صله رحم رئیس‌جمهور منتخب با هیاتی‌ها

مسیری که با «حسین»(ع) آغاز شد

گام محکم اول

ما به‌سرعت در حال دور شدن از روزهای رقابت و نزدیک‌شدن به روزهای آغاز به کار کابینه آقای دکتر مسعود پزشکیان هستیم. چشم‌ها به سوی برنده انتخابات دیروز و مسئول اول اجرایی فردای کشور دوخته شده است. همه منتظرند تا چند وچون دوره ریاست‌جمهوری پزشکیان را نه در حرف بلکه در عمل ببینند و لمس کنند.
کد خبر: ۱۴۶۵۴۷۷
نویسنده مسعود رضایی / تحلیلگر مسائل سیاسی
 
مثلی هست که می‌گوید مشت نمونه خروار است. این مشت،‌ چه‌بسا همین گفتارها و رفتارهای این روزهای آقای پزشکیان باشد که در مجموع باید از آن به نیکی یاد کرد. تأکید ایشان بر خط قرمز بودن قانون اساسی و سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری در روزهای بعد از انتخاب، نشان از اعتقاد راسخ وی به این اصول دارد و این همان است که می‌تواند محور اجماع و همدلی برای تمامی نیروهای سیاسی عاقل، متین و دلسوز باشد و از سوی دیگر، اصحاب جار وجنجال و هیاهو را از صحنه دور کند. از طرفی نگاهی به متن پاسخ آقای پزشکیان به پیام سیدحسن نصرا... به‌عنوان نخستین پاسخ وی به پیام‌های خارجی، عمق نگاه راهبردی ایشان را به مسائل منطقه‌ای و لزوم حمایت از مقاومت اسلامی در برابر صهیونیسم روشن می‌سازد. دیدگاه‌های ارائه‌شده توسط آقای پزشکیان در مورد روابط خارجی با شرق و غرب نیز در نوع خود قابل‌توجه بوده و توانسته است برخی نگرانی‌ها را در میان صاحب‌نظران مرتفع سازد. ملاقات ایشان با خانواده شخصیت‌های بزرگی مانند شهید‌ رئیسی و شهید سلیمانی و تجلیل از تفکر و منش و روش آنها، جلوه دیگری از رفتارهای این روزهای آقای پزشکیان است که در خود، حاوی پیام‌های مهمی است. همچنین تأکید ایشان بر لزوم رعایت عدالت در ابعاد مختلف اجتماعی و سیاسی و اقتصادی نیز درخور توجه و تقدیر است.بدیهی است این موارد و نمونه‌های دیگر از این دست، می‌تواند تصویری کلی از آنچه در آینده به منصه ظهور خواهد رسید را در پیش روی افکار‌عمومی قرار دهد اما نکته مهم اینجاست که اصل ماجرا از آنجایی آغاز خواهد شد که آقای پزشکیان، سکان هدایت امور اجرایی را در دست گیرد. به‌نظر می‌رسد مهم‌ترین مسأله‌ای که اینک با نگاه به آینده برای آقای پزشکیان مطرح است، انتخاب همکارانی است که در تمامی جهت‌گیری‌های اعتقادی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رئیس قوه مجریه همسو و همدل و هم‌پیمان باشند. البته نباید از نظر دور داشت که گفتن و حتی تعهد سپردن در ابتدای راه، کار ساده‌ای است. مشکل از آنجا رخ می‌نماید که در میانه راه، کسانی تعهد پیشین را به دست فراموشی بسپارند و راه خویش را در پیش گیرند. پرواضح است که به لحاظ قانونی، حل این مشکل، ساده است اما آنچه در عمل می‌تواند به وقوع بپیوندد، به این سادگی نیست.
بنابراین گام اول را باید محکم و مطمئن برداشت. اعلام حمایت‌ها و خوش‌و‌بش‌ها و تعریف‌و‌تمجیدها، هیچ‌یک نباید موجب نادیده‌گرفتن دیگر مسائل و موضوعات مهم باشد. این به معنای قدرناشناسی زحمات و خدمات یاران و همراهان نیست اما باید برای همه روشن باشد که هیچ اصلی از اصول مورد‌تأکید رئیس‌جمهور، قربانی رفاقت‌ها و حمایت‌ها نخواهد شد. اگر چشمداشت و سهم‌خواهی از سوی برخی یاران مشاهده شد، اگر رفتارهای غیرمتعارف از سوی برخی اطرافیان سر زد، اگر سخنان ناروا و ناصوابی بر زبان برخی دوستان جاری شد و اگر و اگر، مردمی که اینک آقای پزشکیان را رئیس‌جمهور خود می‌دانند، چشم به او دوخته‌اند تا در همین ابتدای مسیر این مسئولیت خطیر، نحوه واکنش ایشان را به این‌گونه مسائل مشاهده کنند.آقای پزشکیان بی‌تردید از ظرفیت بسیار بالایی برای تقویت اجماع و همبستگی در اجتماع ما برخوردار است. قاطبه مردم، او را اینک همان‌گونه که خود بیان داشته، یک اصولگرای اصلاح‌طلب می‌شناسند. این وضعیت متعادل رئیس‌جمهور منتخب، یک فرصت گرانبها برای کشور ما محسوب می‌شود که در میانه این همه تلاطمات منطقه‌ای و بین‌المللی باید از این فرصت به‌خوبی بهره‌گرفت. این به شرطی است که آقای پزشکیان گام اول را محکم و متقن بردارد و سنگ اول دیوار دولت خود را به‌گونه‌ای کار گذارد که تا ثریا، مستحکم و استوار بالا رود. ان‌شاءا... .
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها