جام جم آنلاین بررسی می‌کند

گروکشی کارنامه دانش‌آموزان در مدارس

معاون پیشین آموزش و پرورش گفت: بی‌توجهی به بودجه آموزش و پرورش سبب شده است که برخی مدیران در مدارس دولتی ‌ برای تامین هزینه‌های مدارس اقدام به گروکشی کارنامه‌ دانش آموزان کنند.
معاون پیشین آموزش و پرورش گفت: بی‌توجهی به بودجه آموزش و پرورش سبب شده است که برخی مدیران در مدارس دولتی ‌ برای تامین هزینه‌های مدارس اقدام به گروکشی کارنامه‌ دانش آموزان کنند.
کد خبر: ۱۴۱۱۷۵۹

به گزارش جام جم آنلاین، ابراهیم سحرخیز در پاسخ به این پرسش که چرا گروکشی کارنامه دانش‌آموزان در مدارس دولتی هر سال تکرار می‌شود؟ افزود: برخی مدیران مدارس دولتی به این مساله عادت کرده‌اند، زیرا سال‌هاست سرانه مدارس برای جبران هزینه‌ها پرداخت نمی‌شود و به نوعی‌ برخی مدیران تشویق به انجام چنین کارهایی می‌شوند.

وی درباره ریشه‌های این مساله نیز توضیح داد: همه چیز به نبود بودجه بر می‌گردد. برای نمونه چند سال پیش می‌گفتند حدود 98 درصد بودجه آموزش و پرورش برای پرداخت حقوق معلمان و کارکنان هزینه می‌شود. اما این روزها  شرایط ناگوارتر شده است و آموزش و پرورش حدود 30 درصد نیز کسری بودجه دارد.

معاون پیشین آموزش و پرورش عنوان کرد: اکنون شرایط به گونه‌ای است که حتی معلمان علاقه‌ای به تصحیح اوراق امتحانی ندارند، زیرا حق و حقوق معلمانی که برگه امتحانی تصحیح کرده‌اند، پرداخت نشده‌ است.

سحرخیز با اشاره به اینکه آموزش و پرورش شرایط ناگواری در خصوص بودجه دارد، توضیح داد: مطالبات معلمان روی زمین مانده است و مدیران برخی مدارس دولتی نمی‌توانند هزینه‌های ‌تعمیرات، تامین تابلو و ماژیک را بدرستی پرداخت کنند.

وی ادامه داد: با توجه به افزایش مشکلات اقتصادی در جامعه والدین دانش‌آموزان نیز‌ مشکلات خاص خود را دارند و در طول سال با توصیه و سفارش به مدارس کمک نمی‌کنند.

معاون پیشین آموزش و پرورش درباره اینکه چرا مسئولان آموزش و پرورش تاکید می‌کنند که گرو کشی کارنامه دانش‌آموزان تخلف است، اما این تخلف در بسیاری از مدارس اتفاق می‌افتد؟ نیز به جام جم آنلاین گفت: آموزش و پرورش در گفت‌وگو با رسانه‌ها این مساله را تکذیب و اعلام می‌کند که چنین مدیرانی مرتکب تخلف شده‌اند‌. اما در واقعیت ‌ مسئولان نیز از این تخلف مطلع هستند. اما به نوعی چشمان خود را روی آن می‌بندند.

‌سحرخیز با اشاره به اینکه مسئولان آموزش و پرورش باید تدبیری برای رفع این مشکل بیندیشند، گفت: کمک‌های مالی والدین به مدارس باید داوطلبانه باشد و از طریق انجمن اولیا و مدیران پیگیری شود.

‌وی درباره راهکارهای موجود برای حل این مساله نیز افزود: لازم است که مجلس و دولت‌ ردیف اعتباری مستقلی برای مدارس‌ تحت عنوان هزینه‌های ضروری مدارس در نظر بگیرند تا به این شکل آموزش و پرورش اجازه نداشته باشد این پول را در محل دیگری هزینه کند.

معاون پیشین آموزش و پرورش درباره پیامدهای این بی‌توجهی نیز تاکید کرد: مشکلات بودجه‌ای آموزش و پرورش به نابرابری آموزشی دامن می‌زند و سبب می‌شود والدینی که می‌توانند، فرزندان خود را در مدارس غیر دولتی ثبت نام کنند و دانش‌آموزان خانواده‌های کم برخوردار در مدارس دولتی با مشکلات زیادی رو به رو شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها