معاون اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی از آماده‌باش حدود 28 هزار نفر از خدمه بارگاه منور رضوی برای خدمت‌رسانی به زائران و مجاوران در دهه کرامت خبر داد و گفت: خادمان این آستان مقدس، در دهه کرامت در 12 صحن و 33 رواق میزبان قدوم زائران و مجاوران خواهند بود.
معاون اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی از آماده‌باش حدود 28 هزار نفر از خدمه بارگاه منور رضوی برای خدمت‌رسانی به زائران و مجاوران در دهه کرامت خبر داد و گفت: خادمان این آستان مقدس، در دهه کرامت در 12 صحن و 33 رواق میزبان قدوم زائران و مجاوران خواهند بود.
کد خبر: ۱۴۰۸۳۴۲

 جام جم آنلاین- خراسان رضوی- امین بهنام در نشست خبری «تشریح برنامه‌های دهه کرامت حرم مطهر حضرت رضا(ع)» اظهار کرد: وظیفه اصلی ما در این معاونت، مدیریت جمعیت و نظم‌بخشی به خدماتی است که دو معاونت تبلیغات اسلامی و معاونت خدمات زائران حرم مطهر ارائه می‌کنند تا زائران بتوانند از یک سو با آرامش زیارت کرده و از سویی دیگر از برنامه‌های این آستان مقدس بهره‌مند شوند.
 

اعزام کاروان فرش‌های اهدایی به حرم حضرت معصومه(س)
وی ابتدا در خصوص ویژه برنامه‌های آستان قدس رضوی در شهر قم گفت: مراسم بدرقه کاروان اهدای هزار و 604 مترمربع فرش حرم مطهر حضرت رضا(ع) در قالب 162 تخت فرش از سوی تولیت آستان قدس رضوی به حرم مطهر حضرت معصومه(س) صبح امروز در این آستان مقدس برگزار شد.
بهنام با اشاره بر اینکه این فرش‌های اهدایی در مدت دو سال توسط قالی‌بافان کارگاه‌های قالی‌بافی مشهد و کاشمر بافته شده است، افزود: بعدازظهر امروز این کاروان با بدرقه مردم و کانون‌های خادمیاری سمنان وارد این شهر شده و در نهایت فردا ظهر با استقبال خادمیاران حرم رضوی و خدام حضرت فاطمه معصومه(س) از میدان آستانه قم وارد انبار فرش حرم مطهر حضرت معصومه(س) خواهد شد.
 

گل آرایی ضریح خواهر، با فرستادگان بارگاه برادر
وی ادامه داد: این فرش‌ها طی برگزاری مراسمی در بعدازظهر روز جمعه 29 اردیبهشت ماه با حضور تولیت‌های آستان قدس رضوی و حرم حضرت معصومه(س) در این حرم مقدس در قم در رواق‌ها و همچنین دور روضه منوره پهن می‌شود.
معاون اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی افزود: همچنین برای نخستین سال، جمعی از خادمان حوزه گل‌آرایی میلاد حضرت رضا(ع) حرم مطهر رضوی قرار است فردا صبح در شهر قم مستقر شوند و ضریح حرم مطهر حضرت معصومه(س) را در روزهای جمعه، شنبه و یکشنبه از 29 تا 31 اردیبهشت ماه به صورت ویژه گل‌آرایی کنند.
 

نقاره‌نوازی ویژه در شب ولادت حضرت رضا(ع) 
بهنام در خصوص مراسم نقاره‌نوازی ویژه ولادت حضرت رضا(ع) گفت: در شب ولادت حضرت، علاوه بر نقاره‌نوازی که طبق روال قبل از غروب آفتاب انجام می‌شود، در ساعت 8 شب به مدت 5 دقیقه نقاره‌نوازی انجام خواهد شد. همچنین در صبح روز میلاد حضرت رضا(ع)، 3 بار نقاره‌نوازی انجام خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه گل‌های گلدان‌های فوق ضریح مطهر به صورت یک درمیان در ایام معمول سال (یکشنبه، سه‌شنبه، پنج‌شنبه و جمعه) تعویض می‌شود، گفت: در آستانه ولادت حضرت رضا(ع) با توجه به حضور تیم گل‌آرایی ناذران و تولیدکنندگان گل و گیاه برای گل‌آرایی ویژه ولادت در حرم مطهر، هر روز گل این گلدان‌ها تعویض می‌شود. تمامی این گل‌ها نیز توسط ناذران اهدا شده است.
بهنام با اشاره به انجام مراسم غبارروبی رسمی ضریح حرم مطهر رضوی در خردادماه همزمان با دهه کرامت افزود: همچنین هر روز خدمه یک کشیک خدمتی مشخص، وظیفه پذیرایی از زائران و مجاورانی که صبح‌ها از ساعت 7:30 تا 8:30 در جشن‌های دهه کرامت در رواق امام خمینی(ره) شرکت می‌کنند، را برعهده دارند، ضمن اینکه اقلام این پذیرایی‌ها توسط این خدام تهیه شده است.
 

خطبه خوانی شب میلاد، برای اولین بار
وی اظهار کرد: همچنین برای نخستین سال، در شب ولادت حضرت رضا(ع) مراسم ویژه‌ای مشابه خطبه‌خوانی شب شهادت حضرت رضا(ع)، با حضور حدود هزار نفر از خدمه با همکاری دو معاونت تبلیغات اسلامی و خدمات زائران حرم مطهر رضوی در ایوان حضرت ولی عصر(عج) برگزار خواهد شد.
معاون اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی افزود: دربانان، خدام، فراشان و کفشداران، از جمله حاضران در این مراسم هستند که همراه با دسته گلی به تفکیک خدمت خود در این محل در حرم مطهر مستقر خواهند شد.
بهنام اضافه کرد: همچنین در این ایام از نیروهای سازمان‌ها و نهادهای مختلف دعوت می‌شود تا جهت عرض تبریک ایام ولادت حضرت رضا(ع) و خداقوت به خدمه در آسایشگاه‌های حرم مطهر حضور بهم رسانند. در این مراسم جشن به آنان هدایای متبرکی نیز اعطا خواهد شد.
 

بازدید از مراکز مختلف
وی با اشاره به اعطای هدایایی ویژه توسط خدمه خواهر به نوعروسانی که مراسم عقد ازدواج آنان در دهه کرامت در رواق شیخ طوسی حرم مطهر برگزار می‌شود، بیان کرد: مراسم یادبود شهدا نیز در پنجشنبه 4 خردادماه با حضور خدمه در بهشت‌های ثامن در صحن‌های آزادی، قدس و جمهوری با اهدای شاخه گل برگزار خواهد شد.


اذان عشق در گوش نوزادان 
معاون اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی گفت: مراسم اذان‌گویی در گوش نوزادان تازه متولد شده در بیمارستان‌ها و زایشگاه‌های شهر مشهد توسط خدام حافظ و قاری قرآن حرم مطهر، اعطای احکام جدید به خادمیاران و خدام تشرفی که ارتقای درجه یافتند توسط تولیت آستان قدس رضوی، ارسال هزار بسته متبرک به ادارات تأمین اجتماعی در برخی از شهرستانهای دورافتاده کشور، از دیگر برنامه‌های دهه کرامت این معاونت به شمار می‌آید.
وی افزود: همچنین می‌توان به عیادت و احوالپرسی خدام در کشیک‌ها از خدمه‌ بیمار و سالمندی که امکان حضور در کشیک خدمتی خود را نداشتند توسط جمعی از خدام همان کشیک، برگزاری مراسم بزرگداشت و عرض تسلیت برای خدمه و پرسنلی که در یک سال اخیر (بین دو دهه کرامت) دار فانی را وداع گفتند با دعوت از سه تن از اعضای خانواده آنان و مشارکت خدمه در آزادی زندانیان جرائم غیرعمد، اشاره کرد.
بهنام تصریح کرد: جلسه توجیهی برنامه کاروان‌های «زیر سایه خورشید» نیز بعدازظهر امروز برگزار می‌شود و از شنبه 30 اردیبهشت ماه، جمعی از خدام به تمامی استان‌های کشور اعزام خواهند شد.
وی از بازدید خدمه از مراکز توانبخشی و بهزیستی با مشارکت بنیاد کرامت رضوی نیز نام برد و گفت: همچنین جمعی از خدام با مشارکت بنیاد کرامت رضوی با توجه به مناسبت‌هایی همچون تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه در دو روز دهه کرامت به شیراز و تهران برای توزیع متبرکات بین زائران در حرم‌های مطهر شاهچراغ(ع) و امامزاده صالح و دیدار با خانواده شهدایی که در این ایام در این دو شهر شهید شدند، اعزام می شوند.

 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها