دردسر تازه مرکل

افشای اسناد محرمانه وزارت دفاع آلمان که از به کارگیری هواپیماهای شناسایی نظامی برای جاسوسی از نحوه عملکرد فعالان ضدجهانی سازی در ضمن برگزاری نشست سران 8 کشور صنعتی جهان (G8) در روزهای آغازین
کد خبر: ۱۴۵۶۱۴
ماه ژوئن سال جاری میلادی حکایت دارد حتی متحدان دولت ائتلافی آنگلا مرکل ، صدراعظم آلمان را نیز به اعتراض واداشته است.
بحران جاری درخصوص استفاده از جت های شناسایی نظامی علیه شهروندان غیرنظامی اولین بار در روزهای برگزاری نشست سران G8 در بندر تفریحی هلیندام سر برآورد. برخی رهبران و فعالان ضدجهانی سازی در همان روزها طی تماس هایی با اعضای بوندستاگ (پارلمان آلمان) مدعی پرواز جت های جنگی بر فراز اردوگاه اصلی مخالفان جهانی سازی در ردلیخ در نزدیکی هلیندام شدند.
اگر چه وزارت دفاع آلمان در آن مقطع این ادعا را رد کرد اما اکنون مشخص شده جت های شناسایی ارتش با هدف شناسایی حملات تروریستی احتمالی علیه حاضران در نشست هلیندام در هر روز چندین سورتی پرواز انجام داده اند.
با گذشت 2 ماه از آن زمان دولت مرکل اذعان کرده از این جت ها که اکنون برای تحت نظر گرفتن نیروهای طالبان به افغانستان اعزام شده اند، علیه مخالفان جهانی سازی استفاده شده است. به ظاهر این هواپیما در روزهای برگزاری نشست G8 با پرواز در ارتفاع 150 متری که کمترین ارتفاع پروازی ممکن برای این جت هاست ، حتی مکالمه افرادی که در اردوگاه ردلیخ حضور داشته اند را نیز ثبت و ضبط کرده بود.
کریستین اشتروبر، از اعضای حزب سبز آلمان در بوندستاگ با علنی شدن این عملیات مدعی مغایرت آن با قانون اساسی آلمان شده و خواستار برکناری وزیر دفاع به دلیل اجرای آن است. او با یادآوری این که از این جت ها هم اکنون علیه طالبان که دشمن آلمان تلقی می شوند، استفاده می شود عملیات جت های شناسایی علیه شهروندان آلمانی را غیرقانونی توصیف کرده است. مخالفت با این اقدام به سبزها محدود نمی شود.
دیتر ویفلس پوتز، سخنگوی حزب سوسیال دموکرات آلمان که شریک دولتی ائتلافی مرکل است هم این اقدام را محکوم کرده است. ویفلس پوتز هفته گذشته در مصاحبه ای مطبوعاتی گفت: استفاده از جت های شناسایی علیه مخالفان جهانی سازی اگرچه ممکن است مغایر با قانون اساسی نباشد اما به لحاظ سیاسی اقدامی به غایت احمقانه و غیرقابل توجیه است . وی افزود: این اقدامی تحریک آمیز است که نباید تکرار شود. وزارت دفاع آلمان با انتشار بیانیه ای به کارگیری جت های شناسایی تورنادو در ضمن برگزاری نشست G8 را در راستای پشتیبانی از نیروهای پلیس تامین کننده امنیت نشست دانسته است اما با تشدید اعتراض ها با تغییر موضع اولیه خود هدف از انجام پروازهای شناسایی را بررسی تغییرات احتمالی در خاک مناطق اطراف محل برگزاری نشست برای جلوگیری از حملات تروریستی بالقوه عنوان کرد. تا پیش از این نحوه برخورد پلیس با مخالفان دستگیر شده جهانی سازی در کانون توجه رسانه های آلمان قرار داشت. این موضوع چنان ابعادی یافته بود که دیگر مسائل را تحت الشعاع خود قرار داده بود.


منبع: اشپیگل
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها