رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان مصوبات دور دوم سفر رئیس جمهور به کردستان را حدود ۱۲۰ مصوبه اعلام کرد و گفت: تاکنون ۱۴ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای مصوبات دور دوم سفر لحاظ شده که ممکن است افزایش یابد.
کد خبر: ۱۴۲۸۱۴۲
نویسنده سید دارا سیدعباسی

جام جم آنلاین، اکبرمحمدی صبح امروزیکشنبه درگفت‌وگو با رسانه ملی با اشاره به سفر پیش روی رئیس جمهور به استان کردستان اظهار داشت: طی سنوات گذشته برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی بر اساس شرایط و پایه نظام منسجم و مشخص نبود و در حد حل مشکلات استان برنامه‌ریزی می‌شد اما اکنون راهبرد اصلی استان از دو سال قبل بر اساس یک سری اصول ثبت و سو می‌گیرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان افزود: فرآیند تنظیم مصوبات سفر رئیس جمهور تقریبا از چند ماه گذشته با تشکیل کمیته‌های کارشناسی شروع شد و اولین اصل در تهیه و تنظیم مصوبات سفر رئیس جمهوری به استان، توسعه همه جانبه و متوازن است.

وی گفت: بسیاری از رویکردها در گذشته بر اساس بخشی‌نگری حاکم بود، به این معنا که بحث تنظیم مصوبات در هر رویکرد جداگانه مسائل اقتصادی، فرهنگی و... دیده می‌شد که سعی شده همه جوانب توسعه اعم از معیشت و مسائل فرهنگی و اجتماعی و همه اقشار مردم را در نظر بگیریم. 

محمدی دومین راهبرد در مصوبات، توسعه را بر مبنای قابلیت شهرستان‌ها دانست و افزود: تاکنون مبنا این بود که همه مناطق و شهرستان‌ها به میزان مساوی از همه امکانات برخوردار باشند، اما این عملا امکان‌پذیر نیست چون هر شهرستانی قابلیتی دارد و باید در توسعه تمام آیتم‌های عدالت، رفاه اجتماعی و پایداری محیط در نظر گرفته و اعتبارات به تناسب فرصت‌ها توزیع شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان ادامه داد: راهبرد سوم برنامه‌ریزی مکان‌محور و موضوع پایه است، یکی از چالش‌هایی که ما در نظام برنامه‌ریزی داریم این بوده که سعی کرده‌ایم در یک برنامه جامع همه مسائل و مشکلات را حل کنیم که عملا از لحاظ زمانی و اعتبار امکان‌پذیر نیست.

محمدی خاطرنشان کرد: ما با محدودیت اعتباری مواجه هستیم و نمی‌توانیم همه مشکلات را یکجا حل کنیم به همین خاطر رویکردی اتخاد شده که مسائل اصلی دراماکن مشخص شناسایی شود و تلاش کنیم نقاط قوت را قوی‌تر کنیم و بر اساس اثرگذاری پروژه‌ها، اعتبارات مصوب را توزیع کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان ادامه داد: راهبرد چهارم مدنظر قراردادن پروژه‌های نیمه‌تمام است، بر اساس برآوردها، برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام استان بالغ بر 50 هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

وی با بیان اینکه برخی پروژه‌ها اهمیت استراتژیکی دارند، تصریح کرد: رویکردی که در بحث تنظیم مصوبات اولویت قرار داده شده، توجه و دقت در اتمام پروژه‌ها و دامنه فراگیری بیشتر پروژه‌هاست.

محمدی مصوبات دور سفر اول رئیس جمهور را 180 مصوبه اعلام کرد و گفت: در بحث تنظیم اعتبارات، تعدادی از پروژه‌های اصلی که در معشیت استان و امنیت مردم تاثیرگذار است در اولویت قرار گرفته شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان تاکید کرد: راهبرد پنجم خدمات عمومی در محلات عمومی و حاشیه شهرهاست.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: در سال‌های اخیر اقدامات خوبی به خصوص در حوزه بهداشت و درمان انجام شده است و در حال حاضر سرانه برخورداری از تخت‌های بیمارستانی در کردستان نسبت به میانگین کشوری بالاتر است.

محمدی اظهار کرد: در برخی نقاط سنندج بیشترین مشکلات در بحث تامین فضاهای آموزشی است بنابراین رویکرد باید بر اساس شناسایی و حل مشکلات و مسائل باشد. 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان راهبرد ششم را بحث های محیط زیست و منابع آب و خاک خواند و گفت: حتما باید رویکرد بهره‌برداری از این محیط به گونه‌ای باشد که علاوه بر استفاده از آنها، نسبت به پایداری این منابع اهتمام داشته باشیم.

وی ادامه داد: در استان کردستان با چند چالش زیست‌محیطی روبه‌رو هستیم و در سفر پیش روی رئیس جمهور در زمینه آبخیزداری و مدیریت آب مصوباتی داریم.

محمدی اضافه کرد: در همین راستا تا سال ۱۴۲۵ مقدمات تامین آب شرب پایدار در تمام شهرستان‌های استان فراهم شده که در این سفر یکی از کلان پروژه‌ها در همین مورد است و در دیواندره افتتاح می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان با اشاره به اینکه استان کردستان یک میلیون و ۱۵۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت کشاورزی دارد، گفت: مقدار کمی از این اراضی آبی است و افزایش سطح کشت آبی در این سفر با بهره‌برداری از سد گاران محقق می‌شود.

وی به مصوبات سفر دور اول نیز گریزی زد و گفت: در دور اول سفر رئیس جمهور به کردستان ۱۸۰ مصوبه داشتیم که اعتبارات لحاظ شده برابر 15 هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود.

محمدی با بیان اینکه کردستان بیست و هشتمین مقصد سفر استانی دور اول رئیس جمهور بود،افزود: علی‌رغم برخی محدودیت‌ها در زمینه زمان سفر و از دست دادن بودجه، بنا بر اذعان نهاد ریاست جمهوری، کردستان، استان اول در سرانه تخصیص اعتبار بود و در مجموع ۵ هزار میلیارد تومان در سال اول، یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان در سال دوم محقق شده و ۷۵۰ میلیارد تومان نیز در حال کارسازی است و استان‌های دوم و سوم از لحاظ تخصیص هستیم که عمدتا نقدی بوده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان اعتبارات استان در سال ۱۴۰۱ را دو هزار و ۱۳۶ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: از این میزان حدود ۵۸۴ میلیارد تخصیص یافت و خوشبختانه در سال ۱۴۰۲ جهش اعتبار زیاد بود و با ۴۶ درصد رشد، مجموع اعتبارات به سه هزار و ۶۲۸ میلیارد تومان رسید. 

محمدی تصریح کرد: در سفر پیش روی رئیس جمهور و هیات دولت به کردستان چندین پروژه با بیش از 30 هزار میلیارد تومان اعتبار به ارزش روز به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی استان حمل و نقل ریلی است، تاکید کرد: راه آهن همدان ـ سنندج تا قبل از این دولت ۶۳ درصد پیشرفت داشت و تاکنون سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

محمدی با اشاره به افتتاح این ابرپروژه در سفر رئیس جمهور، ارزش روز آن را بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان خواند و در ادامه به مزایای این طرح اشاره کرد و گفت: در طول سنوات گذشته برای ۹۵۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده که یقیناً بعد از بهره‌برداری نیز این آمار افزایش خواهد یافت.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان گفت: پیش‌بینی جابه‌جایی به صورت سالانه ۳۰۰ هزار مسافر و ۶۰۰ هزار تن کالا است که در سنوات بعدی قابل افزایش است که در بسیاری از زمینه‌ها تاثیرگذار است و هدیه دولت به مردم خواهد بود.

محمدی به ابرپروژه فرودگاه سقز نیز گریزی زد و گفت: یکی از راهبردهای مدنظر حمل و نقل هوایی و بهره‌مندی جمعیت، افتتاح فرودگاه سقز است که می‌تواند در حمل و نقل شهرستان‌های بانه و سقز و بوکان و سردشت در آذربایجان غربی هم تاثیرگذار باشد.

وی یادآور شد: مطالعات این فرودگاه از دهه ۷۰ و عملیات اجرایی آن از دهه هشتاد شروع شد و اکنون در آستانه بهره‌برداری قرار دارد. 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان گفت: هفته گذشته سه پرواز در این فرودگاه انجام شد و از لحاظ استاندار مشکلی ندارد.

وی با اشاره به اینکه به واسطه برخی محدودیت‌ها از جمله دکل‌ها و تپه‌های مشرف به باند فرودگاه ممکن است باند را با محدودیت مواجه شود، گفت: برای امکان استفاده برای استفاده از هواپیماهای بزرگ برنامه‌ریزی و اقدامات انجام خواهد شد.

محمدی بهره‌برداری از پروژه پایاب سد گاران با دو هزار و ۷۰۰ هکتار با اعتبار ۶۰۰ میلیارد تومان، سد چراغ ویس، تصفیه‌خانه شهر سنندج، پست برق ۶۳ کیلوولت شهر سنندج با اعتبار ۵۷۰ میلیارد تومان، تصفیه‌خانه دیواندره و آبرسانی به سقز از سد چراغ ویس، جاده دیواندره بیجار، شهرک صنعتی سنندج را از دیگر پروژه‌های قابل افتتاح سفر رئیس جمهور به کردستان خواند و گفت: آبگیری سید امیرآباد، سالن ورزشی 1200 نفری بانه نیز از دیگر پروژه‌ها است.

وی با بیان اینکه حدود ۴۰ پروژه کوچک دیگر نیز به بهره‌برداری خواهد رسید، خاطرنشان کرد: در مجموع ۳۲ هزار میلیارد تومان پروژه به ارزش روز در این سفر به بهره‌برداری خواهد رسید.

محمدی در خصوص مصوبات دور دوم سفر نیز اظهار کرد: کردستان نهمین استان مقصد سفر دور دوم هیئت دولت است که از چند ماه قبل مقدمات آن فراهم شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان مصوبات دور دوم را حدود ۱۲۰ مصوبه اعلام کرد و گفت: تاکنون ۱۴ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای مصوبه دور دوم سفر لحاظ شده که ممکن است افزایش یابد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها