دیوان عالی کشور اعلام کرد:

نقض حکم اعدام ۲ متهم اغتشاشات اخیر

دیوان عالی کشور اعلام کرد: حکم اعدام جواد روحی و مهدی محمدی‌فر از متهمان اغتشاشات سال گذشته در استان مازندران، در دیوان عالی کشور نقض شد.
کد خبر: ۱۴۰۹۱۹۸

به گزارش جام جم آنلاین، حکم جواد روحی که به اتهامات افساد فی‌ الارض، محاربه، ارتداد و مهدورالدم بودن به علت هتک حرمت به قرآن کریم به 3 بار اعدام و مهدی محمدی‌ فر بابت افساد فی‌الارض و محاربه به 2 بار اعدام محکوم شده بودند در دیوان عالی کشور نقض و به شعبه هم‌عرض ارجاع شد.

بررسی محتویات پرونده و مفاد رأی صادره چنین حکایت دارد که نامبردگان، به دنبال فراخوان شبکه‌ های معاند و ضدانقلاب جهت تجمع و اغتشاش در میادین نوشهر حضور پیدا کردند و موجب اخلال در امنیت و نگرانی مردم شدند و نقش قابل توجهی در تحریک مردم و اخلال در نظم، تخریب و تحریق داشتند لیکن گستردگی حرکات ساختارشکنانه فوق ناشی از تلاش‌های افراد زیادی در صحنه بوده و نقش دو متهم مذکور در حد تلاش‌های انفرادی آنان بوده و با توجه به تفسیر مضیق قوانین جزائی به نفع متهمین طبعاً نمی‌تواند از مصادیق محاربه و افساد فی‌الارض موضوع مواد 286 قانون مجازات اسلامی و مواد 675 و 687 قانون تعزیرات باشد و قابل انطباق با تبصره ذیل ماده 286 قانون مجازات اسلامی یعنی حبس تعزیری درجه پنج یا شش است.

همچنین محکومیت نامبردگان از باب حدود به مجازات افساد فی‌ الارض و محاربه هم از باب تعزیر به چندین فقره حبس با یکدیگر در تناقض بوده و از این حیث قابل «ابرام» نیست.

همچنین در رأی شعبه دیوان عالی کشور چنین تصریح شده که؛ احراز محاربه و تعیین مجازات مستقل و احراز اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور و اغوا و تحریک مردم به قصد برهم زدن امنیت کشور به جنگ و کشتار با یکدیگر و تبلیغ علیه نظام توأمان صحیح نمی‌باشد.

در نتیجه فرجام‌خواهی فرجام‌خواهان فوق‌الذکر وارد تشخیص مستنداً به مقررات شق چهارم از بند ماده 469 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال 1392 ضمن نقض دادنامه صادره، رسیدگی مجدد پرونده به دادگاه هم‌عرض صادرکننده رأی ارجاع و محول می‌گردد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها