربی در گفتوگو با ایسنا با بیان این که اشیای عتیقه از تپههای سوجر و حسنآباد که از مناطق شناساییشده سازمان میراث فرهنگی بوده، به سرقت رفته است، اظهار کرد: گزارشهای متعددی از حفاریهای غیرمجاز در مناطق تحت نظارت سازمان میراث فرهنگی در اختیار داشتیم و با فعالیت گسترده ماموران پلیس امنیت موفق به ردیابی باندی شدیم که علاوه بر حفاریهای غیرمجاز، اشیاء و اموال فرهنگی و تاریخی کشورمان را جمعآوری و به خارج از کشور و به ویژه کشورهای اروپایی قاچاق میکردند و در این رابطه فعالیت گستردهای داشتند.
وی سرنخهای این پرونده را از ردیابیهای نامحسوس مامورانش در جریان شناسایی یکی از محمولههای اشیاء عتیقه، بیان کرد و گفت: سرنخهای موجود کارآگاهان پلیس حاکی از آن بود که اشیاء عتیقه با دقت انتخاب شدهاند، به طوری که احتمال وجود یک کارشناس خبره که آ}شنایی کامل به محیط حفاری داشت، مورد بررسی قرار گرفت.
رییس پلیس آگاهی آذربایجان غربی، از شناسایی منزل یکی از متهمان خبر داد و گفت: با هماهنگی قضایی، ماموران این منزل را مورد بازرسی قرار دادند و بدین ترتیب 330 قطعه انواع سکه، ظروف سفالی، گردنبند، شمعدان و اشیاء عتیقه کشف شد و چهار متهم نیز به هویت «عزیز» ، «ادریس» ، «شاهین» و «محیالدین» در این رابطه دستگیر شدند.
وی در خصوص فعالیت افراد آشنا به عتیقهجات، تنها به این اظهارنظر بسنده کرد که تمامی کشفیات مربوط به محلهای حفاظت شده سازمان میراث فرهنگی بوده است.
طی سالهای اخیر، پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس آگاهی به طور ویژه با قاچاقچیان اموال فرهنگی مبارزه و بسیاری از اشیاء متعلق به هویت تاریخی ایران را هنگام انتقال به خارج از کشور کشف کرده است.
اما گزارش موجود پلیس آگاهی کشور از حکایت تلخی خبر میدهد و آن، این که بخش زیادی از اموال به سرقت رفته از سوی قاچاقچیان متعلق به مناطق شناسایی شده و تحت حفاظت است.
سردار جعفری، رییس پلیس آگاهی کشور در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: بسیاری از اشیاء عتیقهای که از سوی پلیس کشف میشود، برای سازمان مربوطه منحصر به فرد نیست.
وی با اشاره به این نکته که تعداد زیادی از سکهها، ظروف و اشیاء مکشوفه مشابهت کامل تاریخی و باستانی دارند که سازمان میراث فرهنگی نمیتواند استفاده مطلوبی از آنها بکند، اظهار کرد: این، بدلیل آنست که سازمان میراث فرهنگی حجم انبوهی از این اشیاء را در موزهها دارد و بقیه اموال که از ارزش فرهنگی و تاریخی بالایی هم برخوردارند، در انبارها نگهداری شده و هیچ استفاده مطلوبی از آنها نمیشود.
از سوی دیگر، رییس پلیس آگاهی کشور نسبت به بیتوجهی سازمان میراث فرهنگی به پرداخت حق کشف اشیاء عتیقه گلایهمند است و در این باره به ایسنا گفت: سالهاست که سهم سازمان کاشف و واحدهای کشفکننده پلیس آگاهی پرداخت نشده و پلیس آگاهی در این حوزه میلیاردها تومان طلبکار است و این درحالیست که ظاهرا کشف این اشیاء، تنها به معنای بالا رفتن حجم انبارهای سازمان میراث فرهنگی است و از ارزشهای فرهنگی محروم مانده است!!
سردار جعفری در عین حال راهکاری را در این زمینه اشاره کرد و گفت: این امکان وجود دارد که اشیای عتیقه مشابه و تکراری که تعدادشان زیاد است با شناسنامه ایرانی به موزههای معتبر دنیا فروخته شود تا به این ترتیب هم مشکل انباشتگی در انبارهای میراث فرهنگی حل شود و ضمن معرفی فرهنگ ایرانی، درآمدزایی هم صورت گیرد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها