نگرانی‌ واشنگتن از ماجراجویی‌های جدید نتانیاهو

ارتش پوشالی در خطر فروپاشی کامل

گذشت بیش از هشت ماه از جنگ غزه و ناتوانی ارتش اسرائیل در مقابل گروه حماس، پوشالی بودن قدرت نظامی رژیم صهیونیستی را در پیش چشم جهانیان آشکار کرد و اکنون ماجراجویی‌های این رژیم درمقابل حزب‌ا...لبنان، ارتش اسرائیل را در آستانه فروپاشی کامل قرار داده است.
کد خبر: ۱۴۶۱۸۷۹
 
برهمین اساس، انتشاراخباری درباره احتمال حمله ارتش اسرائیل به لبنان وهشدارهای دبیرکل حزب‌ا...درباره تبعات چنین اتفاقی، بیش از همه نگرانی آمریکایی‌ها را به همراه داشته و آنها تلاش دارند صهیونیست‌ها را از چنین اقدامی بازدارند. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به‌دلیل مشکلات فراوان داخلی و خارجی که دارد، بقای خود در قدرت را در تداوم بحران می‌بیند و بر همین اساس از هرگونه جنگ و درگیری جدید استقبال می‌کند بدون این‌که به تبعات آن بیندیشد. تنها امیدواری بنیامین نتانیاهو این است که با شروع درگیری‌های گسترده‌تر، آمریکایی‌ها را وادار به نقش‌آفرینی مستقیم در جنگ کنند و به این ترتیب راهی برای خروج از باتلاق فعلی جنگ غزه بیابند اما آمریکایی‌ها که حامی اصلی رژیم صهیونیستی هستند و از بدو تاسیس این رژیم جعلی تا‌کنون هر اقدامی برای بقای آن انجام داده‌اند، می‌دانند که درگیری این رژیم با ارتش قدرتمندی چون حزب‌ا...لبنان،به معنی سرعت بخشیدن به روند نابودی اسرائیل است و ارتش پوشالی رژیم صهیونیستی تحمل مقاومت در برابر حزب‌ا...لبنان را ندارد.برهمین اساس در خبرها آمده که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در نشستی با مقامات اسرائیل بر ضرورت پرهیز از دامن‌زدن به تنش‌ها در لبنان در بحبوحه جنگ غزه تاکید کرده است. هشدار بلینکن در شرایطی صورت گرفت که خبرگزاری سی‌ان‌ان به نقل از مقامات آمریکایی مدعی شد رژیم اسرائیل آمادگی خود را برای حمله و یورش زمینی و هوایی به لبنان به دولت آمریکا ابلاغ و ارتش اسرائیل اعلام کرد که برنامه‌های عملیاتی برای اجرای حمله در لبنان را تصویب کرده است. ییسرائیل کاتس، وزیر خارجه اسرائیل نیز هشدار داده که کشورش به تصمیم نهایی برای جنگ تمام‌عیار با حزب‌ا... لبنان نزدیک می‌شود.
   
ضعف گنبد آهنین مقابل حزب‌ا...
همزمان با ابراز نگرانی مقامات آمریکایی نسبت به ایجاد جبهه دوم جنگ مقابل اسرائیل در منطقه تایمز اسرائیل در گزارشی نوشت که آمریکا نگران است که سامانه دفاعی گنبد آهنین اسرائیل درصورت جنگ تمام‌عیار با حزب‌ا...لبنان نتواندکافی باشد.شبکه سی‌ان‌ان هم گزارش داد که مقامات ارشد آمریکایی بیم دارند سامانه دفاع هوایی اسرائیل از جمله گنبد آهنین در مقابله مؤثر با حملات احتمالی متعدد حزب‌ا...، درصورت وقوع یک جنگ گسترده، کارآیی لازم را نداشته باشد. به‌گفته این مقامات، آمریکا تخمین می‌زند در صورت وقوع جنگ، دست‌کم برخی سامانه‌های گنبد آهنین که ویژه مقابله با راکت‌های کوتاه‌برد و میان‌برد است، نتواند کاملا مؤثر باشد.سه مقام آمریکایی به سی‌ان‌ان گفته‌اند نگرانی جدی واشنگتن این است که در صورت بروز جنگ تمام‌عیار میان دو طرف حملات موشکی انبوه حزب‌ا... می‌تواند سامانه‌های پدافند موشکی اسرائیل از جمله سامانه گنبد آهنین را از کار بیندازد. طبق گزارش سی‌ان‌ان مقام‌های آمریکایی این نگرانی را به طرف‌های اسرائیلی منتقل کرده‌ و گفته‌اند که گنبد آهنین در برابر زرادخانه موشکی و پهپادی حزب‌ا... آسیب‌پذیر است.نگرانی مقامات آمریکایی به این دلیل است که راکت‌هایی که حزب‌ا... در این دوره به سوی شمال سرزمین‌های اشغالی شلیک کرده، بسیاری از اهداف اسرائیلی را منهدم کرده و گنبد آهنین در رهگیری پهپادهای حزب‌ا... نیز ناکام بوده است. 
   
ارتش هوشمند حزب‌ا...
یک روزنامه اسرائیلی با اشاره به نفوذ مکرر پهپادهای حزب‌ا... به فلسطین اشغالی می‌گوید حزب‌ا... به یک ارتش هوشمند تبدیل شده است. روزنامه اسرائیلی هاآرتص در یادداشتی اشاره می‌کند که تهدید پرنده‌های بدون‌سرنشین حزب‌ا... برای اسرائیل روزبه‌روز در حال افزایش است و حزب‌ا...توانسته سامانه‌های پدافندی ارتش اسرائیل را به چالش بکشد.به گزارش المیادین، هاآرتص دراین باره می‌نویسد که ارتش اسرائیل  پاسخ کاملی برای پرتاب تقریبا روزانه پهپادهای حزب‌ا... ندارد‌.
در ادامه این گزارش آمده است: «ارتش اسرائیل روشی برای برخوردبا تهدید ناشی از پهپادها نیافته» و این پرنده‌های بدون‌سرنشین در شمال ویرانی‌های بسیاری به باور آورده‌اند و احساس امنیت را از ده‌ها هزار شهرک‌نشین که اکنون از بازگشت [به مناطق شمالی] می‌هراسند، گرفته است‌.هاآرتص می‌گوید حزب‌ا...اکنون به لطف فناوری‌های موجود وسلاح‌های نقطه‌زن به ارتشی هوشمند تبدیل شده که درجمع‌آوری اطلاعات وانجام حملات تهدیدکننده به زیرساخت‌های اسرائیلی ازتوانمندی‌های دقیقی برخورداراست. این رسانه صهیونیستی همچنین می‌افزاید که برخورداری حزب‌ا... از تعداد زیادی پهپاد،  اسرائیل را از مفهوم دفاع کلاسیک محروم کرده است‌. هاآرتص در عین حال اشاره می‌کند توانمندی‌هایی که حزب‌ا... در حال حاضر از آن برخوردار است «ترازوی قدرت راهبردی اسرائیل را در مواجهه با دشمنانش تضعیف می‌کند». این روزنامه اسرائیلی می‌گوید: حزب‌ا... از زمان آغاز جنگ به‌طور مستمر در حال آموختن است و می‌داند چگونه نقطه‌ضعف رادارهای اسرائیلی را شناسایی کند. هاآرتص اضافه می‌کند حزب‌ا...از زمان آغاز جنگ در غزه نشان داده که تجربه کافی از جنگ سوریه به‌دست آورده، به‌نحوی که توانسته با این تجربیات قدرت خودرابهبود ببخشد و سامانه‌های پدافندی اسرائیل را به چالش بکشد. یک منبع امنیتی که هاآرتص او را بلندپایه خوانده، در این‌باره به این رسانه می‌گوید: توانمندی حزب‌ا... در انجام حملات دقیق در جهت‌های مختلف وهمچنین ایجاد آتش سنگین وارسال پهپاد و شلیک موشک‌های کروز یک تهدید واقعی برای سامانه‌های پدافندی اسرائیلی است.

انهدام سامانه ضدپهپادی اسرائیل
در همین حال مقاومت اسلامی لبنان تصاویری از لحظه انهدام سامانه اسرائیلی «Drone Dome» منتشر کرده که برای مقابله با پهپادها طراحی شده‌است. مقاومت لبنان در توضیح این حمله اعلام کرده که در این عملیات تجهیزات فنی مقر نظامی «مطله» در خطوط مرزی لبنان و فلسطین اشغالی با یک پهپاد انتحاری و موشک هدایت‌شونده هدف قرار گرفته است. در تصاویر منتشر شده، سامانه ضدپهپادی «Drone Dome» که شرکت صهیونیستی «رافائل» آن را برای مقابله با پرنده‌های بدون‌سرنشین توسعه داده، منهدم می‌شود. این سامانه برای نخستین بار در سال ۲۰۱۶ رونمایی شد و ارتش رژیم اسرائیل آن را به سامانه‌های پدافندی خود مانند گنبدآهنین ملحق کرد. در این تصاویر همچنین برخی دیگر از تجهیزات ارتش رژیم صهیونیستی که به یک دکل متصل هستند با موشکی هدایت‌شونده منهدم می‌شوند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها