پيامهای بهداشتی بیماریهای مشترگ بین انسان و حیوان خانگی

کد خبر: ۱۴۳۱۶۲۹

جام جم آنلاین اصفهان؛ پيامهاي بهداشتي بیماریهای  مشترگ بین انسان و حیوان خانگی(سگ و گربه) و و نگاهی به فتوای مراجع و  قوانین کشور در زمینه نگه داری حیوانات :
-   بیماریهای متعددی از سگ و گربه  به انسان منتقل می شود که مهمترین آنها بیماری های ویروسی نظیر هاری ، بیماریهای انگلی نظیر کالاآزار، توکسوپلاسموز ، کیست هیداتید ، کریپتوسپوریدیوز، ژیاردیازیس ،  بیماریهای باکتریایی نظیر کمپیلوباکتر ، لپتوسپیروز ، سالمونلا و عفونت های قارچی نظیر قارچ پوستی می باشند.
- بيماري هاري بيماري خطر ناكي است كه به دنبال حیوان گزیدگی  و تماس با بزاق آلوده حیوان  منتقل می شود
-  در صورت ابتلاء به هاري مرگ بيمار حتمي است.
-        از نزديك شدن به سگها بپرهيزيد زيرا بيشترين موارد حيوان گزيدگي و هاري توسط سگ صورت مي گيرد.
-        از تحريك سگها و گربه ها بپرهيزيد، زيرا شايعترين موارد حيوان گزيدگي توسط آنها ايجاد شده  است
-         با دفع صحيح و به موقع زباله و جلوگيري از انباشته شدن آن، از شيوع برخي از بيماري هاي قابل انتقال بين انسان و حيوان پيشگيري كنيم.
- از عوارض نگهداری حیوان خانگی: انتقال بیماری های واگیر به انسان، ایجاد وابستگی شدید به حیوان خانگی، ایجاد ترس در مردم عادی هنگام تردد این حیوانات ، ایجاد اضطراب جدایی در صورت ترک رابطه با حیوان خانگی، 

فتوای مراجع معظم تقلید در خصوص نگهداری سگ و گربه:
      در فتوای حضرت آیت الله خامنه ای در پاسخ به استفتا  درباره نگهداری سگ و گربه آمده است: "نگهداری سگ غیر از سگ گله و شکاری و نگهبان، مذموم است و اگر این کار تشبه به غیرمسلمانان باشد و باعث ترویج فرهنگ آنان گردد و یا باعث آزار و اذیّت همسایگان گردد، حرام است. نگهداری گربه نیز در صورتی که ترویج فرهنگ غرب نشود فی نفسه مانعی ندارد و مو و دهان و زبان گربه نجس نیست ولی اگر موی گربه همراه با بدن و یا لباس نمازگزار باشد، مبطل نماز است ولی فضله و بول حیوانات حرام گوشت - از جمله گربه - نجس می باشد."

نگاهی به قوانین کشور  در زمینه ی نگهداری از حیوانات (سگ و گربه):
ماده ی 688 قانون مجازات اسلامی: هر اقدامی که تهدید علیه بهداشت عمومی شناخته شود ممنوع می‌باشد و مرتکبین چنانچه طبق قوانین خاص مشمول مجاز شدیدتری نباشند به حبس تا یک سال محکوم خواهند شد.
با توجه به اینگه نگهداری از حیوانات  توسط اشخاص می تواند باعث انتشار و انتقال بیماریها  از طرق مختلف به انسان گردد و در نتیجه تهدید علیه بهداشت عمومی می باشد  افراد می توانند  طبق این قانون از افراد نگه دارنده حیوان شکایت نمایند.
مواد ۵۲۲ و ۵۲۳ قانون مجازات اسلامی : صاحب هر حیوانی اگر از احتمال حمله آن آگاه باشد ولی قصور کند و از حیوان مراقبت نکند و آن جانور به کسی صدمه وارد کند، او ضامن است و ملزم به جبران خسارت به دلیل تقصیر در نگه داری می باشد، حتی وقتی‌که صاحب حیوان، آن را به کسی سپرده باشد که توان مراقبت از حیوان را نداشته باشد و همین باعث آسیب دیدن کسی گردد.
اصل 40 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران: هیچ کس نمی تواند اعمال حق خویش را به وسیله ضرر به غیر یا تجاوز به منافع عمومی قرار دهد.
که در این زمینه مصداق ضرر می تواند ایجاد و شیوع بیماریهایی نظیر هاری ، کیست هیداتید، کالاآزار ، لاروهای احشایی، آسم ، بروسلوزو یا ایجاد بیماریهای روحی روانی شدید در اثر پارس و یا حمله سگ گردد.

/* هاجر مقضی خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها