ساز ناکوک تربیت در مساجد

قدیم‌ترها مساجد در کنار مدارس و خانه یکی از کانون‌های تربیتی نوجوانان بود که متاسفانه در سال‌های گذشته، فعالیت این مساجد روند نزولی داشته است.در همین کوچه پس‌کوچه‌های خیابان‌های تهران،محله و مسجدی وجود دارد که به آن مسجد صفا می‌گویند که از سال ۱۳۶۶ افراد مختلفی در آن مشغول فعالیت در حوزه تربیتی نوجوان هستند. مهدی امیرآبادی یکی از مربیان نوجوانان مسجد صفاست که به‌بهانه فعالیت‌های مثبت این مسجد، پای گفت‌وگو با او نشسته‌ایم.
کد خبر: ۱۴۲۰۵۷۲
نویسنده امیرحسین علی‌نیافرد - نوجوانه

ساز ناکوک تربیت در مساجد

 چرا تصمیم گرفتید که مربی نوجوانان شوید؟

حضرت امیرالمومنین (ع) خطاب به امام حسن فرموده‌اند؛ بر تو باد مراجعه بر نوجوانان،دل نوجوان مانند زمین خالى است،هر آنچه در آن انداخته و کاشته شود، مى‌پذیرد. درحال حاضر مسأله اصلی این است که تعالیم غیردینی در فضای مجازی و اجتماع درحال رقابت با تعلیمی دینی ما هستند و متاسفانه گاهی زودتر آن پیام‌ها به دست نوجوانان می‌رسد. نوجوان در ابتدای راه خود هرچه در فضای مجازی ببیند آن را باور و تعلیم عقلانی دینی خودمان به آنها سخت‌تر می‌شود. درنتیجه ما باید از ابتدای سن بلوغ همراه‌شان باشیم.من توفیق داشتم که از سال ۸۸ همراه آنها باشم.

 به نظر شما مهم‌ترین وظیفه یک مربی نوجوان چیست؟

به نظرم در ابتدای کار خود مربی باید عالم کلام اهل بیت باشد و آنها را متناسب با فهم نوجوان به صورت گلچین ارائه بدهد.در اینجا باید به این نکته توجه کرد که در این کار نباید سلیقه خود مربی دخیل باشد. تمام مربی‌ها ‌باید آگاهانه و عالمانه عمل کنند و به قول امام صادق(ع)،دین اسلام را به صورتی معرفی کنند که خوف و رجای آن بر یکدیگر غلبه نداشته باشند و انسان را به تعقل و تفکر و قواعد انسانی دعوت کند.

با چه چالش‌هایی در حین کار با نوجوانان روبه‌رو می‌شوید؟

چالش‌های فراوانی در این کار وجود دارد. باید ‌توجه داشت که دشمن هیچ‌وقت بیکار نیست و دائم درحال فریب نوجوانان ماست و می‌کوشد نسل نوجوان را به سمت سرگرمی و گمراهی بکشاند. نوجوان امروزی اهل حرکت،فکر و تفکر است و فرهنگ غرب و دشمنان می‌خواهند هرکاری کنند تا نوجوان به سمت خلاقیت و تفکر و تعقل نرود و در نهایت آنها می‌خواهند که نوجوان از فلسفه خلقت خود فاصله بگیرد. یکی‌دیگر از چالش‌های ما، خانواده‌های این بچه‌ها هستند. می‌توان مشاهده کرد که ما بعد از این‌که توانستیم به نوجوان تعالیم دینی را آموزش بدهیم،خانواده‌های آنها به دلیل توکل و ایمان کمی که در خود دارند با نوجوان خود وارد چالش می‌شوند و گاهی نمی‌خواهند که فرزندشان از خود آنها جلوتر باشد. یکی دیگر از مسائل مهمی که ما را گاهی با چالش جدی روبه رو می‌کند بحث مالی است. شاید آنچنان اهمیتی نداشته باشد اما برای برگزاری دوره و کار‌های مختلف این نکته برای ما اهمیت زیادی دارد که بتوانیم دوره‌هارا به بهترین شکل ممکن برگزار کنیم.گاهی بعضی افراد در جای دیگر مشغول کار هستند تا به کمک درآمدی که دارند آن را در راه دغدغه خود صرف کنند.

آیا تجربه‌ای از کار با نوجوانان دارید که برای‌تان خاطره‌ای بوده باشد؟

در همان سال و فتنه ۸۸ به صورت اتفاقی با یک نوجوان دبیرستانی آشنا شدم که از لحاظ سیاسی و دینی،تفکرات منفی و مختلفی داشت‌.در جایی با او هم مسیر شدم و به واسطه ارتباط خوبی که بین‌مان شکل گرفت،کم‌کم جذب بچه‌های مسجد صفا شد و اکنون یک دانشجو و فردی موفق در جامعه و کشورمان است.این اتفاق نه فقط برای او بلکه برای برادرش نیز رخ داد و در مسیری که در کنار ما پیش گرفت،طلبه بودن را انتخاب کرد. در کنار این موارد همزمان با پیشرفت این دو برادر در تعالیم دینی و فرهنگی،پدر و مادر این دو پسر که اتفاقا مخالف عقاید اسلامی بودند نیز هم‌راستای پسران خود تغییر مثبت کردند.

به عقیده شما، چگونه می‌توان بهترین رابطه را با نوجوانان امروز برقرار کرد؟

باید امروزه زبان نوجوان را فهمید و به‌وسیله آن با وی صحبت کرد. 

از کجا و به چه صورت با مسجد صفا آشنا شدید؟

من در یکی از سفرهای دانشجویی در مشهد مقدس حضور داشتم که در آنجا با حاج آقا علوی،یکی از نفرات اصلی مسجد صفا آشنا شدم. یکی از چیزهای شگفت انگیزی که در آنجا با آن مواجه شدم،علاقه و دغدغه حاج آقای علوی در رابطه با پاسخگویی به دانشجوها بود. ایشان در طول سفر، دائم با دانشجوها هم‌کلام می‌شدند و مشکلی بابت حضور متعدد مراجعه کنندگان نداشتند.از همان‌جا با حاج آقای علوی آشنا شدم و به مسجد صفا رفتم.

وجه تمایز این مسجد در مقابل دیگر مساجد کشور در چیست؟

ما در مسجد صفا تعالیم علمی و مذهبی درست را به نوجوان و جوانان آموزش می‌دهیم.در این مسجد حدیث اهل بیت را با فلسفه و منطق به نوجوان توضیح می‌دهیم تا در اصل دلیل خلقت خود را بفهمد و در مسجد صفا دین را قرائت می‌کنیم.

در زمان قدیم مساجد یکی از کانون‌های تربیتی و تفریحی نوجوانان بود اما اکنون ارتباط کمی بین نوجوان و مساجد محله شکل می‌گیرد، دلیل اصلی آن چیست‌؟

نبودن محور یکی از مهم ترین دلایل این مشکل است. قدیم‌ها مجالس مختلفی در مساجد برپا می‌شد اما نبودن یک محور فعال باعث شد عالمان دینی به سمت یادگیری علم و دانش بروند و مربی‌های با دغدغه نیز با این وجود دیگر نتوانستند به‌خوبی در مساجد فعالیت کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها