دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خوزستان اعلام کرد:

100درصد جامعه درگیر قاچاق کالا و ارز

دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خوزستان گفت: در قاچاق مواد مخدر در بدبینانه ترین حالت کمتر از 10 درصد جامعه و در قاچاق سلاح و مهمات کمتر از یک درصد جامعه، هدف هستند اما در قاچاق کالا و ارز 100 درصد جامعه درگیر هستند که متاسفانه در این خصوص تبیینی صورت نگرفته است.
کد خبر: ۱۴۱۴۵۰۷

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین - خوزستان، عبدالمجید بصیری عصرشنبه 10 تیر در نشست اتاق خبر که به میزبانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: برمبنای فرمان حضرت آقا، در سال 1381 ابتدا یک هسته در زمینه مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کشور شکل گرفت که به مرور زمان در سال 1383 ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بصورت رسمی تشکیل شد که از امروز 10 تیر ماه آغاز شده و تا روز جمعه 16 تیرماه ادامه خواهد داشت.

وی افزود: از آنجایی که آن زمان قوانین متعدد و پراکنده بود، حتی گاهی قوانین مربوط به قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بود و در قوانین تناقض وجود داشت، ستاد مرکزی با همکاری سایر دستگاه ها لایحه قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را تهیه و تقدیم مجلس کرد که نهایتا در سال 1392 به عنوان یک قانون جامع و مدون در این خصوص تدوین گردید که به عنوان ابزار کار قرار گرفت؛ در سالهای 1394 و 1400 یک بازنگری در این قانون اتفاق افتاد و اصلاحیه ای اعمال گردید.

100درصد جامعه درگیر قاچاق کالا و ارز

دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خوزستان گفت: در قاچاق مواد مخدر در بدبینانه ترین حالت کمتر از 10 درصد جامعه و در قاچاق سلاح و مهمات کمتر از یک درصد جامعه، هدف هستند اما در قاچاق کالا و ارز 100 درصد جامعه درگیر هستند که متاسفانه در این خصوص تبیینی صورت نگرفته است.

دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خوزستان با بیان اینکه در کار هیچ بن بستی نداریم، تصریح کرد: زمانی که قانونی تدوین می شود حتی اگر نقص داشته باشد باید از آن به عنوان ابزار استفاده و در راستای اصلاح آن اقدام کرد؛ در 9 ماه اخیر 99 درصد مسائلی که دنبال شده نیاز به هیچ قانونی نداشته و قابل حل بوده اند.

بصیری ادامه داد: طبق ماده 74 قانون و تبصره 3 هر سازمان و مدیری که پاسخگو نباشد تحت پیگرد قانونی قرار می گیرد و تا کنون تنها یک دستگاه پاسخگو نبوده که به استناد همین ماده آن را مکلف به پاسخگویی کرده ایم.

وی به استناد بند الف ماده یک قانون، هر فعل یا ترک فعلی که موجب نقض تشریفات قانونی مربوط به ورود و خروج کالا و ارز را قاچاق کالا اعلام و عنوان کرد: در مبادی ورودی یا هر نقطه از کشور حتی در محل عرضه آنها در بازار اگر کشف شوند مجازات هایی برای آنها تعیین شده است.

دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خوزستان با بیان اینکه در قاچاق کالا همیشه مسئله مقابله پررنگ نشان داده شده است، تصریح کرد: در این خصوص هیچ گاه ظرفیت مردم را ندیده ایم و در حوزه پیشگیری اتفاقات خاصی رخ نداده است؛ البته اکنون در مجموعه استان شعار " مبارزه با قاچاق کالا و ارز با مردم و برای مردم " را تعریف کرده ایم تا در این راه مردم را با خود همراه کرده و از ظرفیت آنها استفاده کنیم.

بصیری قاچاق را در دو دسته قاچاق وارده به کشور و قاچاق خارج از کشور اعلام و عنوان کرد: قاچاق خروج از کشور بسیار مهم تر است که این دسته را قاچاق سوخت، قاچاق دارو و قاچاق کالاهای اساسی در برمی گیرد.

قاچاق گندم به صفر رسید

وی با اشاره به برداشت یک میلیون و 700 هزار تن گندم طی سالجاری در سطح استان گفت: در این حوزه رتبه اول کشور را با اختلاف زیاد نسبت به سایر استان ها کسب کرده ایم؛ در خصوص مبارزه با قاچاق خاص گندم از اسفندماه جلساتی تشکیل داده و کار را آغاز کردیم که در پی آن حتی یک کیلوگرم گندم از کشور خارج نشد.

دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خوزستان اضافه کرد: در حوزه قاچاق دارو نیز ورود کردیم، نسخه های کاغذی از مشکلات این حوزه هستند که در حال کار کردن روی چند مورد هستیم.

وی ورود یکسری کالاها را به دلیل ماهیت شرعی ممنوع اعلام کرد و افزود: مشروبات الکلی از این دسته هستند که روی آن هیچ بحثی نیست اما یکسری کالاها به دلیل حمایت از تولید و برخی دیگر به دلیل محدودیت های ارزی واردات آنها ممنوع شده است.

دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خوزستان ادامه داد: سوخت با مشکلات تحریمی در کشور تامین و در اختیار مردم قرار می گیرد اما هر لیتر سوخت 300 تومانی تا قیمت یک دلار در خلیج فارس به فروش می رسد که چیزی حدود 140 برابر قیمت واقعی آن است لذا این مسئله قاچاق سوخت را برای مردم جذاب می کند؛ از آنجایی که سوخت یک سرمایه ملی است نگران خروج آن از کشور هستیم و باید از ظرفیت مردم در این امر استفاده کنیم.

بصیری بیان کرد: در سال 1401 کل کشفیات سوخت فرآورده های نفتی در سطح استان 40 میلیون لیتر بوده اما در فروردین ماه سالجاری با افزایش 38 درصدی نسبت به یکسال گذشته 15 میلیون لیتر بوده است که این نشان دهنده دو شاخص حجم زیاد قاچاق در زمینه سوخت و جدی تر گرفته شدن مقابله در این مسئله است.

وی گفت: تا کنون در راستای مبارزه با قاچاق کالا و ارز 15 شهید و بیش از 7 جانباز از استان خوزستان تقدیم انقلاب اسلامی شده است.

دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خوزستان برگزاری جلسات، بازدیدها و آموزش را ابزار کار اعلام و اظهار کرد: برخی سازمان ها نه تنها عملیاتی نبوده بلکه حتی ستادی هم نیستند اما بسیار منفعل و بی انگیزه هستند، طی بازدیدهای انجام شده سازمان ها را پای کار آورده ایم. سازمانها مشکلات را پنهان می کنند.

بصیری اضافه کرد: پنهان سازی مشکلات توسط سازمان ها مسئله دیگری است که طی بازدیدها به آن پی برده ایم، برخی دستگاه های اعلام می کنند هیچ مشکلی وجود ندارد در صورتی که باید مشکلات را بپذیریم تا بتوانیم راه حل آن را پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه پیشگیری اولویت کار است، تصریح کرد: در این راستا 80 درصد کار را به سمت پیشگیری و 20 درصد را به سمت مقابله برده ایم؛ نمی توان همچنان با ابزار گذشته کار کرد و در این راستا باید از سامانه ها استفاده و مبارزه کنیم.

دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خوزستان گفت: در بازدید صورت گرفته از بندر امام خمینی مسئله ای در خصوص صادرات فرآورده های نفتی پیگیری و حل شد که 7 سال روی زمین مانده بود و شخصی آن را دنبال نکرده بود؛ در این خصوص حتی از اعمال قانون هم استفاده نشد بلکه با استفاده از ظرفیت های موجود کار صورت گرفت.

بصیری بیان کرد: در حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز 28 سامانه براساس ماده 5، ماده 6، ماده 8 و ماده 13 قانون تعریف شده است اما این سامانه ها فقط تعریف نشده اند که تعریف بماند بلکه باید اجرا و نظارت صورت گیرد.

وی افزود : در حوزه مقابله با قاچاق کالا اگر کل مرز هم آدم بگذارید باز مشکل حل نمی شود و باید از طریق ابزار هوشمندانه اقدام کرد، مثل مبارزه با قاچاق موبایل که شناسه گوشی، سیم کارت و کد ملی ملاک گردید و اکنون قاچاق آن تقریبا به صفر رسیده است.

دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خوزستان گفت: مسئله آموزش مدت ها در نظر گرفته نشده بود که در خصوص سامانه صدف که در حوزه فراورده های نفتی است کارگاه های آموزشی را برای مدیران برگزار کرده ایم تا براساس آن ثبت درخواست ها به درستی صورت گیرد و هر میزان درخواستی پیش از بررسی تائید نگردد.

 تشکیل کارگروه تعیین ماهیت در استان

بصیری کارگروه تعیین ماهیت را مسئله مغفول مانده دیگر اعلام و عنوان کرد: از خرداد ماه سالجاری این کارگروه در اداره کل استاندارد خوزستان ایجاد شد تا در حوزه صادرات فرآورده های نفتی نمونه گیری ها با سرعت اتفاق بیفتد؛ نگهداری نمونه ها نیز مسئله دیگر بود که پیگیری آن صورت نگرفته بود و موفق شدیم با مکلف کردن سازمان ها آن را انجام دهیم تا محل مناسبی فراهم کنند تا بتوانیم نمونه های شاهد را به درستی نگهداری کرده و در مواقع خاص استفاده شود.

وی اضافه کرد: تا 6 ماه آینده ظروف آلومینیومی جایگزین ظروف پلاستیکی می شوند تا خوردگی ایجاد نشده و محصول تغییر نکند.

دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خوزستان ادامه داد: پایش تصویری خاص طی چند ماه آینده صورت خواهد گرفت تا براساس آن مشخص گردد آیا نمونه گیری از مخزن انجام شده است یا خیر؛ نصب دوربین پرتابل بر روی لباس گروه نمونه گیری مسئله دیگری است که مصوب کرده ایم تا علاوه بر دوربین پایش تصویری این نیز مستند سازی کند.

بصیری با بیان اینکه تا مستندسازی صورت نگیرد امضاهای طلائی همچنان ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: امضای طلایی یعنی فساد، هرچه جایگاه بالاتر قرار گیرد نظارت باید بیشتر صورت گیرد. سعی کرده ایم به سمت پرونده های ملی و مهم برویم .

در مبارزه با فساد باید به سمت یقه سفیدها حرکت کرد

وی افزود: بنا بر فرمایش مقام معظم رهبری هدف ما کوله بری نیست در صورتی که متاسفانه، راحت ترین راه مبارزه با کوله بر است اما ما باید به سمت بقه سفیدها، سازمان یافته ها و دانه درشت ها برویم زیرا قاچاق از معابر اصلی اتفاق می افتد که دم به تله هم نمی دهند و افرادی را برای این کار اجیر می کنند تا خود پای میز محاکمه نیایند.

دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خوزستان 98 درصد پرونده ها را در صلاحیت تعزیرات حکومتی اعلام و عنوان کرد: قانون مشخص کرده که پرونده های سازمان یافته، کالاهای ممنوعه، یا آنهایی که منجر به حبس یا انفصال از خدمات دولتی هستند در صلاحیت دادگستری و محاکم دادسرا است و مازاد آن در صلاحیت تعزیرات حکومتی است.

وی افزود: در استان خوزستان قانون ساماندهی مبادلات ارزی، مرزنشینان و ملوانی وجود دارد. باید گلوگاه ها را در این مسیر شناسایی کنیم و هدف ما موضوعات کلان است.

شناسایی و ثبت 60 هزار انبار در خوزستان

 دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خوزستان بیان کرد: سامانه جامع انبار یکی دیگر از 28 سامانه است که تا کنون حدود 60 هزار انبار در خوزستان شناسایی و در این سامانه ثبت شده اند و رتبه اول تا سوم کشور در این زمینه را کسب کرده ایم اما این کافی نیست و باید تمامی انبارها ثبت شوند.

بصیری با اشاره به آخرین آمار تهیه شده در سال 1398 در خصوص قاچاق کالا و ارز توسط ستاد مرکزی کشور گفت: براساس این آمار حجم قاچاق کشور 17 میلیارد دلار بوده که حدود 12.5 میلیارد دلار مربوط به قاچاق ورودی و 4.6 میلیارد دلار قاچاق خروجی است؛ به ازای هر 10 هزار دلار یک فرصت شغلی از بین می رود در واقع با وجود مشکل بیکاری، یک میلیون و 700 هزار فرصت شغلی براساس این آمار از دست داده ایم.

وی افزود: سال گذشته بالغ بر 400 میلیارد تومان کالای قاچاق و متروکه را به فروش رساندیم که معادل 40 درصد درآمد کشور برای اموال تملیکی است که برای کل کشور پیش بینی شده بود؛ امسال اجازه نمی دهیم کالایی بیاید و به فروش نرسد تا منهدم گردد بلکه آنها را کمتر از سه روز به فروش می رسانیم تا پول آن وارد خزانه گردد.

دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خوزستان در خصوص کالاهای سریع الفساد گفت: سعی کردیم در این مورد اولویت با شهرستانی باشد که کالا کشف شده است، استان را اولویت دوم قرار دادیم و سازمان های حمایتی مثل بهزیستی و کمیته امداد را در مرحله بعد قرار دادیم.

هویت گذاری 4.5 میلیون راس دام در خوزستان

وی در خصوص قاچاق دام بیان کرد: دراین موضوع ناامنی ایجاد کردیم که می توان گفت به نسبت قبل اتفاق خاصی در این زمینه رخ نمی دهد؛ در استان بالغ بر 5 هزار راس دام سبک و سنگین داریم که تا کنون 4.5 میلیون راس هویت گذاری و پلاک گذاری شده و در سامانه جی آی اس دامپزشکی ثبت گردیده اند.

دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خوزستان حق الکشف را از مشکلات این حوزه خواند و اظهار کرد: در مجلس طرحی به نام سوت زنی وجود دارد که در قاچاق کالا و ارز دنبال نمی شود؛ نامه نگاری هایی انجام داده ایم که اگر حق الکشف حذف گردیده در قانون سوت زنی تعریف صورت گیرد اما همچنان به نتیجه ای نرسیده ایم و دنبال ایجاد این قانون هستیم.

بصیری ادامه داد: از 16 خردادماه سالجاری پنج گروه کالایی لوازم یدکی خودرو، لوازم خانه، پوشاک، دخانیات و کالاهای سلامت محور مشمول شناسه کالا شده اند که نشان از آن دارد در این زمینه فراوانی قاچاق وجود دارد.

وی افزود: سامانه WWW.NTS.IR و کد دستوری #7777*4*  تعریف شده اند تا مردم بتوانند بررسی کنند که آیا کالا قاچاق است یا خیر.

دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خوزستان به دستورالعمل فلزات گرانبها اشاره کرد و گفت: به این مسئله ورود کرده ایم، کارگاه های آموزشی را با هدف حمایت از مردم برای اتحادیه ها برگزار کردیم زیرا در صنف طلا و جواهرات از تولید تا نگهداری و عرضه بجز فروشنده نهایی و خریدار نهایی همه مشمول ثبت اطلاعات در سامانه مربوطه زیر مجموعه سامانه تجارت هستند

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها