لژیونرهای ایرانی این فصل چه عملکردی داشتند؟

مردان صفر و یک!

اوضاع طوری پیش رفت که نه می‌توان فصل را برای لژیونرهای ایرانی راکد توصیف کرد نه می‌توان آن را هیجان‌انگیز نامید. به‌جز چند استثناهمه چیز معمولی بود.عملکرد لژیونرهای شاغل دراروپا را که مرور می‌کنید متوجه می‌شوید اکثر آنها عملکردهایی از خود بر جای گذاشته‌اند؛ همگی خلاصه در اعداد صفر و یک. یا در کل یک گل زده‌اند یا در کل یک پاس گل داده‌اند. البته اوضاع برای اماراتی‌ها بهتر است، نوراللهی و قایدی که در این فصل واقعا در ترکیب تیم های خود خوش درخشیدند. لژیونرها دقیقا این فصل چه کردند؟
کد خبر: ۱۴۵۸۸۲۶
نویسنده هیلدا حسینی‌خواه - گروه ورزش
 
اینتر، اینتر، من اومدم!
آخرین حضور مهدی طارمی در ورزشگاه دراگائو رقم خورد. او حسابی احساساتی شد و هواداران تیم پورتو هم به پاس همه گل‌ها و پنالتی‌هایی که برای این تیم در لیگ پرتغال گرفت به شدت تشویقش کردند. پرده فوتبالی مهدی طارمی ۳۲ ساله همین جا پایین آمد و قرار است برای فصل ۲۰۲۵-۲۰۲۴ در شهر میلان و در باشگاه اینتر بالا برود و چه چیزی از این هیجان‌انگیزتر؟ آن هم برای فوتبالیستی ۳۲ ساله که به سرعت به روزهای پایانی خود در فوتبال نزدیک می‌شود. وداع او با پورتو بسیار باشکوه بود. او در فینال جام حذفی پرتغال با تیمش مقابل اسپورتینگ به میدان رفت. او نیمه دوم به میدان آمد و در وقت‌های تلف شده از روی نقطه پنالتی گل قهرمانی تیمش را به ثمر رساند. این گل در دقیقه ۱۰۰ به ثمر رسید. حالا طارمی با این وداع زیبا به سرعت دفتر فوتبالی خود را در پرتغال می‌بندد تا چند روز دیگر در میلان باز کند. طارمی که در لیگ پرتغال هم ۲۳ مرتبه به میدان رفت با این تیم به مقام سوم لیگ پرتغال رسید.
تعداد گل‌های این فصل ۶
تعداد پنالتی ۲

     
اولین و آخرین فصل ایتالیایی؟!
انتقال قرضی سردار آزمون از بایرلورکوزن به رم ایتالیا چندان موفقیت‌آمیز نبود و اصلا می‌توان در دسته انتقال‌های ناموفق فوتبال قرار داد. اما به هر حال با نام رم روبه‌روییم، تیمی که صرف پوشیدن پیراهن آن هم افتخار است اما سردار آزمون که در بدو ورود به این تیم بنا به دلایلی از چشم خوزه مورینیو افتاد چیزهای خیلی بیشتری می‌خواست. سردار آزمون بعد از کنار رفتن خوزه مورینیو می‌توانست روزهای بهتری را هم تجربه کند اما چنین نشد. دانیله ده‌روسی برخلاف خوزه مورینیو علاقه زیادی به استفاده از آزمون داشت اما کل حضور آزمون در ترکیب رم فقط به ثبت چهار گل منجر شد. برخی منابع پیش‌بینی می‌کنند سردار آزمون اولین و آخرین فصل حضور خود را در تیم رم سپری می‌کند. آخرین خبرها حاکی است تیم دورتموند خواهان جذب این مهاجم ملی‌پوش ایرانی است.
تعداد گل‌های این فصل ۳
تعداد پاس گل صفر

     
فصل سرد و بی دستاورد
راکد و سرد مثل فصل ۲۰۲۴-۲۰۲۳ علیرضا جهانبخش در تیم فاینورد. او با فاینورد در این فصل هیچ دستاوردی نداشت و به رتبه سوم لیگ اکتفا کرد. مهاجم۳۰ ساله تیم ملی فوتبال ایران ۱۶ بار در ترکیب فاینورد به میدان رفت و فصل هیجان‌انگیزی نداشت. او هم مانند طارمی با ۳۰ سال کم‌کم بالا رفتن سن را حس می‌کند و همین موضوع ممکن است او را به تدریج از سطح اول فوتبال اروپا دور کند. جهانبخش البته به تازگی مصاحبه‌ای با سایت فیفا انجام داده و در آن از لذت تجربه فوتبالی‌اش در هلند می‌گوید. جهانبخش البته در خلال فصل عاری از موفقیت خود در فاینورد خاطره‌ای تلخ هم از جام ملت‌های آسیا دارد، شاید همان لحظاتی که می‌توانست دروازه قطر را باز کند و نشد. گفته می‌شود احتمال تمدید قرارداد او با فاینورد بیشتر از جدایی‌اش است اما حتی اگر خلاف این هم رخ داد نباید انتظار داشته باشیم او از سر تیم بزرگی دربیاورد.
تعداد گل‌های این فصل صفر
تعداد پاس گل۲

     
یک و صفر در انگلیس
سامان قدوس تنها نماینده فوتبال ایران در لیگ‌برتر انگلیس با تیمش برنتفورد در این فصل در جایگاه شانزدهم قرار گرفت. سامان قدوس مانند همه بازیکنان ایرانی دیگر این لیگ و دسته پایین‌تر این کشور یعنی چمپیونشیپ کارنامه‌اش فاقد افتخار بزرگ است. قدوس البته مانند همه ایرانی های سابق این لیگ نیز هرگز موفق نشد در لیگ برتر انگلیس تبدیل به ستاره ای چشمگیر شود که همه نگاه ها را به خود جلب می کند. قدوس در این فصل در ترکیب تیم برنتفورد در حد یک بازیکن متوسط ظاهر شد.
تعداد گل های این فصل یک
تعداد پاس گل صفر


رویای دیرینه اروپا
از زمانی که مهدی قایدی ۱۸، ۱۹ ساله بود تا الان که دیگر ۲۵ ساله شده است همواره  منتظریم او راهی فوتبال اروپا شود. اما او اکنون در فوتبال امارات بازی می کند. الاتحاد کلبا در این فصل با فرهاد مجیدی سرمربی‎ قبلی‌اش و مهدی قایدی ستاره ایرانی‎اش دهم شد. رتبه دهمی آن هم در لیگ امارات اصلا جالب نیست اما قایدی به سهم خودش در ترکیب این تیم و در لیگ امارات حسابی خوش درخشید. حالا گفته می شود که قرار است راهی یک لیگ اروپایی شود و بالاخره طعم حضور در یکی از لیگ های معتبر اروپایی را بچشد.
تعداد گل های این فصل۱۲
تعداد پاس گل۶

     
درخشش بی توقف
امیر قلعه نویی هنوز شاید بابت عدم دعوت حمد نوراللهی به تیم ملی حسرت می‌خورد. نوراللهی که در لیگ امارات و در تیم الوحده بازی می کند تا اینجای فصل  با تیمش چهارم است. این بازیکن ایرانی بارها در ترکیب تیمش درخشید. افسوس که او ۳۱ ساله است و با این سن و سال سخت می تواند به فوتبال اروپا ترانسفر شود. نوراللهی در این فصل با تیم الوحده درخشش بی توقفی داشت و هر چه در توانش بود برای این تیم گذاشت و یکی از بهترین ستاره های این فصل شد. هر چند تعداد گل هایش در ترکیب این تیم بالا نبود اما به عنوان یک هافبک فراتر از انتظار ظاهر شد و یکی از برترین پاسورهای لیگ لقب گرفت.
تعداد گل۶
تعداد پاس گل۸

اروپا (۲۸)

۴
روسیه: محمد محبی (روستوف)، کسری طاهری (روبین کازان)، امیرحسین ریوندی (زسکا مسکو)، محمد قربانی (اورنبرگ)

۴
لهستان: علی قلی‌زاده (لخ پوزنان)، یادگار رستمی (لودز)، فردین رابط (المپیا گروژیاتز) و فرشاد احمدزاده

۳
پرتغال:مهدی طارمی (پورتو)، علی علیپور (ژیل ویسنته)، امیر عابدزاده (ماریتیمو)

۳
بلژیک: دنیس اکرت (یونیون سن ژیلواز)، اللهیار صیادمنش (وسترلو)، کاوه ظهیرالاسلام (سنت ترویدنس)

۳
ترکیه:علی کریمی (قیصریه‌اسپور)، مجید حسینی (قیصریه‌اسپور)، میلاد محمدی (آدانا دمیرسپور)

۲
انگلستان: سامان قدوس (برنتفورد)، رایان تفضلی (وایکام واندررز)

۲
یونان: احسان حاج‌صفی (آ. ا. ک آتن)، کریم انصاری‌فرد (آریس سالونیک)

۲
بوسنی: عارف غلامی (ولژ موستار)، آرش شرقی (وییزدا گراداکاچ)

۱
هلند: علیرضا جهانبخش (فاینورد)

۱
کرواسی: صادق محرمی (دیناموزاگرب)

۱
قبرس:سعید مهری (آپوئل)

۱
ایتالیا:سردار آزمون (رم)

۱
آلمان: دانیال داوری (اوبرهاوزن)

۱
سوئد: بختیار رحمانی (دالکورد)

آسیا (۱۱)

۳
امارات: مهدی قایدی (الاتحاد کلبا)، احمد نوراللهی (الوحده)، سعید عزت‌اللهی (شباب الاهلی)

۳
ازبکستان: رضا یزدان‌دوست (متالورگ)، دانیال ماهینی (متالورگ)، سیاوش حق‌نظری (نوبهار)

۲
قطر: امید ابراهیمی (الشمال)، محمدامین حزباوی (السد)

۱
بحرین: امیر روستایی (سترة)

۱
ژاپن: شهاب زاهدی (آویسپا فوکوئوکا)

۱
افغانستان: امیر معماری (تک انرژی)

اقیانوسیه (۱)

۱
استرالیا: دنیل ارزانی (ملبورن ویکتوری)
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها