حمله‌ تروریستی داعش در تهران به ساختمان مجلس شورای اسلامی در ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ (۷ ژوئن ۲۰۱۷ میلادی) در تهران اتفاق افتاد که در نتیجه‌ آن ۱۷ نفر به شهادت و ۵ تروریست نیز به هلاکت رسیدند. در این میان حدود ۵۰ نفر نیز مجروح شدند.
کد خبر: ۱۴۱۱۱۷۹

به گزارش جام جم آنلاین، این واقعه حدود ساعت ۱۰:۳۰ صبح با حمله به ورودی ساختمان مجلس آغاز شد. این تهاجم تروریستی نخستین حمله‌ داعش در خاک ایران بود که با همکاری علنی آنها با گروهک تروریستی منافقین (مجاهدین خلق) انجام شد.

همچنین، این حادثه نخستین حمله‌ تروریستی در تهران در بیش از یک دهه و نخستین حمله‌ در کشور ایران از زمان بمب‌گذاری ۱۳۸۹ در زاهدان محسوب می‌شود.

در این عملیات نیروهای امنیتی به مقابله با افراد مسلح که ایرانی‌های عضو داعش بودند، پرداختند و سرانجام تروریست‌های مهاجم را به درک واصل کردند. طبق اخبار منتشر شده، بیش از ۴۱ نفر در جریان این حملات بازداشت شده‌اند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران برای انتقام این حملات در ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ مواضع داعش در استان دیر الزور، واقع در شرق سوریه را هدف حمله موشکی قرار داد.

در این عملیات که «لیلة‌ القدر» نام داشت، سپاه پاسداران ۶ فروند موشک بالستیک میان برد، به اهداف مختلفی در بُردهای ۶۵۰ تا ۷۰۰ کیلومتر شلیک کرد.

این موشک‌ها، موشک‌هایی قدرتمند و نقطه‌زن بودند و با دقت بالایی به اهداف اصابت کرده‌اند. هدف های این عملیات مقرهای فرماندهی، دپوی تجهیزات انتحاری و لجستیکی داعش در استان دیرالزور سوریه بوده است. تعدادی از این موشک‌ها، موشک‌های دقیق و نقطه‌زن ذوالفقار بوده‌اند.

در تاریخ ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶، ابو محمد عدنانی، سخنگوی داعش در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: «مهیا شوید، آماده باشید!»، طولی نکشید که بمب‌گذاری‌های منچستر و لندن به وقوع پیوست. با پایان یافتن حملات پایتخت انگلستان این گروه موفقیت خود را در شبکه‌های اجتماعی جشن گرفت و در یک توئیت دیگر اعلام کرد: «رمضان ماه فتح و جهاد است.» و حمله به ایران صورت گرفت. چند روز پس از انتشار این پیام، با پایان یافتن این حملات در ظهر همان روز داعش بار دیگر از طریق شبکه‌های اجتماعی حضور خود را نشان داد و با انتشار بیانیه‌ای مسئولیت این حملات را پذیرفت.

طبق افشاگری‌های اخیر دستگاه‌های امنیتی ایران، عوامل گروهک تروریستی مجاهدین خلق اطلاعات مربوط به ساختمان‌ها و مسیرهای ورود و خروج به مجلس را از طریق ارتباط با یکی از کارکنان مجلس به‌دست آورده برای اجرای عملیات در اختیار داعش قرار دادند. این فرد از همراهان یکی از نمایندگان مجلس بوده که از طریق فضای مجازی با این گروهک تروریستی مرتبط شده و در مدت ارتباط خود، اطلاعاتی را در اختیار سرپل منافقین قرار می‌داده که نهایتاً این اطلاعات برای حمله به ساختمان مجلس و شهادت ۱۷ شهروند ایرانی استفاده شد.

فرد مزبور که اکنون در بازداشت دستگاه‌های امنیتی ایران قرار دارد، در اعترافاتش، به سؤالات سرپل منافقین در خصوص نقشه ساختمان‌های مجلس، ورودی‌ها و خروجی‌ها و تعداد نگهبانان اشاره کرده و نقشه کامل مجلس شورای اسلامی را در اختیار سرپل تروریست‌های منافقین قرار داده است.

نکته‌ درخور تأمل این است که مریم قجر عضدانلو (مریم رجوی)، سرکرده‌ کنونی گروهک منافقین و همسر سوم مسعود رجوی، چندین بار در سال‌های اخیر مبارزه مسلحانه و انجام عملیات‌های تروریستی کور را با عناوینی همچون کانون‌های شورشی و «آتش جواب آتش» توجیه کرده و از این کار دفاع کرده است.

خط زمان حمله تروریستی به ساختمان مجلس شورای اسلامی به این شرح بود:

۳۰: ۱۰ - ورود یک گروه سه‌نفره به مجلس با کلاشنیکف و کلت کمری

۴۲: ۱۰ - مستقر شدن نیروهای امنیتی و انتظامی پیرامون مجلس

۵۰: ۱۱ - ورود علی لاریجانی به مجلس

۰۰: ۱۲ - تیراندازی و درگیری مهاجمان با نیروهای امنیتی و تیراندازی‌ها به حیاط درونی مجلس

۲۷: ۱۲ - محاصره مهاجمان توسط نیروهای امنیتی در طبقه چهارم ساختمان نمایندگان

۵۶: ۱۲ – یکی از مهاجمان خود را در طبقه چهارم مجلس منفجر می‌کند

۰۰: ۱۳ – تیراندازی مهاجمان از پنجره‌های طبقه چهارم مجلس به مردم حاضر در خیابان

۱۱: ۱۳ – پایان جلسه علنی مجلس

۱۲: ۱۳ – درگیری در ضلع غربی ساختمان مجلس

۱۵: ۱۳ – گلوله تفنگ کلاشنیکف مهاجمان تمام می‌شود و با سلاح کمری شلیک می‌کنند

۳۹: ۱۳ – داعش، رسماً مسئولیت حملات را بر عهده می‌گیرد

۴۲: ۱۳ – تخلیه ساختمان مجلس

۱۴: ۱۴ – به هلاکت رسیدن دو تروریست در مجلس

منبع: ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها