رشد ملت ایران

انتخابات در جمهوری اسلامی ایران از مهم‌ترین موضوعات کشور بوده است. امام‌ خمینی(ره) با جدیت آن را بنیان گذاشت و بعد از عروج ملکوتی‌شان، این موضوع مهم مورد اهتمام رهبر معظم انقلاب در طول این سال‌ها بوده است. گواه این ادعا تعطیل نشدن و حتی تاخیر نیفتادن انتخابات در کشور است.
کد خبر: ۱۴۶۶۳۲۶
نویسنده اصغر زبرجدی / کارشناس مسائل سیاسی
 
اگر مهم‌ترین دستاورد راهبردی مردم در این سال‌ها به‌ویژه در۱۴دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اسلامی ایران را به‌صورت خلاصه بیان کنیم به جرأت رشد چشمگیر همه‌جانبه سیاسی مردم ایران ازمهم‌ترین آنهاست.البته این رشد در قواره یک ملت رخ داده است که معتقدم امام ورهبری زمینه این رشدرافراهم کردند و بی‌تردید بدون وجود شخصیت‌های بزرگ این دستاورد مهم دور از دسترس بود. 

درخصوص این گزاره چند نکته قابل تامل است:
۱ـ تمام انتخابات باحمایت امام‌ورهبری انجام شد وتمام منتخبان فارغ ازگرایش‌هاوسلایق تاآخرین لحظه موردحمایت آنان قرارگرفته‌اند.
۲ـ در برخی از دوره‌ها نامزدهایی نسبت به انتخابات و آرای مردم تردیدهایی ایجاد کردند و هربار امام و به‌ویژه رهبر معظم انقلاب پس از تایید نتایج توسط شورای نگهبان قاطعانه از رای مردم حمایت کردند و در برابر بدعت‌ها و فشارها قاطعانه ایستادگی کردند.
۳ـ در این سال‌ها دیدگاه‌ها و نظریه‌های متعددی درباره موضوعات مختلف کشور و راهکارها طرح شد و مردم آزادانه انتخاب کردند و نتایج، دستاورد‌ها و ‌پیامدهای انتخاب خود را دیدند و آموختند‌. 
۴ـ در سال‌های بعد براساس آموزه‌ها و یادگیری‌ انتخاب‌های سال‌های پیشین شاهد تحول در جریان‌های سیاسی، صف‌بندی‌ها و نوع انتخاب بودیم. به تبع این تحول، جریان‌ها، دیدگاه‌های نوین و شخصیت‌های جدیدی ظهور کردند و بار دیگر مردم انتخاب کردند و رهبری پای انتخاب مردم ایستاد.
۵ ـ  پس از شهادت جانسوز رئیس‌جمهور محترم و همراهانشان، رهبری دستور برگزاری انتخابات در زمان مقرر را صادر فرمودند و مردم نیز انتخاب خود را کردند. این انتخاب، یادگیری‌ها و پیام‌های جدید برای کشور و سیاستمداران داشت. 

رهبری با استقبال از مشارکت مردم، بر حمایت و تلاش برای موفقیت دولت جدید تاکید کردند.مرور گرایش‌ها و تجربه انتخابات در این سال‌ها از گفتمان‌های آرمانگرایی، واقع‌گرایی، سازندگی، اصلاح‌طلبی، عدالت‌محوری، اعتدال‌گرایی، ارزش‌گرایی و... گویی ملت ما را مرحله به مرحله از بعد حیات سیاسی‌اش رشد داده است‌؛ رشدی که ثمره آن در شکل‌گیری الگوی جدیدی از مدیریت، گفتمان، پرستیژ بین‌المللی است که احترام جهان را برانگیخته و ملت ایران را درقامت ملتی استوار،آزادومستقل در منظر دیدگان جهانیان قرار داده است.مشارکت ملت ایران در انتخابات، به‌غیر از همه انتظارات ‌و مطلوب‌ها، ترجمه مردم‌سالاری دینی است که با طی مراحل صعب‌العبور تاریخی و عبور از استبداد و دیکتاتوری حاصل شده است. مردم ما هربار با انتخابات، رشد شگرف را تجربه می‌کنند‌. مسیری که با رهبری خیراندیش، حکیم و دلسوز آن را طی کرده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها