آغاز آتش بس 12 ساعته از صبح امروز

11 نظامی صهیونیست در روز جمعه به هلاکت رسیدند

فرامتن پذیرش آتش‌بس توسط اسرائیل را بررسی ‌کرده‌ایم

مقاومت، پیروز جنگ ۴۸روزه

سکوت محض، کابینه رژیم اشغالگر قدس را فراگرفته و هیچ‌یک از اعضای کابینه اضطراری، سخنی از پیروزی در جنگ غزه به میان نمی‌آورند. دیگر رجزخوانی افرادی مانند نتانیاهو، بن گویر و اسموتریچ و گالانت جای خود را به پذیرش رسمی شکست تل‌آویو در جنگ غزه داده است.
کد خبر: ۱۴۳۲۵۳۳
نویسنده محمد علیزاده - گروه بین‌الملل
 
پس از ۴۶روز بمباران و نسل‌کشی در نوار غزه، امروز صهیونیست‌ها به هیچ‌یک از اهداف اعلامی خود درجنگ دست پیدا نکرده‌اند: نه از کشف شبکه تونلی پیچیده حماس خبری هست و نه از نابودی مقاومت! فراتر از آن، صهیونیسم‌ستیزی در جهان به اندازه‌ای گسترش یافته که حتی مقامات ارشد این رژیم نیز قدرت هضم آن را از دست داده‌اند. متعاقبا، بایدن و نتانیاهو تبدیل به نمادهای شکست تمام‌عیار در جنگ شده‌اند .طولانی‌ترین جنگ تاریخ رژیم صهیونیستی به پنجاهمین روز خود نزدیک شد؛ پدیده‌ای فراگیر که پیشتر به آن عادت نداشتند و بیشتر تابع و مایل به قواعد جنگ‌های برق‌آسایی بودند که بیش از چند روز طول نمی‌کشید. عملیات مقاومت فلسطین موسوم به «طوفان‌الاقصی» به دوران اسطوره‌سازی این رژیم به عنوان ارتشی شکست‌ناپذیر پایان داد. گرچه تقابل نظامی در داخل فلسطین اشغالی، محدود به مقاومت فلسطین و ارتش رژیم صهیونیستی است اما در صحنه عمومی، باعث شدت گرفتن ورود مستقیم نیروهای مقاومت در لبنان، یمن، عراق و سوریه به جنگ و هدف قرار دادن تشکیلات و پایگاه‌های نظامی آمریکا در سوریه و عراق شده و در مقابل، شاهد حضور بزرگ‌ترین حضور نیروهای دریایی درشرق مدیترانه از زمان جنگ جهانی دوم هستیم که بر جدی بودن جنگ و ابعاد منطقه‌ای و بین‌المللی آن، صحه می‌گذارد. مجموع این تحولات نشان می‌دهد، آمریکا طرفی است که جنگ را رهبری می‌کند و مشتاق است از شکست نخوردن رژیم صهیونیستی در آن اطمینان حاصل کند. حماسه طوفان‌الاقصی به طور مستقیم واشنگتن را تحت‌تأثیر قرار داد و وادار کرد تصورات گذشته‌اش راکه می‌پنداشت فلسطین موضوعی در آستانه فراموشی است، کنار بگذارد.
   
محاسبات  شکست‌خورده
باید ریشه شکست مشترک آمریکا و رژیم صهیونیسستی را در محاسبات ماه‌ها و سال‌های گذشته این دو یافت. آمریکا می‌پنداشت با گسترش شهرک‌سازی صهیونیست‌ها در کرانه باختری، ادامه محاصره غزه با موج رو به گسترش عادی‌سازی روابط دولت‌های عربی با رژیم صهیونیستی، تجزیه سیاسی و اجتماعی کشورهای لبنان، سوریه، عراق و یمن و رفع جزئی محدودیت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ایران، می‌تواند جمهوری اسلامی را مهار کند.حماسه مقاومت فلسطین در عملیات طوفان‌الاقصی همه شرط‌بندی‌های آمریکا را از بین برد و آن وادار کرد بار دیگر درباره نحوه مواجهه با قدرت‌های منطقه‌ای تجدیدنظر کند. این عملیات همچنین باعث شد از شکل‌گیری خلأ در منطقه به‌وسیله دشمنان جلوگیری شود. در عرصه بین‌المللی نیز دیدار چهار ساعته‌ای میان جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین در سانفرانسیسکو برگزار شد. ازجمله خواسته‌‌های آمریکایی‌ها در این دیدار، آن بود که پکن از روابط ویژه خود برای کنترل موضوع غزه استفاده، جنگ منطقه‌ای را مهار کند تا به مرحله انفجار نرسد. آمریکا در عرصه منطقه‌ای، مذاکرات غیرمستقیم با رهبران جنبش حماس را با میانجیگری قطر و مصر دنبال کرد و به دنبال یافتن راه‌هایی برای خروج رژیم صهیونیستی از شکست نظامی در غزه بود. این در حالی بود که مقامات کاخ سفید و رژیم اشغالگر قدس در روزهای ابتدایی نبرد، وقوع هرگونه آتش‌بس را تکذیب کرده بودند! 
 
صهونیست‌ها در هم شکستند 
در عرصه داخلی رژیم صهیونیستی که در آن عناصر راست افراطی زمام امور را به دست گرفته‌اند، سیاست‌های آمریکا شامل ادغام این رژیم در ساختار منطقه‌ای عربی می‌شود. ادامه این سیاست واکنش‌هایی به دنبال داشته است که برای این رژیم و منافع آمریکا در مهم‌ترین منطقه جهان خطراتی ایجاد می‌کند. به نوشته گیدئون ریچمن در روزنامه فایننشال تایمز، این خطرات برای آمریکا ابعاد جهانی دارد و نظام بین‌الملل را درگیر می‌کند، نیروهای فعال در منطقه همراستا با روسیه مشتاق بیرون راندن آمریکا از آنجا هستند، همان‌گونه که واشنگتن می‌خواهد مانع از تداوم همکاری‌های مسکو با اروپا شود. بر همگان روشن بود با توجه به وضعیت برتری جنبش حماس در غزه به رهبری یحیی السنوار، شاخه نظامی این جنبش و نیز رضایت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از همه شروط مطرح‌شده، آن هم پس از روند فرسودگی ارتش این رژیم، نخستین آتش‌بس حاصل خواهد شد. آتش‌بس در غزه، نخستین گام اعتراف صهیونیست‌ها به شکست است، نه‌تنها برای این رژیم، بلکه برای همه طرف‌های غربی و عربی که بر روی آخرین فرصت برای حفظ منطقه غرب آسیا در چارچوب معیارهای پس از جنگ جهانی دوم شرط‌بندی کرده بودند.با وجود تعداد بالای شهدای فلسطینی در نتیجه جنایت صهیونیست‌ها که با حمایت آمریکا و اروپا انجام شد، هر روز که از حماسه مقاومت فلسطین می‌گذرد، ابعاد دیگری از شکست غرب در تلاش برای شرط‌بندی روی حفظ امنیت رژیم صهیونیستی آشکار می‌شود. آنها با حمایت‌های خود باعث افزایش سطح تقابل نظامی در منطقه غرب آسیا شدند، به نحوی که روند تولد نظم جدید بین‌المللی سرعت یافته است. پیروزی مقاومت فلسطین در غزه، تأثیرات ژئوپلیتیکی خود را در کل جهان بر جای می‌گذارد و تولد نظم جدید بین‌المللی را با قوانین جدید سرعت می‌بخشد که ابعاد آن در منطقه منعکس خواهد شد. نظام جدید منطقه‌ای دربرگیرنده تغییرات ساختاری داخلی برای کشورهای منطقه است که با نیازهای مردم به عدالت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی انطباق دارد.

مقاومت، دشمن را تسلیم کرد
اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس دیروز در اولین روز آتش‌بس موقت چهار روزه، در یک نطق تلویزیونی گفت که مجاهدان مقاومت زخم‌های عمیقی بر تن دشمن وارد کردند.هنیه با بیان این‌که مردم غزه حماسه ایستادگی و پایداری را به رشته تحریر در آوردند، افزود: «با افتخار و عزت توانستیم با دشمن اشغالگر مقابله کرده و اراده و خواسته‌اش را از بین ببریم و طرح‌هایش را بی اثر کنیم.»او تأکید کرد: «شهدا بهای آزادی، رهایی و استقلال هستند؛ دشمن روی آزادی اسرایش از طریق لوله تفنگ، قتل و کشتار دسته‌جمعی حساب باز کرده‌بود؛ اما در برابر شروط مقاومت سر فرود آورد و این اراده مردم بزرگوار ما بود که منجر به توافق آتش‌بس شد.»رهبر حماس افزود: «ما تحت حمایت برادرانمان در قطر و مصر وارد مذاکرات سختی شدیم و با مسئولیت‌پذیری و تعادل، آن را مدیریت کردیم. بر التزام خودمان بر اجرای توافق مادامی که دشمن به آن متعهد باشد، تأکید می‌کنیم.

دشمن را مجبور به آزادی تمامی اسرا می‌کنیم
آتش‌بس میان حماس و رژیم‌صهیونیستی در حالی اولین روز خود را سپری کرد که قرار است در این چهار روز، ۱۵۰نفر از اسرای فلسطینی با ۵۰ اسیر صهیونیست مبادله شوند اما زیاد النخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین گفته که تا زمان آزادی باقی اسرای فلسطینی، باقی‌مانده اسیران دشمن اسرائیلی نیز آزاد نخواهند شد.دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین، دیروز در اولین روز آتش‌بس موقت در غزه گفت که مقاومت، دشمن صهیونیستی را مجبور خواهد کرد تا در سطح گسترده‌‌تری به تبادل تمامی اسرا تن دهد.به نوشته المیادین، او در یک سخنرانی تلویزیونی، تأکید کرد: «باقی مانده اسرای دشمن از افسران و سربازان بدون آزادی باقی‌مانده اسرای‌مان، آزاد نخواهند شد و این مسأله به پایان جنگ و تجاوز مرتبط می‌شود.» زیاد النخاله در ادامه گفت که رژیم‌صهیونیستی اگر در عرصه میدانی متحمل ضربه نمی‌شد، هرگز به تبادل‌اسرا تن نمی‌داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها