هاشمی رفسنجانی در جایگاهی جدید

سرانجام گمانه ها برای انتخاب رئیس مجلس خبرگان رهبری پایان یافت و حجت الاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی با کسب 41 رای نمایندگان خبرگان ، رئیس دوره چهارم این مجلس شد.
کد خبر: ۱۴۴۵۲۲
با این انتخاب جایگاه جدیدی برای هاشمی رفسنجانی که بدون شک یکی از پایه های مهم نظام محسوب می شود ایجاد شد.
او که در کارنامه خود مسوولیت های متعددی از ریاست مجلس شورای اسلامی گرفته تا 2 دوره مسوولیت قوه اجرایی کشور را دارد هم اکنون در یکی از مهم ترین نهاد نظارتی کشور یعنی مجمع تشخیص مصلحت نظام حضوری تعیین کننده دارد، نهادی که با حضور هاشمی معنا و جایگاه خاصی پیدا کرد. اکنون با ریاست هاشمی رفسنجانی بر مجلس خبرگان رهبری نیز شاهد فعالیت بیشتر این نهاد خواهیم بود به ویژه این که خود او دیروز بر ضرورت فعال تر شدن خبرگان و ایفای نقش به لحاظ کیفی در امور کشور تاکید داشت.
دیروز و در اولین روز از دومین نشست دوره چهارم مجلس خبرگان برای انتخاب رئیس مجلس خبرگان ، رای گیری شد که هاشمی رفسنجانی با 41 رای به عنوان رئیس دوره چهارم انتخاب شد. احمد جنتی در این رای گیری 34 رای به خود اختصاص داد.
حجت الاسلام والمسلمین خاتمی ، عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان با اشاره به دستور خبرگان در زمینه تعیین رئیس مجلس گفت: احساس کردیم کسی دنبال ریاست نیست ، اما برای این که انتخاب صورت گیرد، هاشمی رفسنجانی و احمد جنتی نامزدی ریاست را پذیرفتند که در نتیجه آقای هاشمی رفسنجانی 41 رای و آقای جنتی 34 رای آوردند و آقای هاشمی به عنوان رئیس مجلس انتخاب شد.
درپی این انتخاب ، چون جایگاه نایب رئیس اول خالی ماند، برای این جایگاه نیز رای گیر شد و در این مرحله آیت الله مومن و آیت الله هاشمی شاهرودی نامزد شدند که آیت الله مومن با 37 رای به عنوان نایب رئیس اول خبرگان رهبری انتخاب شد و آقای هاشمی شاهرودی هم 33 رای آورد.
طبق آیین نامه ، از کمیسیون سیاسی به هیات رئیسه مجلس خبرگان باید یک شخصیت سیاسی معرفی می شد و در جلسه حضور می یافت و درباره مسائل مهم سیاسی کشور صحبت می کرد که آقای علی لاریجانی ، دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره مساله هسته ای و دیگر موضوعات مطالبی بیان کرد.

خبرگان در حساس ترین شرایط خوب عمل کرده است

هاشمی رفسنجانی در آغاز نشست دیروز با اشاره به نقش مهم این مجلس در دوران سرنوشت ساز گفت: خبرگان ، ابتکار بی نظیر و سرنوشت ساز بزرگی بود که در جمهوری اسلامی ایران اتفاق افتاد.
به گزارش واحد مرکزی خبر، وی با اشاره به نقش برجسته مرحوم آیت الله مشکینی در حوزه های علمیه و تربیت طلاب در عرصه تعلیم اخلاق و فقه و اصول ، مبارزات آن مرحوم را در دوران مبارزه و پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، بسیار ارزنده و تاثیرگذار توصیف کرد و گفت: آیت الله مشکینی در مسوولیت خطیر ریاست مجلس خبرگان ، نقش بسیار ارزنده و حکمت آمیزی ایفا کرد.
هاشمی رفسنجانی گفت: در نظام ما، محوریت و مشروعیت با ولایت فقیه است و حقیقتا مجلس خبرگان یکی از مهمترین ارکان کشور برای انتخاب و تداوم کار رهبری به شمار می رود.هاشمی رفسنجانی با تاکید، بر اهمیت و جایگاه مجلس خبرگان و نقش بزرگ و اساسی آن در نظام جمهوری اسلامی افزود: برخی در آغاز راه ، رندانه کارشکنی می کردند و با طرح مباحثی ، مطرح می کردند که کار به جایی رسیده که دیگران برای صلاحیت امام (ره) نظر بدهند و اگر ایشان دخالت نمی کردند این کارشکنی ها به فتنه تبدیل می شد.
رئیس مجلس خبرگان گفت: در تاریخ این قضیه تکرار نشده و برای نخستین بار است که در جمهوری اسلامی با راهنمایی امام (ره) نهادی وجود داشته باشد که سلامت نظام و رهبری را ضمانت کند که حقیقتا تیزبینی امام راحل حضرت آیت الله العظمی امام خمینی (ره) بود و واقعا چنین ابتکاری که اگر ایشان نمی خواستند، تحقق نمی یافت.
هاشمی رفسنجانی در ادامه افزود: این نهاد مقدس به وجود آمد و نشان داد در حساس ترین شرایط که خبر رحلت امام منتشر شد و نگرانی جامعه را فراگرفته و نفسها در سینه ها حبس شده بود، جنگ تحمیلی ادامه داشت و موقعیت کشور شکننده بود و دوره فترت و خلائ برای انقلاب اسلامی بسیار گران تمام می شد، اما خبرگان بسرعت نقش حساس و ارزنده خود را ایفا و پس از چند ساعت بحث ، مقام ولایت را مشخص کرد و از خلائ و فترت خطرساز جلوگیری شد.
رئیس مجلس خبرگان با تاکید بر ضرورت فعال تر شدن خبرگان و ایفای نقش به لحاظ کیفی در امور کشور افزود: ما می توانیم وظایف مهم و عملی بیشتری داشته باشیم و مثلا چیزهایی را که رهبری تصویب و ابلاغ کردند و مسوولیت نظارت را به عهده دیگران گذاشته اند، از جمله نظارت بر سیاست های کلی ، چشم انداز 20 ساله و اصل 44 به عهده مجمع تشخیص مصلحت واگذار شده است و خبرگان می توانند در مجمع حاضر شوند و بر کار این مجمع نظارت کنند.
وی با اشاره به حضور علمای برجسته در مجلس خبرگان رهبری گفت : اگر مجلس خبرگان بخواهد فعال تر وارد میدان شود، برای کارهایش پشتوانه قانونی و شرعی دارد و باید در این دوره ، بیشتر در این زمینه تبادل نظر کنیم.
هاشمی رفسنجانی با اشاره به عملکرد و وضع موجود و گذشته خبرگان و کارایی آن برای نظام اضافه کرد: مجلس خبرگان همانند نیروهای مسلح است که با هزینه های گزاف در کشورها حضور دارند تا در زمان لازم از تمامیت ارزی و استقلال کشور حفاظت کنند.
وی با اشاره به وظیفه نظارتی مجلس خبرگان در زمینه تداوم شرایط رهبری گفت: کمیسیون تحقیق خبرگان در این زمینه ، فعال است ولی ما بنا نداریم در سطح جامعه مطرح کنیم زیرا خبرگان دنبال تبلیغات نیست اما به وظیفه خود عمل می کند.
طی یک ماه اخیر، پس از رحلت آیت الله مشکینی که ریاست دوره های اول تا چهارم مجلس خبرگان را به عهده داشت ، از یک سو جریانات اصلاح طلب با انتشار گزارش هایی پیاپی به طرح موضوع انحرافی ریاست آیت الله مصباح یزدی به فضاسازی در آستانه انتخابات رئیس جدید مجلس خبرگان می پرداختند و در جریان دیگر سیاسی نیز برخی با گمانه زنی های متعدد و از جمله طرح آیت الله یزدی در مقابل هاشمی رفسنجانی تلاش کردند جایگاه هاشمی را تضعیف کنند؛ این در حالی است که آیت الله یزدی جانشین آیت الله مشکینی در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که خود از چهره های مبارز و باسابقه به شمار رفته و روابط خوبی نیز با هاشمی دارد، از ورود به این سناریو خودداری کرد و هم اکنون در جایگاه اصلی اقدامات مجلس خبرگان (دبیرخانه) فعالیت می کنند.
همچنین طی یک ماه اخیر، به بهانه های مختلف از جمله انتشار کتاب خاطرات هاشمی رفسنجانی ، وی هدف تخریب های گسترده قرار گرفت که به نظر می رسد هدف اصلی این تخریب های اثرگذار در جلوگیری از ریاست وی بر مجلس خبرگان بود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها