واکنش سینماگران و هنرمندان به عملیات غرورآفرین وعده صادق ۲

شوق هنرمندان برای ایران مقتدر

شب گذشته حملات موشکی ایران به اراضی اشغالی با عنوان عملیات «وعده صادق ۲» در پاسخ به ترور سید حسن نصرا...، دبیرکل حزب‌ا... لبنان، اسماعیل هنیه رهبر حماس و عباس نیلفروشان معاون عملیات سپاه پاسداران انجام شد.
کد خبر: ۱۴۷۵۴۸۳
 
بسیاری از اهالی جامعه از مدت‌ها پیش و پس از شهادت اسماعیل هنیه در تهران انتظار این پاسخ را می‌کشیدند. این عملیات موجب شد صلابت و اقتدار ایران در منطقه به رخ جهانیان کشیده شده و عجز و درماندگی گنبد آهنین اسرائیل مشخص شود. این عملیات البته واکنش‌هایی هم میان اهالی فرهنگ و هنر که مخالف تجاوزها و ترورهای مکرر اسرائیل برای حذف نخبگان سیاسی و علمی در ایران، فلسطین و همه جهان هستند، برانگیخت. حال همه ما به کوک بودن ساز وطن گره خورده و هنرمندان هم از این قاعده مستثنی نیستند.  با توجه به قدرت و اقتدار جمهوری اسلامی، در این گزارش بد نیست در کنار بی‌شمار واکنش هنری که از طریق ارسال گرافیک و عکس و فیلم فضای مجازی را پر کرد شاهد بخشی از واکنش حسی اهالی فرهنگ و رسانه به «عملیات موشکی وعده صادق۲» باشیم که نشان از خوشحالی نسبت به انجام این عملیات دارد. در ادامه واکنش‌ اهالی فرهنگ را از نظر می‌گذرانید.

تجلی عزت ایرانی در نگاه سینماگران
سعید پروینی، تهیه‌کننده، جانشین تهیه و جانشین تولید سینما و تلویزیون و همچنین تهیه‌کننده فیلم «قلب رقه» با مفهوم استراتژیک مبارزه با داعش، با انتشار ویدئویی از اصابت موشک‌های بالستیک ایران به اهداف نظامی رژیم صهیونیستی نوشت:«فرودگاه رژیم صهیونیستی و آشیانه‌ ۳۵ f ».
سینماگر دیگر امیر بنان، تهیه‌کننده سینماست که برنده جایزه بهترین فیلم سی‌و‌هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر برای فیلم «خورشید» شده است. او نیز با انتشار تصویری در واکنش به عملیات وعده صادق ۲ که قدرت نظامی ایران را متجلی کرد، با خوشحالی و مسرت نوشت:«هزار ماشاء‌ا...»

خدایا از عمر من کم کن، از عمر وطن نه
هنرمند دیگری که به این موضوع واکنش نشان داده، محمدرضا شفیعی، تهیه‌کننده سینما و تلویزیون و آثار سینمایی ارزشمندی چون ضد، هیهات، سر به مهر و... با انتشار تصویری از پرچم افراشته ایران و حس خوبی که در این رابطه به او منتقل شده، در صفحه شخصی خود نوشت: «خدایا از عمر من کم کن‌».

سینماگری دیگر که آثاری چون شبی که ماه کامل شد، ابلق و ناسور را تهیه‌ کرده، محمدحسین قاسمی است که تصویری از نقشه ایران را با شعر «چو ایران نباشد تن من مباد» از فردوسی درباره جنگ و رزم کاووس با شاه هاماوران در صفحه مجازی خود منتشر کرد.

شادی تحقق غرور و اقتدار ایرانی
سیدمحمود رضوی که فیلم‌های ماجرای نیمروز؛ رد خون، سیانور و دهلیز را تهیه کرده و در مراسم معارفه رئیس‌جمهور در تهران همراه شهید اسماعیل هنیه حضور داشت، در شبکه ایکس با اظهار شادمانی و غرور که بر اثر اقتدار عملیات صادق۲ به وجود آمده، با انتشار تصویر پرچم ایران نوشت: «گریه غرور و شادی امان نمی‌دهد.»

فرزین محدث، بازیگر سینما و تئاتر و همچنین فیلم «امپراتور جهنم» درباره جنایات رژیم صهیونیستی هم در واکنش به حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی این گونه واکنش نشان داد: «ایران نامی است جاودان برای تمام تاریخ. از گذشته‌های دور دشمنانش از این نام ترس داشتند.»

گنبد آهنین به مثابه آبکش
علی ملاقلی‌پور، کارگردان قندون جهیزیه نیز سینماگر دیگری است که به این عملیات واکنش نشان داده است. این عملیات دفعی و غافلگیرکننده مورد توجه این سینماگر بوده است چنان‌که با انتشار ویدئویی از حمله موشکی ایران در شب گذشته نوشت: «دفاع حق طبیعی هر موجودی است، وسط دعوا اگر نزنی بیشتر می‌خوری، گنبد آهنین بیشتر شبیه آبکش عمل کرد. اسرائیل یک سال نسل‌کشی کرد، یک شب جوابش را ببیند.»

سجاد نوروزی، مدیر سینما آزادی که ازجمله سینماهای مربوط به حوزه هنری انقلاب اسلامی است نیز سلسله استوری با بازنشر توییت مسعود پزشکیان و محمدباقر قالیباف نسبت به حمله موشکی ایران واکنش نشان داد. در متن مربوط به پزشکیان آمده است: «تنها گوشه‌ای از قدرت ایران به متجاوزان نشان داده شد. با تمام توان و براساس حق دفاع مشروع مقابل جنگ‌افروزی رژیم‌صهیونیستی می‌ایستیم. در برابر تهدیدات دشمن پاسخ‌های دور از انتظاری طراحی شده است. اگر می‌دانستید چه برای شما آماده شده، تهدید ایران سربلند را متوقف می‌کردید.»

عزت و غیرت ایرانی از زاویه نگاه مجریان
نجم‌الدین شریعتی، مجری ثابت برنامه‌های مذهبی تلویزیون که بسیار مورد توجه واقع شده، در فضای مجازی خود نوشت: «انا فتحنا لك فتحا مبینا (ما تو را پیروزی بخشیدیم [چه] پیروزی درخشانی).»
المیرا شریفی، مجری تلویزیون و گوینده اخبار نیز در توییتی نوشت: «چشم بد از ایران و ایرانی دور باشد.»
رضا رشیدپور، بازیگر و از مجریان باسابقه تلویزیون نیز در شبکه اجتماعی ایکس با انتشار هشتگ برای عزت و اقتدار ایران در بیتی نوشت: «ای کویر تو بهشت جان من/ عشق جاویدان من ایران‌من.»

مردم ایران کنار لبنان و حزب‌ا... هستند
در این چرخه مسئولان نیز هریک به سهم خود نسبت به این عملیات غرورآفرین واکنشی نشان دادند. یکی از این مسئولان محمدمهدی دادمان، رئیس فعلی حوزه هنری انقلاب اسلامی و عضو پیشین هیات‌مدیره و معاون محتوایی مؤسسه سفیرفیلم است. او نیز متنی از سخنرانی مقام معظم رهبری را با این عنوان به اشتراک گذاشت: «بر همه مسلمانان جهان فرض است که با امکانات خود در کنار مردم لبنان و حزب‌ا...
سرافراز بایستند.»

خداوند بر ظلم غلبه می‌کند
مسئول دیگری که مدت کوتاهی است به این سمت منصوب شده و نسبت به این عملیات واکنش نشان داده، حامد جلیلی، مدیر دفتر سرود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
او از فعالان عرصه موسیقی آیینی و سرود به‌شمار می‌رود و از سال ۸۲ تا امروز بیش از ۳۰۰ قطعه موسیقی اعم از به من رحم‌کن، باران دوازدهم و زیارت را منتشر کرده است. این هنرمند و مسئول عرصه موسیقی نیز در صفحه شخصی خود بخشی از دعای نادعلی را بر این مبنا نوشت: «یاقاهر العدو یا والی الولی. یا مظهرالعجایب یا مرتضی علی» (به حق لطف پنهانت ای غالب و غلبه‌کننده، ای دوست دوست خدا، ای مظهر صفات عجیب، ای علی).
امیرعباس ستایشگر، دیگر مسئول هنری است که به این اتفاق واکنش نشان داده است. او معاون آفرینش‌های هنری بنیاد فرهنگی ــ هنری رودکی است که در تجلیل از پیروزی جمهوری اسلامی ایران در عملیات وعده صادق ۲ قطعه شعری در صفحه شخصی خود با این مضمون منتشر کرده است:

مردمت عاشقند، عاشق تو/ عاشق سهند و الوندت
خون به‌پا می‌کنند روزی اگر/ کم شود سنگی از دماوندت
سردی روزگار مانا نیست/ آنچه گرم است تا ابد دم توست
بادها می‌روند و می‌آیند/ آنچه پاینده است، پرچم توست
آسمانت گرفته رنگ خدا/ از زمینت دمیده بوی شهید
آه! ای مرز پرگهر ایران/ آه ایران من ای سرای امید

بنیاد حفظ آثار و نشر دفاع‌مقدس نیز یکی از نهادهای مربوط به دولت است که نسبت به این عملیات واکنش نشان داده است. ‌این بنیاد در بیانیه خود آورده است: «عملیات غرورآفرین موشکی با رمز «یارسول‌ا...(ص)» با اصابت دقیق موشک‌ها به اهداف مورد نظر در سرزمین‌های اشغالی، عجز رژیم جعلی و سفاک اسرائیل را به‌رغم اتکا به سامانه‌های پدافندی، نظیر گنبد پوشالی موسوم به آهنین و سایر سامانه‌های پدافندی کشورهای آمریکا، انگلیس، اردن و هم‌پیمانان تروریست آنها بیش از پیش آشکار ساخت و ضربات مهلکی بر پیکر این سفاکین وارد کرد. اکنون این حقیقت که خداوند متعال در قرآن کریم به آن اشاره فرموده بیش از هر زمان دیگری جلوه‌نمایی می‌کند که «‌مثل الذین اتخذوا من دون ا... أولیاء كمثل العنكبوت اتخذت بیتا وإن أوهن البیوت لبیت العنكبوت لو كانوا یعلمون.» در پایان این بیانیه با تأکید بر این موضوع که زین پس رژیم اشغالگر قدس در کابوس و هراسی پیوسته و گریزناپذیر به سر خواهد برد و در صورت سرزدن کوچک‌ترین خطایی با پاسخ کوبنده و پشیمان‌کننده ایران غیور مواجه خواهد شد، آمده است: ملت بزرگ ایران اسلامی با تاسی به وصایای جاودان حضرت امام خمینی(ره) و رهنمودهای حکیمانه فرماندهی معظم کل قوا حضرت امام خامنه‌ای‌(مدظله‌العالی) همواره پشتیبان مظلومان جهان به‌ویژه مردم مظلوم و مقتدر فلسطین، غزه، یمن و... خواهد بود.
به حول و قوه الهی امروز اتحاد، همدلی و هم‌افزایی نیروهای مسلح و مقتدر ایران اسلامی و نیز جبهه مقاومت اسلامی در منطقه در بالاترین سطح خود قرار داشته که به تولید قدرت سهمگینی منجر شده و محو غده سرطانی رژیم صهیونیستی از جهان را در آینده‌ای نزدیک نوید می‌دهد. دشمنان این مرز پرگهر آگاه باشند که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در انتقام سخت و نهایی و خونخواهی شهدای آزادی قدس شریف از دژخیمان و غاصبان صهیونیستی ذره‌ای تعلل نخواهند کرد.»

آغاز نصرا...
میلاد هارونی، خواننده و آهنگساز که قبلا آهنگی به مناسبت شهادت آیت‌ا... رئیسی منتشر کرده بود نیز از این عملیات شادمان شد و با انتشار تصویری از آتش گرفتن محل اصابت موشک‌های ایرانی به پایگاه‌های نظامی رژیم صهیونیستی نوشت: «آغاز نصرا...، دعا فراموش نشود.»
حسین حقیقی، خواننده و آهنگسار نیز با انتشار عکسی برافراشته از پرچم ایران نوشت: «این پرچم بالا رفته تا کسی جرأت نکنه پسر فاطمه را غریبونه بکشه»

حمله براساس حق مشروع
کیوان مهرگان، مستندساز، روزنامه‌نگار و نویسنده نیز در صفحه مجازی خود توییت رئیس‌جمهور در واکنش به حمله موشکی ایران به اراضی اشغالی را باز نشر کرد. متن این توییت به این شرح است: «براساس حقوق مشروع و با هدف صلح و امنیت برای ایران و منطقه، پاسخ قاطع به تجاوزات رژیم صهیونیستی داده شد. این اقدام در دفاع از منافع و اتباع ایرانی بود. نتانیاهو بداند ایران جنگ‌طلب نیست، اما در برابر هر تهدیدی قاطعانه می‌ایستد. این تنها گوشه‌ای از توان ماست. با ایران وارد درگیری نشوید.»

میلاد عرفان‌پور، شاعر ایرانی متنی از وصیت‌نامه حسن نصرا... شهید مقاومت را به این عنوان به اشتراک گذاشت: به شما وصیت می‌کنم که ایمان‌تان به رهبری حضرت امام خامنه‌ای محکم و قوی باشد که خیر دنیا و آخرت‌تان در این است.

تحقق پاسخی شایسته در عملیات وعده صادق ۲
یکی دیگر از نهادهایی که نسبت به عملیات وعده صادق ۲ واکنش نشان داده است، هیأت اسلامی هنرمندان است که بیانیه‌ای منتشر کرده‌ و در آن آیه‌ای از قرآن را آورده است: « وَأُخْرَى تُحِبُّونَهَا نَصْرٌ مِنَ ا... وَفَتْحٌ قَرِیبٌ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِینَ (صف آیه۱۳) و (رحمتی) دیگر که آن را دوست دارید (به شما عطا می‌کند)، یاری و پیروزی نزدیکی از جانب خداست، و مومنان را بدان بشارت ده. آنچه مردم منطقه و جریان مقاومت و مجاهدان فی‌سبیل‌ا... و زخم‌خوردگان از رژیم صهیونسیتی منتظر آن بودند، به اذن الهی محقق شد و سلحشوران غیور سپاه و ارتش وارد میدان شدند و با فرمان فرمانده کل قوا پاسخی درخور به جنایت ترور رهبران مقاومت، شهید اسماعیل هنیه و مجاهد کبیر سید حسن نصرا... و دیگر فرماندهان شهید مقاومت دادند. هیأت اسلامی هنرمندان این اقدام قهرمانانه و موفقیت آن را که باعث خوشحالی مردم مظلوم و مسلمان فلسطین و لبنان و دیگر مناطق و به‌خصوص ملت عزیز ایران شد، تبریک می‌گوید. ما هنرمندان ایران اسلامی عهد می‌بندیم تا به آخر همراه جبهه مقاومت باشیم و در جهاد فرهنگی و روایتگری این عرصه با تمام توان و تجربه در میدان بمانیم، باشد که نصرت الهی نصیب مومنان خواهد شد. ان‌شاءا... .
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها