یزد- رییس گروه سلامت و محیط کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: ۱۶ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال استان یزد سیگاری هستند و این موضوع سلامت نسل جوان را تهدید می کند.
کد خبر: ۱۴۰۹۸۲۳

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین یزد، وحید جعفری شعار هفته بدون دخانیات ( ۴ تا ۱۰ خردادماه) سال جاری را "ما به غذا نیاز داریم، نه به دخانیات" اعلام و اظهار داشت: سالانه به دلیل مصرف محصولات دخانی هشت میلیون نفر در دنیا جان خود را از دست می دهند که یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از آن ها افرادی هستند که در معرض دود دست دوم محصولات دخانی هستند.

رییس گروه سلامت و محیط کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان اینکه براساس آمارها در کشور ما نیز سالانه حدود ۶۰ هزار نفر جان خود را به دلیل مصرف مواد دخانی از دست می دهند، گفت: مصرف سیگار عوارض جبران ناپذیری بر سلامت افراد مصرف کننده و حتی کسانی که در معرض دود دست دوم و سوم محصولات دخانی قرار دارند وارد می کند.

جعفری گفت: شایع ترین سرطان های موجود در بین مصرف کننده دخانیات سرطان دهانه رحم، خون، لوزالمعده، کبد، مثانه، حنجره، زبان، مری، معده، ریه و دهان گزارش شده است.

وی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد سرطان های ریه در دنیا به دلیل مصرف سیگار است، یادآور شد: براساس آمارها از ۱۰ فردی که به دلیل سرطان ریه جان خود را از دست می دهند، ۹ نفر مصرف کننده مواد دخانی هستند.

جعفری یکی از چالش های حوزه سلامت را گسترش مصرف قلیان عنوان کرد و افزود: براساس آمارها، مصرف قلیان معادل مصرف ۱۰۰ نخ سیگار است و این موضوع سلامت نسل جوان را تهدید می کند.

وی افزود: بر اساس بازدیدهای بازرسان بهداشت از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۰۵ مرکز و اماکن متخلف در این زمینه به مراجع قضایی معرفی و ۱۰۲ مرکز عرضه کننده قلیان پلمب و ۲۳۹ جایگاه تبلیغاتی محصولات دخانی نیز جمع آوری شدند.

جعفری با اشاره به اینکه ۴۰ هزار میلیارد تومان در ایران بابت مصرف سیگار در کشور هزینه می شود، تصریح کرد: ۱۱۰ هزار میلیارد تومان خسارت محصولات دخانی به کشور است.

وی با بیان اینکه ۱۶ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال استان سیگاری هستند، گفت: بر اساس مطالعات انجام شده، استان در سال ۱۳۹۵ از لحاظ شیوع مصرف روزانه سیگار در رتبه ۲۲ کشور قرار داشت که این رتبه در سال ۱۴۰۰ به ۱۹ رسید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها