حامیان نسل‌کشی

بیش از۱۰‌ماه ازجنایات اسرائیل درغزه می‌گذرد و۴۰‌هزارنفر از مردم غزه در این مدت به دست صهیونیست‌ها به شهادت رسیده‌اند، اما کشورهای غربی نه‌تنها اقدامی برای توقف این جنایات انجام نمی‌دهند که سیل تسلیحات نظامی وکمک‌های اقتصادی خودرادرکنار حمایت‌های سیاسی و بین‌المللی، تقدیم رژیم اسرائیل کرده‌اند.
کد خبر: ۱۴۶۸۳۷۰
 
اگرچه دولت‌های غربی بر این روند تاسف‌بار اصرار دارند، اما افکار عمومی جهان در مقابل این وضعیت به‌پا خاسته و بعضی از چهره‌های بین‌المللی هم نسبت به آن زبان به‌‌انتقاد گشوده‌اند.فرانچسکا آلبانیزه،‌گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره‌وضعیت سرزمین‌های فلسطینی درهمین زمینه طی پستی درشبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد:رژیم صهیونیستی«با سلاح‌های ایالات متحده واروپا و بی‌تفاوتی همه «کشورهای متمدن» در حال نسل‌کشی در غزه است.»
این شهروند ایتالیایی، غزه را بزرگ‌ترین و شرم‌آورترین اردوگاه کار اجباری قرن بیست‌و‌یکم خواند و نوشت: «اسرائیل محله به محله، بیمارستان به بیمارستان، مدرسه به مدرسه، اردوگاه به اردوگاه علیه فلسطینیان نسل‌کشی می‌کند.» گزارشگر ویژه سازمان ملل از مردم غزه طلب بخشش کرد و ادامه داد: «امیدوارم که فلسطینیان ما را به خاطر ناتوانی جمعی‌مان در حفاظت از آنها ببخشند».
 
کمک ۳.۵میلیارد دلاری واشنگتن به اسرائیل 
در همین حال سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد این وزارتخانه به کنگره اطلاع داده که دولت قصد دارد ۳.۵میلیارد دلار کمک مالی نظامی خارجی را در اختیار رژیم اسرائیل قرار دهد.این در حالی است که پیش‌تر شبکه سی‌ان‌ان درباره ارائه این کمک از سوی واشنگتن برای تل‌آویو پس از تصویب لایحه کمک ۱۴‌میلیارد دلاری برای این رژیم از سوی کنگره آمریکا در ماه آوریل، گزارش داده بود.براساس این گزارش، تنش‌های فزاینده در خاورمیانه و ترس از گسترش جنگ در غزه که تاکنون باعث کشته‌شدن حدود ۴۰‌هزار غیرنظامی بی‌گناه فلسطینی و ایجاد بحران انسانی عمیق در این منطقه شده و نیز واهمه رژیم اسرائیل از عملیات انتقام‌جویانه جمهوری اسلامی در پی به شهادت رسیدن اسماعیل هنیه، رهبر حماس در تهران و فواد شکر، رهبر نظامی حزب‌ا... در بیروت، اسرائیل را بر آن داشته تا به‌دنبال تقویت بنیه نظامی و تکمیل تجهیزات نظامی خود باشد.
 
حمایت به قیمت نابودی بایدن
حمایت‌های آمریکا از جنایات رژیم صهیونیستی باعث انتقادات فراوانی درآمریکاشده و در ماه‌های گذشته تجمعات زیادی در اعتراض به حمایت کاخ سفید از اسرائیل در آمریکا برگزار شده است. این مسأله بر جایگاه جو بایدن،‌ کاندیدای پیشین انتخابات آمریکا هم تاثیر بالایی داشت و اکنون دموکرات‌ها نگران هستند که حمایت‌ها از اسرائیل بر کمپین کامالا هریس نیز تاثیر بگذارد، زیرا گرچه حمایت از اسرائیل به جلب‌نظر لابی صهیونیسم در آمریکا منجر می‌شود، اما باعث افت محبوبیت کاندیداها در بخش زیادی از جامعه آمریکا به‌ویژه مسلمانان می‌شود. 
نشریه فارن پالیسی در گزارشی با اشاره به حمایت بی‌قید و شرط دولت بایدن از رژیم صهیونیستی در جنگ غزه، ادامه این رویکرد را در تضاد با منافع واشنگتن در خاورمیانه دانسته و تاکید کرد که دولت آمریکا باید به‌منظور تامین امنیت ملی کشور و جلوگیری از گسترش جنگ در منطقه، از اهرم‌های خود برای تحت فشار گذاشتن نتانیاهو استفاده کند.
این رسانه تحلیلی نوشت: وزارت خارجه آمریکا عمدا تغییرات اساسی راکه درنتیجه حمایت بی‌قید وشرط آمریکا از اسرائیل در منطقه رخ می‌دهد، نادیده می‌گیرد.افراد بسیار زیادی در دولت جو بایدن، ‌رئیس‌جمهور این کشور، سیاستی را فعال کرده‌اند که می‌دانند اشتباه و غیرقانونی است.
به نظر می‌رسد بایدن، بلینکن، جیک سالیوان، مشاورامنیت ملی وبرت مک گورک،هماهنگ‌کننده خاورمیانه در کاخ سفید فکر می‌کنند که آمریکامی‌توانداین سیاست رادنبال کندوباعواقب بلندمدت ناچیزی روبه‌روشود،درحالی‌که این رویکرددرواقع صدمات جبران‌ناپذیری به وجهه سیاسی و اعتبار آمریکا وارد کرده و این کشور را در آستانه جنگی دیگر در خاورمیانه قرار داده، یعنی همان چیزی که نتانیاهو به دنبال آن است. 
فارن پالیسی در این تحلیل با انتقاد از رویکرد حمایتی آمریکا از اسرائیل افزود: دولت بایدن با ادامه حمایت مالی و تسلیح اسرائیل و دفاع از حملات آن به غیرنظامیان در نوار غزه و سایر موارد نقض فاحش حقوق‌بشر، مانند جلوگیری از ورود غذا، آب سالم و دارو به این باریکه، اعتبار آمریکا را از بین برده و امنیت ملی ‌این کشور را کاهش داده است.
این در حالی است که وزارت امورخارجه به‌طور خصوصی این موضوع را تایید کرده است.یک سند داخلی که به‌تازگی فاش شده، نشان می‌دهدرهبران ارشدوزارت خارجه کاملا آگاه هستند که سیاست واشنگتن به‌طورغیرقابل برگشتی به اعتبار آمریکا در خاورمیانه آسیب زده، اما با این حال، پاسخ آنها نه‌فقط عقب‌نشینی از این سیاست نبود، بلکه تداوم آن بوده است.
فارن پالیسی نوشت: هریس باید برای طرف اسرائیلی روشن کند که این رژیم براساس نقض فاحش و مکرر، سیستماتیک و مستند حقوق‌بشر و ممانعت از ارسال کمک‌های بشردوستانه آمریکا، دیگر واجد شرایط دریافت کمک‌های امنیتی از این کشور نیست.
این نشریه آمریکایی افزود: تنها در این صورت است که هریس می‌تواند تعهد خود به حمایت از دیدگاه اکثریت آمریکایی‌ها که مخالف حمایت بی‌قید وشرط بایدن ازاسرائیل هستندوازاعزام نیروهای آمریکایی برای دفاع ازاسرائیل استقبال نمی‌کنندرانشان دهد.اگر او اکنون چنین اقدامی نکند،امنیت ملی آمریکادرخطرقرارگرفته واین کشورناگزیربه جنگ فاجعه‌بار دیگری در خاورمیانه کشیده می‌شود.
 ازطرفی موضع‌گیری به‌موقع هریس علیه جنگ‌طلبی اسرائیل، پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا درنوامبر(آبان)، پایگاه حزب دموکرات را تقویت و رأی‌دهندگان غیرمتعهد و جوان را به پای صندوق‌های رأی بازمی‌گرداند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها