رواقی در حرم رضوی با طرحهای مکتب هنر رضوی طراحی شد

انعقاد تفاهم‌نامه دائم همکاری و قرارداد یک‌ساله طرح‌های پژوهشی مکتب هنر رضوی

مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در نشست خبری امضای تفاهم‌نامه این موسسه با دانشگاه هنر تهران گفت: هنری که با مفاهیم رضوی گره بخورد، مفاهیم را خوب به جامعه منتقل می‌کند و امید آن که این مکتب به خلق آثار فاخر و ماندگار منتهی شود و جامعه را به سمت ارادت بیشتر به حضرت رضا (ع) پیش ببرد. ضمن اینکه معاون مرکز آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی نیز از طراحی رواقی در حرم رضوی با استفاده از آثار و طرحهای مکتب هنر رضوی خبر داد.
کد خبر: ۱۴۷۴۰۱۱

به گزارش "جام جم آنلاین" مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه این موسسه با دانشگاه هنر تهران با بیان اینکه بخش عمده‌ای از آستان قدس رضوی با هنر درهم‌تنیده شده است، گفت: بخشی از تمدن اسلامی در این آستان خلق شده و حدود هشتصد سال آثار قدمت دارد و باید امروز این مسیر ادامه پیدا کند.

امیرمهدی حکیمی ادامه داد: هنر در آستان قدس رضوی یک امر تزیینی نیست، بلکه مفاهیم را منتقل می‌کند و مسئله زیارت، شناخت و معرفت به امام را برای زائران تسهیل می‌کند و ما به دنبال رسیدن به یک ساختار، چارچوب و الگو برای رساندن زبان هنر به جامعه مخاطبمان هستیم و این امر محقق نمی‌شود مگر با همراهی هنرمندان، اساتید و رسیدن به مکتب هنر رضوی.

وی با تأکید بر اینکه باید ارتباط با نهادها و واحد‌های هنری را تنگاتنگ کنیم که یکی از نهادها دانشگاه هنر است، گفت: در این راستا جشنواره گنجینه مهر برگزار شد.

مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی گفت: هنری که با مفاهیم رضوی گره بخورد، مفاهیم را خوب به جامعه منتقل می‌کند و امید آن که این مکتب به خلق آثار فاخر و ماندگار منتهی شود و جامعه را به سمت ارادت بیشتر به حضرت رضا (ع) پیش ببرد.

 

*همکاری دائم در حوزه هنری

 

رئیس دانشگاه هنر نیز در ادامه این نشست درباره تقارن این موضوع با مهرماه گفت: این تقارن حتماً برای ما سبب خیر است. سه سال قبل دست‌به‌دامن حضرت رضا علیه‌السلام شدیم که راهگشا باشند و ما هنر رضوی را در دانشگاه هنر به‌عنوان محور داشته باشیم.

محمدرضا حسنایی افزود: آنچه حاصل شد، فراتر از پیش‌بینی‌های ما بود و همایش مکتب هنر رضوی سال گذشته برگزار شد و مدت‌زمان تفاهم‌نامه را به سه سال محدود نکردیم؛ بلکه موضوع زمان را از دستور خارج کردیم تا این دو نهاد همیشه در حوزه هنر با یکدیگر همکاری داشته باشند.

رئیس دانشگاه هنر با بیان اینکه با انعقاد این تفاهم‌نامه تمرکز ما روی موضوعات مربوط به هنر رضوی و موضوعات مرتبط با آن بیشتر می‌شود، گفت: سال گذشته که همایش برگزار شد شروع خوبی بود و به‌وسیله آن خط پژوهشی برای ما مشخص شد و امسال تمرکز بیشتری بر موضوعات خواهیم داشت که به دستاوردهای بیشتری برسیم و این قول را می‌دهیم که با این عنوان می‌توانیم به جمهوری اسلامی کمک کنیم.

در ادامه، مشاور مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی نیز گفت: این نشست به مناسبت ادامه همکاری دو مجموعه برگزار می‌شود، پیش‌ازاین تفاهم‌نامه‌ای بین دو مجموعه به‌صورت سه‌ساله منعقد شده بود و این تفاهم‌نامه دوباره امضا شد و همکاری بین دو نهاد به‌صورت دائمی ادامه پیدا می‌کند‌.

محمدجواد استادی ادامه داد: مکتب هنر رضوی یک عنوان مرکزی و محوری است که از سوی مؤسسه آفرینش‌های فرهنگی و هنری آستان قدس رضوی دنبال می‌شود و ما دنبال این هستیم که چطور می‌توان مفاهیم ارزشمند رضوی را تبدیل به فرم کنیم و در قالب هنر این مفاهیم را به جامعه منتقل کنیم.

وی با اشاره به قرارداد دائمی با دانشگاه هنر گفت: در تفاهم‌نامه نخست، مأموریت‌ها مقطعی بود؛ اما زمانی که سه سال از تفاهم عبور کرد، اهداف تفاهم‌نامه بنیادین شد که شامل تقویت ادبیات نظری مکتب هنر رضوی، تقویت گفتمان ایده مکتب هنر رضوی، توانمندسازی نیروی انسانی کارآمد، تربیت هنرمندان باهدف عرضه هنر رضوی به زبان روز و... می‌شود.

استادی اضافه کرد: برگزاری اردوهای دانشجویی از جمله برنامه‌های ماست و بسیاری از موضوعات پایان‌نامه از دل همین اردوها انتخاب و استخراج شده است.

مشاور مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی افزود: در ادامه فراخوانی اعلام و در آن محورهای موردنیاز ما اعلام می‌شود و پس از آن قرارداد همکاری با پژوهشگران امضا خواهد شد و برای انجام کار پژوهشی و کاربردی از آنها حمایت می‌کنیم.

استادی تاکید کرد: امروز حرم مطهر رضوی تنها مجموعه‌ای در جهان اسلام است که همیشه هنرمندان در حال هنرنمایی در آن هستند.

وی از طراحی رواقی در حرم رضوی با استفاده از آثار و طرحهای مکتب هنر رضوی خبر داد.

 

* دبیرخانه ای برای هدایت و حمایت از پژوهش‌ها

 

معاون پژوهش دانشگاه هنر نیز در این نشست گفت: چند نکته وجود دارد که دغدغه رهبری و جامعه هم هست و آن هم سند اسلامی‌شدن دانشگاه‌هاست. ابن کار یک محفل و جایگاهی را می‌خواهد و این تفاهم‌نامه برای اسلامی‌شدن دانشگاه به دانشگاه جهت داده است و در نقشه اسلامی‌شدن مفادی وجود داشت که این‌گونه کارها محور باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رنجبران افزود: بسیاری از دانشگاه‌ها تحقیقاتشان مورداستفاده قرار نمی‌گیرد؛ اما نوع پژوهش‌های ما کاربردی است و بخشی از نیاز دانشگاه با این قرارداد برطرف می‌شود. سال گذشته کنگره مکتب هنر رضوی و جشنواره گنجینه مهر رضوی برگزار شد و نشر چند کتاب در دستور کار قرار گرفت همچنین کارگروه‌های علمی و تخصصی و کرسی‌های نظریه‌پردازی را تشکیل دادیم.

وی با بیان اینکه دبیرخانه‌ای هم تشکیل شده است، گفت: کار دبیرخانه هدایت و حمایت از پژوهش‌های مرتبط با مکتب هنر رضوی است و در آن از فعالیت‌های علمی اساتید و دانشجویان با موضوع مرتبط حمایت می‌شود. اعتبار خوبی هم برای کار اختصاص‌داده‌شده و آمادگی بستن قرارداد با دانشجویان و اساتید وجود دارد.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها