درشرایطی که اختلافات دواستان آذربایجان شرقی وغربی بر سر فاز۳ این پروژه به نتیجه نرسیده و کارها روی زمین مانده، رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی از تعیین ضربالاجل یکماهه دستگاه قضایی به متولیان راهها وجادههای مواصلاتی محور آزاد راه ارومیه ــ تبریز خبر داده که براساس آن مقررشد ظرف مهلت یک ماه پایش و پیگیری مصوبات از طرف دستگاه قضایی انجام ودرصورت مشاهده ترک فعل وعدم انجام مصوبات، برخوردهای لازم قانونی معمول خواهد شد.
آزادراه ارومیه ــ تبریز را باید ازجمله طرحهای زیربنایی حوزه راه در منطقه شمال غرب به شمار آورد. این آزادراه علاوه بر کاهش ۱۰کیلومتری فاصله بین دوشهر در صورت تکمیل، بسترساز رشد و شکوفایی اقتصادی منطقه شمال غرب و توسعه صنعت گردشگری در مناطق پیرامون دریاچه ارومیه خواهد شد.پروژه آزاد راه ارومیه ـــ تبریز به طول تقریبی ۱۶۴کیلومتر از شهر ارومیه آغاز و با گذر از پل میان عبور دریاچه ارومیه و جزیره اسلامی از سه راهی خاصبان و جنوب شهر سهند نیز گذشته و به تبریز میرسد.این پروژه در شش قطعه اجرا میشود که قطعه اول و دوم آن در حوزه جغرافیایی آذربایجان غربی واقع شده و روند اجرای آن به پایان رسیده و از قطعه سوم که در استان آذربایجان غربی شرقی است، کارها به سختی پیش میرود و حالا قطعه سوم کاملا بلاتکلیف بوده و هیچکس ساخت آن را بهعهده نمیگیرد.آنطور که مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی میگوید، برای اینکه ارتباط کریدور بزرگراهی غرب کشور و همچنین بزرگراه بینالمللی ارومیه ـــ سرو با مرکز کشور تسهیل شود، باید قطعههای باقیمانده آزادراه ارومیه ـــ تبریز تکمیل شود. با توجه به نقش پدافندی غیرعامل این پروژه میتوان گفت اتمام قطعه سه آزادراه ارومیه ــ تبریز نیاز حیاتی توسعه و زیرساخت لازم بخشهای اقتصادی، صنعتی، کشاورزی و گردشگری آذربایجان غربی قلمداد میشود.محسنحمزهلو یادآور میشود: مراحل ساخت قطعه یک و دو آزادراه ارومیه ــ تبریز در حوزه آذربایجانغربی پایان یافته که پل میان گذر دریاچه ارومیه بخشی از قطعه۲ این آزادراه است اما بهدلیل اختلاف پیمانکار و مشکلات مالی و نیز شرکت ساخت و توسعه راهها و اداره کل راهداری آذربایجان غربی این دو قطعه تحویل داده نشده و هنوز تعیین تکلیف نشدهاند.وی با بیان اینکه این پروژه جزو مصوبات سفر رئیس جمهور و هیأت دولت به استان بوده و باید هر چه سریعتر تعیین تکلیف شود، تصریح میکند: قطعه۳ تا ۶ این پروژه با مبلغ ۱۲همت طی فراخوان به پیمانکار جدید واگذار شده است.اختلافات آذربایجان شرقی و غربی و بهتبع آن طولانی شدن ساخت یک آزادراه ۱۶۴ کیلومتری در حالیاست که با توجه به همسایگی آذربایجان غربی با کشورهای ترکیه و عراق و کشورهای پرتعداد منطقه قفقاز، بهرهبرداری از این آزادراه میتواند زمینهساز ایفای نقش مؤثرتر منطقه شمال غرب در سیاست توسعه مناسبات منطقهای ایران با همسایگان باشد.
برخورد با ترک فعل کنندگان
به دلیل واقع شدن آزاد راه ارومیه ـــ تبریز در انتهای آذربایجان شرقی عنوان میشود این طرح مزیت اقتصادی برای استان ندارد ولی در عوض اتمام پروژه ثمرات اقتصادی و حمل و نقلی زیادی برای آذربایجان غربی در بر دارد، این در حالی است که با وعدههای مکرر مسئولان هنوز ارادهای برای رفع نواقص آن دیده نمیشود.طولانی شدن کارها و بیتوجهی مسئولان تا آنجا پیش رفته که نهایتا دادگستری آذربایجان غربی وارد عمل و خواستار پایان دادن به این بازی شده است.برهمین اساس رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی از تعیین ضربالاجل یکماهه دستگاه قضایی به متولیان راهها و جادههای مواصلاتی محور آزاد راه ارومیه ـــ تبریز خبر داده است.ناصرعتباتی با اشاره به اینکه در راستای عمل به تکالیف حقوق عامهای دستگاه قضایی، با توجه به وجود مشکلات عدیده در محور آزاد راه ارومیه به تبریز ازجمله لکهگیری، مرمت، تجدید خطکشی، تعویض و ساماندهی گارد ریلها و تابلوهای آسیبدیده و تأمین روشنایی مناسب که نوعا موجب بروز تصادف و به خطر افتادن جان شهروندان میشود: گفت: طی جلسهای با متولیان امر مصوباتی به تصویب رسید که به موجب این مصوبات اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان، متولی نگهداری آزاد راه ارومیه ــ تبریز و مقرر شد نسبت به رفع نواقص تعیین شده اقدام کند و شرکت ساخت و توسعه آزاد راهها و شرکت بهرهبرداری و نگهداری آزاد راه ارومیه ــ تبریز مکلف به مرتفع کردن مشکلات این محور شد.
تعیین تکلیف و تکمیل آزادراه
تعیین تکلیف آزادراه ارومیه به تبریز با توجه به آمادگی سرمایهگذار جدید، افزایش ضریب امنیت حمل و نقل بین استانهای آذربایجانغربی و آذربایجانشرقی و گسترش مبادلات تجاری در منطقه را موجب خواهد شد.موضوعی که استاندار آذربایجان غربی در دیدار با وزیر راه و شهرسازی نیز به آن اشاره کرده و گفته: توسعه مسیرهای مواصلاتی ارومیه و تبریز بسیار ضروری است. محمدصادق معتمدیان با تاکید بر ضرورت ایجاد اداره کل راه و آهن آذربایجانغربی و استفاده از سیستمهای حمل و نقل مدرن، خاطرنشان کرد: وزارت راه و شهرسازی با تسریع در مطالعات قطار بین شهرهای ارومیه و تبریز، مسیر توسعه گردشگری و تجارت بینالملل را در منطقه فراهم خواهد کرد. این مسئول با اشاره به استفاده از فرجه مولدسازی داراییهای دولت در پروژههای عمرانی حوزه راه آذربایجانغربی، اضافه کرد: وزارت راه و شهرسازی عمل به تعهدات سفر رئیسجمهور به آذربایجانغربی را در موضوع مولدسازی در دستور کار قرار دهد. معتمدیان با اشاره به سفر رئیسجمهور به ترکیه در روزهاى آتى افزود: آذربایجانغربی آماده ایفای نقش کلیدی خود در گسترش روابط ایران با ترکیه از طریق مرزهای مشترک خود با این کشور و پایانههای مرزی بینالمللی مستقر در این استان است.