یزد- نماینده ولی فقیه در استان یزد گفت: اهمیت کتاب و کتابخوانی بر هیچ کسی پوشیده نیست و در صورتی در این زمینه موفق هستیم که انس با کتاب و کتابخوانی از کودکی آغاز شود.
کد خبر: ۱۴۳۱۸۶۶

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین یزد، آیت الله محمدرضا ناصری، در دیدار مدیران و کارکنان حوزه کتاب استان یزد اظهار داشت: کتاب انسان را به رشد و کمال می رساند و انبیای الهی نیز در این زمینه اهتمام داشتند.

وی ادامه داد: دشمن سال های گذشته در این زمینه برنامه ریزی کرده تا این رشد و کمال در وجود ما نباشد و راهکارهایی که باید به کمال می رسیدیم را بستند و اصرار داشتند به اندوخته های ما برسند و این اقدامات را انجام دادند تا سلطه خود را افزایش دهند.

امام جمعه یزد قرآن کریم را کتاب الهی دانست و با اشاره به اهمیت آن اظهار داشت: اگر بشریت به قرآن متصل شود، به خداوند وصل و نزدیک می شود و به دریای معرفت رسیده و رشد و سعادتمند خواهد بود.

وی، رواج فضای مجازی را از دیگر معضلات در این زمینه برشمرد و با اشاره به اینکه دوران کرونا فرزندان ما را به این سمت بیشتر سوق داد ، گفت: در اولین قدم ما را از خدا و مبدا علم و تکامل که قرآن کریم است، جدا کردند و سپس تفکر را از ما گرفتند به نحوی که در طول تحصیل، بخوان، حفظ کن و نمره بگیر مد نظر قرار گرفت و دانش آموز تفکر نمی کند و حتی در کنکور و دانشگاه نیز مؤلفه تفکر کمرنگ است.

ناصری اظهار داشت : سبک تقلیدی، حفظی، بخشنامه ای و نامه نگاری و روخوانی باید تغییر یابد و تفکر در فعالیت ها جایگزین شود. به ویژه اینکه از دوران کودکی و در مدارس اقدامات لازم برای انس هرچه بیشتر دانش آموزان مد نظر باشد و در کنار دروس ، کلاسی هم برای مطالعه و قرآن اختصاص یابد.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان یزد نیز در این نشست گفت: تعداد ۱۱۲ باب کتابخانه در استان یزد وجود دارد و به ازای هر ۱۱ هزار و ۱۸۷ نفر یک کتابخانه در استان خدمت رسانی می کند همچنین بیش از ۲ میلیون و ۴۳۹ هزار و ۸۱۴ جلد کتاب موجود است.

محمدمحسن رفیعی اظهار داشت : ۱۰۵ هزار و ۵۳۴ هزار نفر یعنی ۸.۵ درصد جمعیت استان یزد عضو کتابخانه های عمومی هستند و به لحاظ کمی در ردیف استان های اول تا سوم قرار داریم همچنین در هفته کتاب زنگ کتابخوانی در مدارس نواخته شد و در قالب آن بیش از ۴۰۰ ساعت به مباحث کتاب و کتابخوانی اختصاص می یابد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد نیز در این نشست با اشاره به چاپ ۲۳۴ عنوان کتاب در نیمه نخست سال جاری در این استان گفت: این تعداد عنوان کتاب با تیراژ ۱۸۴ هزار و ۲۵۰ نسخه بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۷۰ درصد رشد داشته است .

احسان عابدی افزود: این تعداد عنوان کتاب حاصل تلاش ۲۰۰ نویسنده در استان یزد است همچنین طی دو سال گذشته ۹ موسسه فرهنگی و هنری با موضوع کتاب مجوز گرفته که به عنوان بازوی فرهنگی ما همکاری دارند .

وی اظهار داشت: از اتفاقات خوب دیگر تخصیص چهار میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان تسهیلات اشتغالزایی به ۳۷ نفر از فعالین این عرصه بوده است .

سعید زارع، مدیرکل اسناد و کتابخانه ملی استان یزد نیز در این نشست، یکی از رسالت های این نهاد را سیاستگذاری درحوزه کتاب بیان کرد و بر توجه ویژه به این نهاد تأکید و گزارشی از اقدامات انجام شده این نهاد بیان نمود.

در این نشست نمایندگان کتاب فروشی ها ، نویسندگان کتاب ، موسسات انتشارتی و نماینده کتابداران استان یزد نیز گزارشی از فعالیت های انجام شده بیان نموده و درخواست ها و پیشنهادات خود را مطرح کردند.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها