یکی از مهمترین چالش‌های شما برای مسافرت، انتخاب نوع وسیله نقلیه است. معمولاً برای مسافرت‌های کوتاه، بهترین انتخاب مسافرت با وسیله شخصی است. چون به لحاظ اقتصادی به صرفه بوده و معطلی کمتری دارد. اما برای مسافرت‌های با بعد مسافتی بیشتر، باید از دیگر وسایل نقلیه مانند اتوبوس، قطار یا هواپیما استفاده کرد.
یکی از مهمترین چالش‌های شما برای مسافرت، انتخاب نوع وسیله نقلیه است. معمولاً برای مسافرت‌های کوتاه، بهترین انتخاب مسافرت با وسیله شخصی است. چون به لحاظ اقتصادی به صرفه بوده و معطلی کمتری دارد. اما برای مسافرت‌های با بعد مسافتی بیشتر، باید از دیگر وسایل نقلیه مانند اتوبوس، قطار یا هواپیما استفاده کرد.
کد خبر: ۱۴۴۵۷۹۴

البته اتوبوس هم برای مسافت‌های طولانی خیلی جالب نیست و آدم را خسته می‌کند. به همین خاطر تصمیم داریم تا در این مطلب، بررسی کنیم که سفر با قطار بهتر است یا هواپیما؟ اما قبل از انتخاب هر کدام از این دو وسیله نقلیه، باید فاکتور‌های انتخابی خود را مشخص کنیم. چون شاید بهترین از دید یک مسافر، گزینه مناسبی برای دیگران نباشد. پس ابتدا یک سری فاکتور مهم در مسافرت را معرفی کرده و سپس بررسی خواهیم کرد که کدام یک از این وسایل نقلیه بیشتر با نیاز‌های ما سازگارتر هستند.

مقایسه شرایط سفر با قطار و هواپیما

انتخاب و معرفی یک شی یا وسیله به عنوان بهترین، بی‌معنی است. چون بهترین‌ها همیشه متناسب با شرایط و نیاز افراد تعیین می‌شوند. در خصوص انتخاب بین قطار و هواپیما نیز، باید بررسی کنید که کدام یک از این دو وسیله نقلیه بیشتر به درد شما می‌خورد. این بررسی باید بر اساس فاکتور‌های زیر انجام شود:

۱ - سرعت رسیدن به مقصد

اغلب مسافران دوست دارند تا هرچه سریعتر به مقصد رسیده و گردش خود را آغاز کنند. برای چنین شخصی، بهترین گزینه سفر با هواپیما است. چون سرعت هواپیما به نسبت وسایل نقلیه دیگر، بسیار بیشتر است. این موضوع باعث صرفه‌جویی در زمان شده و شما وقت بیشتری برای انجام امورات خود و یا گردشگری دارید. اما برای دسته‌ای دیگر از مسافران، سرعت مهم نبوده و ترجیح می‌دهند تا از پنجره‌های قطار، برای تماشای طبیعت و منظره مسیر استفاده کنند.

۲ - هزینه سفر

قیمت بلیط هواپیما به نسبت بلیط قطار گران‌تر است. حتی این تفاوت قیمتی در مسافرت‌های گروهی یا خانوادگی بیشتر به چشم می‌آید. پس اگر به هزینه سفر اهمیت می‌دهید، بهتر است که قطار را انتخاب کنید. مابه التفاوت قیمت بلیط‌ها را می‌توانید به خرید در مقصد و خوشگذرانی در رستوران‌ها اختصاص دهید. یا اینکه در سفر به شیراز، برای رزرو اتاق‌های هتل زندیه شیراز استفاده کرده و اقامتی راحت داشته باشید.

۳ - به همراه داشتن بار اضافی

گاهی اوقات به ناچار، باید کلی وسایل را با خود به مقصد سفر ببریم. حمل چنین باری آن هم در فرودگاه و تحویل گرفتن آن‌ها، کلی دردسر دارد. اما طراحی کوپه‌های قطار به گونه‌ای است که فضای بیشتری را در اختیار مسافران قرار می‌دهد. پس با دردسر کمتری به نسبت هواپیما، می‌توانید بار‌های خود را به مقصد برسانید.

۴ - موقعیت‌ایستگاه

اغلب فرودگاه‌های سطح کشور، در بیرون از محوطه شهری قرار دارند که البته شرایط پرواز این را ایجاب می‌کند. اما‌ایستگاه‌های راه آهن در بخش مرکزی یا حواشی شهر هستند و دسترسی به آن‌ها راحت‌تر است. پس اگر قرار به سفر با هواپیما باشد، باید زمان و هزینه جداگانه‌ای برای رفتن به فرودگاه در نظر بگیرید. اما رفتن به‌ایستگاه راه آهن راحت‌تر بوده و به صرفه‌تر است. البته این موضوع کلی نبوده و بستگی به موقعیت محل سکونت شما و فاصله آن با‌ایستگاه راه آهن یا فرودگاه دارد.

۵ - تعداد مسافران

چیدمان صندلی‌های هواپیما ثابت بوده و در سفر‌های خانوادگی، قرار گرفتن تمامی اعضا در کنار هم را سخت می‌کند. اما شرایط قطار به گونه‌ای است که می‌توانید یک کوپه دربست را رزرو کرده و در کنار خانواده باشید.

۶ - حساسیت‌های محیط زیستی

سوختی که قطار و هواپیما برای جابه جایی این وسایل نقلیه سنگین استفاده می‌کنند، در نهایت منجر به آزادسازی کربن در طبیعت می‌شود. فقط تنها تفاوتی که در این بین وجود دارد، در ارتفاعی است که کربن آزاد می‌شود. کربن آزاد شده توسط قطار به مانند اتوبوس بوده و در نزدیکی سطح زمین اتفاق می‌افتد.

اما کربن آزاد شده هواپیما در ارتفاعات بوده و مستقیماً وارد لایه‌های بالایی اتمسفر می‌شود. پس برای یک دوستدار محیط زیست، سفر با قطار به مراتب بهتر از هواپیما خواهد بود.

۷ - در نظر گرفتن موقعیت هتل

برای یک مسافر دقیق و نکته سنج، انتخاب وسیله نقلیه باید متناسب با موقعیت هتلی باشد که اتاق خود را در آن رزرو کرده‌اید. چون نزدیکی‌ایستگاه قطار یا هواپیما به هتل محل اقامت، باعث آسان شدن رفت و آمد شما می‌شود. مثلاً برای مسافری که هتل زندیه شیراز را برای اقامت خود انتخاب کرده، هواپیما بهتر از قطار است. چون فاصله این هتل با فرودگاه ۱۱ کیلومتر و تا‌ایستگاه راه آهن ۲۱ کیلومتر است. به همین خاطر دسترسی چنین مسافری به فرودگاه سریع‌تر از راه آهن خواهد بود.

۸ - آزادی عمل

تخت‌های موجود در کوپه قطار به گونه‌ای بوده که به مسافران اجازه دراز کشیدن یا خوابیدن را می‌دهد. مسافر قطار اجازه تردد در راهرو را داشته و می‌تواند از پریز موجود در کوپه‌ها برای شارژ کردن گوشی یا لب تاب خود استفاده کند. یا به واگن رستوران قطار رفته و نوشیدنی مورد نیاز خود را بخرد. حتی در چنین سفری، هیچ محدودیتی برای استفاده از گوشی تلفن همراه ندارید. این موضوع را با صندلی‌های تنگ و فضای محدود هواپیما مقایسه کنید.

۹ - امنیت سفر

فاجعه‌های هواپیمایی همیشه دردناک هستند و همین موضوع باعث شده تا بیشتر مسافران از پرواز با هواپیما ترس داشته باشند. اما با یک مقایسه ساده بین آمار کشته شدگان سوانح هواپیمایی و تصادفات جاده‌ای، متوجه خواهید شد که تلفات هواپیما بسیار کم است. فقط چون تعداد کشته شدگان جمعی بوده، بیشتر به چشم می‌آید. اما آمار تصادفات قطار به نسبت هواپیما بسیار کمتر است. یا در تصادفات قطار، مسافران آسیب کمتری می‌بینند. پس در بحث امنیت، قطار بهتر از هواپیما است.

۱۰ - گستردگی شبکه مسافرتی

شبکه قطار بسیار گسترده بوده و حتی می‌توان از این وسیله نقلیه برای رفتن به شهر‌های کوچک هم استفاده کرد. در برخی از مسیر‌های پرتردد قطار، هر روز چندین قطار در حال تردد هستند و مسافران برای جابه جایی می‌توانند از آن استفاده کنند. اما مسافرت‌های هواپیمایی صرفاً در روز‌های محدودی از هفته انجام شده و مقصدی مشخص دارند. این یکی از تفاوت‌های مهم بین سفر با قطار و هواپیما است.

سفر با قطار بهتر است یا هواپیما؟

با بررسی شرایط اشاره در این مطلب، باید فهمیده باشید که سفر با قطار بهتر است یا هواپیما. اما در کل، قطار را برای مسافت‌های کوتاه و هواپیما را برای مقصد‌های طولانی پیشنهاد می‌کنند. یا اگر رسیدن سریع به مقصد را بخواهید، هواپیما بهتر است. اما مزیت‌های قطار برای مسافرت‌های خانوادگی به نسبت هواپیما بیشتر است.

سخن نهایی

انتخاب قطار، هواپیما، اتوبوس و یا حتی ماشین شخصی، بستگی به خود شما و مقصد سفرتان دارد. مهمتر از همه این است که سفری لذت بخش و به یاد ماندنی را در کنار عزیزانتان تجربه کنید. سفری که تا سالیان سال در ذهن‌ها ماندگار باشد و هر بار حسرت تجربه مجدد آن را داشته باشید.

رزرو بلیط قطار و هواپیما هم امروزه بسیار راحت شده و از طریق سایت فلای تودی انجام می‌شود. حتی این سایت به شما کمک می‌کند تا قیمت بلیط‌ها را مقایسه کرده و بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها