گزارشی پیرامون گمانه‌زنی غربی‌ها درباره آینده پریگوژین

سرنوشت یاغی

با پایان‌یافتن شورش گروه واگنر و فروکش اخبار مربوط به درگیری‌های این گروه و دولت روسیه، یکی از موضوعات جذاب برای رسانه‌ها و افکارعمومی، سرنوشت یوگنی پریگوژین، رئیس گروه واگنر است.
با پایان‌یافتن شورش گروه واگنر و فروکش اخبار مربوط به درگیری‌های این گروه و دولت روسیه، یکی از موضوعات جذاب برای رسانه‌ها و افکارعمومی، سرنوشت یوگنی پریگوژین، رئیس گروه واگنر است.
کد خبر: ۱۴۱۳۸۹۸

ماجرای شورش واگنر شامگاه جمعه گذشته با اعلام حمله پریگوژین به سمت مسکو آغاز شد و حدود ۲۴ ساعت بعد با واسطه‌گری رئیس‌جمهور بلاروس پایان‌یافت و کاخ‌کرملین هم بلافاصله اعلام کرد که پرونده جنایی علیه یوگنی پریگوژین، رئیس گروه واگنر را لغو کرده و او روسیه را به مقصد بلاروس ترک خواهد کرد و کرملین کاری را که پریگوژین در آنجا انجام خواهد داد تعیین نخواهد کرد. از همان زمان گمانه‌زنی‌ها درباره سرنوشت رهبر گروه واگنر شروع شد و به‌ویژه رسانه‌های غربی و تحلیلگران اروپایی و آمریکایی شروع به پیش‌بینی آینده کردند که البته محور اکثر گمانه‌زنی‌های غربی‌ها بر ادعاهایی مبنی بر ترور پریگوژین از سوی پوتین در آینده نزدیک استوار است. آخرین باری که پریگوژین در انظار عمومی دیده شد، شامگاه شنبه حین خروج با یک خودرو از شهر روستوف بود؛ اقدامی که بعد از اعلام توافق کرملین و واگنر با میانجیگری بلاروس انجام شد و پریگوژین توافق کرده بود که به بلاروس برود و به شورش واگنر پایان دهد.
خبرگزاری رسمی بلاروس (بلتا) خبر داد که الکساندر لوکاشنکو روز یکشنبه یک بار دیگر به‌صورت تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفت‌و‌گو کرده است.بنا بر گزارش سی‌ان‌ان، مقام‌های دولت بلاروس به این شبکه آمریکایی گفتند اطلاعات و جزئیاتی درباره این‌که وضعیت پریگوژین در بلاروس چگونه خواهد بود ندارند و همچنین گفتند که نمی‌توانند تایید کنند رئیس واگنر وارد بلاروس شده است یا نه.

وضعیت پریگوژین نامشخص است
در ادامه گمانه‌زنی‌های غرب درباره سرنوشت یوگنی پریگوژین، رئیس واگنر بعد از شورش این گروه در روسیه، شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان وضعیت جاری او را نامشخص توصیف کرده است.این رسانه آمریکایی ادعا کرد که از مدیر رسانه‌ای یوگنی پریگوژین، رئیس گروه واگنر درباره وضع جاری او سؤال کرده اما این پاسخ را دریافت داشته که خود پریگوژین در اولین فرصت به سؤالات درباره وضعیت کنونی جواب خواهد داد.به روایت سی‌ان‌ان، این شبکه آمریکایی با ارسال ایمیل به مدیر رسانه‌ای پریگوژین از او درباره این‌که مدیر واگنر درحال‌حاضر کجاست، سؤال پرسیده است.
در ایمیل سی‌ان‎‌ان سؤال شده است: «از عصر دیروز هیچ پیامی از یوگنی ویکتورویچ پریگوژین دریافت نشده است. آیا می‌توانید توضیح دهید که او اکنون کجاست و آیا واقعا شرایط پیشنهادی الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس را پذیرفته است؟»به گفته این رسانه آمریکایی، پاسخی که دریافت کرده، بدین شرح است: «همه سؤالات شما به یوگنی ویکتورویچ (پریگوژین) ارسال شده است. او به همه سلام می‌رساند و در صورت برقراری ارتباط مناسب به سؤالات پاسخ می‌دهد.»

پریگوژین حداکثر ۹۰ روز زنده می‌ماند!
جیمز استاوریدیس، دریادار بازنشسته ارتش آمریکا و فرمانده نظامی سابق ائتلاف ناتو هم در مصاحبه‌ای ادعا کرد یوگنی پریگوژین، فرمانده گروه نظامی خصوصی واگنر حداکثر تا ۹۰ روز دیگر زنده خواهد ماند چون ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نمی‌تواند شورش او را ببخشد و فراموش کند.فرمانده آمریکایی سابق ائتلاف ناتو در ادامه این مصاحبه ادعا کرد توافقی که پریگوژین با کرملین با واسطه‌گری بلاروس منعقد کرد در بلندمدت به نفع او تمام نخواهد شد چون رئیس‌جمهور روسیه سابقه برخورد شدید با دشمنان سیاسی بالقوه خود را دارد.
او مدعی شد: «فکر نمی‌کنم او حداکثر ۶۰تا۹۰روز دیگر دوام بیاورد چون پوتین در دل سیاهش شخصی نیست که ببخشد و فراموش کند. او هر آنچه که بتواند انجام خواهد داد تا از پریگوژین انتقام بگیرد.»
​​​​​​​ایان برمر، رئیس و بنیان‌گذار گروه تحلیلی ــ‌ مشاوره‌ای «اوراسیا» در امور سیاسی هم یوگنی پریگوژین، فرمانده شرکت خصوصی پیمانکار نظامی واگنر را به یک مرده متحرک تشبیه کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها