در معادله جدید؛

حیفا مقابل ضاحیه

بعد از آنکه رژیم صهیونیستی تخریب همه‌جانبه را در دستور کار حملات به لبنان قرار داد، شهر حیفا به هدف جدید موشک‌های مقاومت لبنان تبدیل شد.
کد خبر: ۱۴۷۶۸۸۱

حیفا مقابل ضاحیه

به گزارش جام‌جم‌آنلاین از فارس، اسرائیل، در حمله به لبنان ملاحظه هیچ چیز را نمی‌کند و همه خطوط قرمز را زیر پا گذاشته است. همین امر اقتضا می‌کند تا مقاومت ضربات دردناکتری به صهیونیست‌ها و مراکز نظامی - صنعتی و اقتصادی آن‌ها وارد کند. برای همین معادله جدیدی آغاز شده، حیفا مقابل ضاحیه. 

نبیه بری، رئیس مجلس لبنان اخیرا به انتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا گفت، اسرائیل همه خطوط قرمز را زیر پا گذاشته و غیرنظامیان را، ارتش لبنان را و حتی نیرو‌های حافظ صلح سازمان ملل [یونیفل]را بمباران می‌کند.

در چنین شرایطی امیدی نیست که اسرائیل سر عقل بیاید و این حملات را در سریعترین زمان ممکن متوقف کند. برای همین حزب الله حیفا را وارد لیست اهداف خود کرده و اکنون معادله جدیدی به نام حیفا مقابل ضاحیه برقرار شده است.

خبر مهم این است که المنار به عنوان رسانه حزب الله در گزارشی اعلام کرد: حیفا وارد معرکه محور مقاومت و رژیم اسرائیل شده است... این امر مسائل راهبردی را متأثر خواهد کرد، چون این شهر هم برای رژیم اسرائیل و هم برای جبهه مقاومت در جنگ بزرگ آزادسازی بسیار مهم است. مقاومت اسلامی، حیفا را زیر آتشبار خود برده و در تیررس موشک‌هایش قرار داده. حیفا، این شهر تاریخی که ۱۴ قرن قبل از میلاد بنا شده، اکنون بعد از قدس اشغالی و تل‌آویو، سومین شهر مهم رژیم اشغالگر است.

المنار افزود: حیفا دروازه رژیم به سوی دنیای بیرون است و در فعالیت‌های تجارت دریایی و دریانوری بین‌المللی نقشی مهم ایفا می‌کند لذا در امنیت رژیم اشغالگر بسیار اهمیت دارد. حیفا تأسیساتی راهبردی در خورد دارد از جمله بندر حیفا که مهمترین بندر اسرائیل است و بعد از آن بندر اشدود و بندر ایلات قرار دارند.

بیشترین واردات کالا‌های اساسی اسرائیل از این بندر انجام می‌شود به‌خصوص بعد از آنکه فعالیت بندر اشدود در پی جنگ و نزدیکی‌اش به نوار غزه کاهش یافت و از طرفی دیگر بندر ایلات در جنوب نیز در پی فشار نیرو‌های مسلح یمن، تقریبا تا ۸۵ درصد تعطیل شده است. 

علاوه بر این، حیفا و بندر حیفا اهمیت جغرافیایی و تجاری حیاتی برای اسرائیل دارد. همچنین حیفا مرکز صنعتی مهمی برای تل‌آویو است چرا که بزرگترین شرکت‌های پتروشیمی و نفتی را در خود جای داده و نقشی مهم در اقتصاد اسرائیل ایفا می‌کند.

تا کنون حزب الله از طریق پهپاد هدهد موفق شده چندین بار این شهر را به طور کامل شناسایی کند. اولین بار در مردادماه گذشته اعلام شد و بتازگی نیز طی چند روز گذشته اعلام شد که پهپاد شناسایی هدهد موفق شده شهر حیفا و تاسیسات نظامی و اقتصادی و صنعتی آن را از جمله بندر حیفا و مخازن مواد شیمیایی در نزدیکی آن را به همراه فرودگاه حیفا و آشیانه پرنده‌هایش و مراکز ساخت موشک و نقاط نظامی و نیروی هوایی در آن را علاوه بر مراکز تجاری و محل اسکان نظامیان و کارکنان بخش نظامی آن در شمال شهر را شناسایی کند.

 دردسر راهبردی برای اسرائیل

 لذا به نظر می‌رسد با وارد شدن حیفا به معادله جدید، یک تنگنا یا دردسر راهبردی برای اسرائیل درست شده باشد، چون نشانه‌های آن در مطبوعات اسرائیل از هم اکنون دیده می‌شود. چون نشریه اقتصادی کالکالیست در چند گزارش به این موضوع پرداخته است.

 کالکالیست در این خصوص هشدار داده و از آن به «سناریو ترسناک» تعبیر کرده و نوشته که اگر بندر حیفا تعطیل شود، اسرائیل با مشکل جدی رو به رو خواهد شد.

طبق خبر‌ها در اسرائیل، کابینه رژیم در حال آماده کردن مقدمات برای استفاده گسترده‌تر از بندر اشدود است تا اگر بندر حیفا مورد حمله قرار گرفت، آن بندر، جایگزین شود، اما روزنامه کالکالیست هشدار داد، این همان سناریو ترسناکی است که اسرائیل از آن می‌ترسد و آن این است که بعد از اصابت یک موشک به کشتی‌های پهلوگرفته، حرکت کشتی‌ها به سوی بندر حیفا متوقف شود. شلیک اخیر حزب الله به سوی حیفا، دلالت بر همین احتمال می‌کند.

 اکنون در محافل اقتصادی اسرائیل گفته می‌شود که کافی است فقط یک موشک به بندر حیفا اصابت کند تا حرکت کشتی‌ها به سوی آن کاملا متوقف شود.

هم اکنون آنطور که در خبر‌ها آمده، یک شرکت حمل و نقل ایتالیایی به کشتی‌های خود دستور داده که از رفتن به بندر حیفا خودداری کنند.

 

حیفا مقابل ضاحیه

روزنامه کالکالیست نوشت، هنوز اسرائیلی‌ها به یاد دارند که در جنگ سال ۲۰۰۶ یک موشک حزب الله اصابت کرد و هشت نفر را که در یک کارگاه نزدیک بندر حیفا بودند، کشت و بندر نیز فوری تعطیل و حرکت کشتی‌ها به سوی آن متوقف شد و به جای آن به سوی بندر اشدود رفتند. 

مهمترین تاسیسات در حیفا 

اکنون مراکز حساس و راهبردی متعددی در حیفا وجود دارد: 
- کارخانه بازان (پالایش نفت خام و تولید تولیدات نفتی)
- مخازن آمونیاک (که یکی از اهداف احتمالی است)
- بارانداز مواد شیمیایی «هَکیشون» (مواد و انبار پتروشیمی)
- کارخانه‌های “ICL” (مواد شیمایی حساس و خطرناک جهت تولید کود)
- انبار‌ها و مراکز پالایش نفت (با ظرفیت یک میلیون متر مکعب)
- فرودگاه حیفا (پرواز‌های داخلی و خارجی)
- نیروگاه برق حیفا (منبع اصلی برق شهر)
- لنگرگاه کشتی‌های نظامی (که هدهد تصاویرش را منتشر کرد) و زیردریایی‌ها
- پایگاه ساحلی (برای ماموریت‌های نظامی و اطلاعاتی ارتش)
- بارانداز اصلی کالا (که بیش از ۳۰ میلیون کالا سالانه از آن‌ها واردات می‌شود)
اگر اسرائیل به سیاست کشتار و تخریب در ضاحیه ادامه دهد، این‌ها اهداف بعدی حزب الله خواهد بود. همچنانکه اخیرا به شهرک‌های مجاور شهر حیفا و در شمال آن و نقاط نظامی موجود در آن حملات موشکی انجام شد و تجمعات نظامیان اسرائیل هدف قرار داده شد.

هم اکنون نهاد‌های سیاسی در شهر به شکل محدود فعالیت می‌کنند. بسیاری از شرکت‌ها در آن تعطیل شده‌اند. شهر در تیررس موشک‌ها و پهپاد‌های اسرائیل و زیر نظر پهپاد‌های شناسایی مثل هدهد است. عبور و مرور و ارتباطات در شهر کاهش یافته و اگر اسرائیل همچنان بخواهد خود را دیوانه وانمود کند، آنگاه با وارد آمدن ضربات جدید و جدی به تاسیسات حیفا، واقعا دیوانه خواهد شد. 

البته از مرز لبنان تا حیفا، مناطق مهم دیگری هم هست مثل عکا (در شمال حیفا) و البته کریات‌ها در حد فاصل عکا تا حیفا مثل کریات یام که مورد اصابت قرار گرفت. مثل کریات بیالیک و موتسکین و آتا و حاییم و شموئیل. در این شهرک‌ها ۲۵۰ هزار صهیونیست ساکن است و بسادگی می‌توانند آواره شوند. 

اسرائیل ادعا کرد که هدف حمله‌اش به لبنان، بازگرداندن ساکنان مناطق شمالی فلسطین اشغالی به خانه‌هایشان است، اما نه تنها این هدف به هیچ وجه محقق نشده بلکه باید در انتظار آواره شدن صد‌ها هزار نفر دیگر ازمناطق شمالی فلسطین اشغالی باشد. جنگی که اسرائیل آغاز کرده، در روز‌های آینده غافلگیری‌های بزرگی برای تل‌آویو آماده کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها