به گزارش جامجمآنلاین از فارس، مدیرعامل راهآهن جبارعلی ذاکری در پاسخ به این که چند محموله غلات قزاقستان از طریق دریای خزر به ارمنستان رسیده در حالی که مزیت ایران برای حمل آن بیشتر است، عنوان کرد که قزاقستان به این دلیل از ترانس خزر عبور میکند که از نظر اقتصادی صرفه ندارد، اما با این حال ترانزیت ریلی بهصرفهتر است.
ذاکری عنوان کرد که در خصوص انتقال بارهای قزاقستان گامهای بزرگی را در حال برداشتن هستیم و در جلسه اخیری که با مدیر عامل راهآهن قزاقستان داشتم، تقریباً به توافق اولیه رسیدیم که عبوری بار شرقی-غربی قزاقها را از ایران هم شروع کنیم.
به گفته مدیرعامل راهآهن، جلسات این موضوع در داخل کشور برگزار شده است. چندی پیش منطقه آزاد کاسپین یا انزلی به همراه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به همراه گمرک و راهآهن ناحیه شمال۲ جلسهای را برگزار کردند که از ظرفیت کشتی برای جابجایی غلات استفاده شود و از بنادر شمالی به سمت ترکیه و بعد اروپا برود.
معاون وزیر راه تصریح کرد که البته نیازمند این بود که ما در تعرفهها تجدید نظر بکنیم، پیشنهادات آنها را پذیرفتیم و اعلام کردیم ما از اول دسامبر (اواسط آذرماه) تعرفه مشترک بین ایران، روسیه، قزاقستان و ترکمنستان را اجرایی میکنیم.
ذاکری در انتها افزود که حالا اگر کشور ترکمنستان همراهی بکند، از طریق زمینی و مرز اینچه صورت خواهد گرفت، ولی اگر به هر حال محدودیتهایی از جانب ترکمنستان (نداشتن ظرفیت ناوگان ریلی ترکمنستان) باشد، از طریق دریای کاسپین به بنادر شمالی کشور و سپس سایر کشورها ترانزیت خواهیم کرد.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
گفت و گو با بهزاد داداش زاده بازیکن سابق پرسپولیس و تیم ملی
مدیرعامل «بنیاد ملی پویانمایی» معتقد است فرهنگ «تولید مشترک» و توزیع مسئولیتها تنها راه توسعه بینالمللی است