تحقیقات نشان دادهاند که حرکات تعادلی و بدنپنداری میتوانند به بهبود هماهنگی حرکتی، تقویت قدرت بدنی و افزایش مهارتهای اجتماعی در کودکان مبتلا به اوتیسم کمک کنند. در این مقاله، به بررسی چند نوع حرکت تعادلی خواهیم پرداخت که میتواند به این کودکان کمک کند تا تواناییهای حرکتی و اجتماعی خود را تقویت نمایند.
حرکت خزیدن
خزیدن روی زمین یک فعالیت اساسی است که به کودکان کمک میکند تا هوشیاری بدنی را افزایش دهند و هماهنگی حرکتی خود را بهبود بخشند. برای شروع این حرکت، کودک باید بهصورت چهار دستوپا زانو بزند. دستها باید زیر شانهها و زانوها زیر باسن قرار گیرند. پاها کمی خم شده و انگشتان دست باید بهطور باز روی زمین قرار گیرند. در این مرحله، ضرورت دارد که یک مربی یا فرد بزرگتر کودکان را در انجام حرکات راهنمایی کند.
حرکت در این حالت باید به اندازه سه تا شش متر انجام شود و پس از آن به همان روش، به عقب برگردند. تغییر در سرعت و جهت حرکت نیز میتواند به نتایج بهتری منجر شود. اگر حرکت خزیدن برای کودک دشوار باشد، میتوان از تکنیکهای دیگر مثل استفاده از شال یا طناب برای تسهیل انجام حرکات روی زمین کمک گرفت.
تمرین پرتاب و دریافت
حرکت پرتاب و دریافت با توپ میتواند به تقویت قدرت بدنی و تعادل کودکان اوتیستیک کمک کند. برای اجرای این تمرین، کودک ابتدا باید در حالت ایستاده قرار گیرد و توپ را در دو دست نگه دارد. سپس توپ را با حداکثر نیروی ممکن به زمین پرتاب کند و بعد از خم شدن، آن را دوباره به دست آورد. این تمرین میتواند در حالتهای مختلفی مانند ایستاده، نشسته یا خوابیده انجام شود.
بهعلاوه، میتوانید برای افزایش چالش، توپ را به سمت یک هدف مشخص پرتاب کنید یا وزن توپ را افزایش دهید. قرار دادن توپ بین پاها و راه رفتن با آن نیز میتواند به تقویت تواناییهای حرکتی کمک کند.
حرکت پرش ستاره
حرکت پرش ستاره یکی دیگر از تمرینات مؤثر است که تمام بدن کودک را درگیر میکند. این حرکت به بهبود استقامت قلبی-عروقی، افزایش قدرت و چالاکی بدن کمک میکند. برای انجام این تمرین، از حالت اسکوات با زانوهای خم و دستان کشیدهشده در جلوی قفسه سینه شروع کنید. سپس با سرعت از حالت اسکوات به پرش بپردازید و در حین پرش، بازوها و پاها را به حالت ضربدری باز و بسته کنید.
تمرینات آینه
در کودکانی که به اوتیسم مبتلا هستند، تعامل با دیگران ممکن است مشکلساز باشد. تمرینات آینه میتوانند به بهبود مهارتهای اجتماعی و حرکتی در این کودکان کمک کنند. برای انجام این تمرین، کودک باید رو به روی یک همراه بایستد و دستهای خود را در کنار بدن نگه دارد. همراه باید حرکات آهستهای انجام دهد که کودک بتواند آنها را تقلید کند. این تمرین میتواند شامل حرکات سادهای مانند حلقهها یا الگوهای پیچیدهتر باشد.
ایجاد فضایی شاد و حمایتکننده در حین انجام این حرکات بسیار مهم است. با لبخند، صبر و محبت، میتوانید محیطی امن و دلپذیر برای یادگیری و تمرین فراهم کنید.
نتیجهگیری
حرکات تعادلی و تمرینات حرکتی میتوانند ابزارهای موثری برای بهبود مهارتهای حرکتی و اجتماعی کودکان مبتلا به اوتیسم باشند. با استفاده از تکنیکهای مختلف و ایجاد فضایی حمایتی، میتوان به این کودکان کمک کرد تا تواناییهای خود را توسعه دهند و بهبود یابند. توجه به نیازها و تواناییهای فردی هر کودک نیز از اهمیت ویژهای برخوردار است و با عشق و صبر میتوان به نتایج مطلوبی دست یافت.