همزمان با شامگاه نیمه اسفند١۴٠١ و در آستانه سالروز میلاد پربرکت حضرت صاحب‌الزمان(عج)، طی مراسمی، پروژه نوسازی و مرمت صحن عظیم انقلاب اسلامی به بهره برداری رسید.
همزمان با شامگاه نیمه اسفند١۴٠١ و در آستانه سالروز میلاد پربرکت حضرت صاحب‌الزمان(عج)، طی مراسمی، پروژه نوسازی و مرمت صحن عظیم انقلاب اسلامی به بهره برداری رسید.
کد خبر: ۱۴۰۰۹۱۸

خراسان رضوی - جام جم آنلاین - در همین زمینه و در حاشیه این مراسم مدیر عالی حرم مطهر رضوی به خبرنگار آستان نیوز گفت: بعد از ماه ها عملیات فشرده و شبانه روزی، مرمت، بازسازی و اصلاح صحن مقدس انقلاب اسلامی به همت کارگران، مهندسان و خدمه دیگر بخش های آستان مقدس رضوی به سرانجام رسید و این صحن در اختیار زائران قرار گرفت.
بهسازی با تمام ضوابط فنی و عمرانی
مصطفی فیضی ضمن اشاره به رعایت ضوابط انجام فعالیت های عمرانی در حین عملیات اجرایی، در  صحن انقلاب اسلامی عنوان کرد: با توجه به قدمت، تاریخچه ابنیه، حفظ میراث فرهنگی و دینی، رعایت استانداردها و حفظ حضور زائر، انجام عملیات عمرانی در حرم مطهر، سختی های خود را دارد که به لطف خدا و عنایت امام رضا(ع) کار مرمت و بازسازی این صحن به پایان رسید. 
وی در ادامه افزود: در صحن انقلاب در دو بخش شمالی و جنوبی خدمات مختلفی انجام شد که مرمت و بازسازی سقاخانه، ایوان طلا، ورودها و نورآرایی صحن از آن جمله بود.

سقاخانه؛ حفظ قدمت در عین زیبایی
وی با بیان جزئیات بیشتر، درباره بازسازی و مرمت سقاخانه نیز تاکید کرد: سقاخانه صحن انقلاب بعد از سال ها به شکل مناسبی بازسازی شد و آنچه اکنون مشاهده می کنیم حفظ قدمت این بنا در جريان مرمت و بازسازی است. 
فیضی تصریح کرد: با اضافه شدن شیرهای آب به سقاخانه، خدمات استفاده از آب به شکل گسترده تر، با رعایت اصول مهم بهداشتی و حفظ حریم خواهران و برادران محقق شده است. 

سنگ فرش های زیبای صحن انقلاب
به گفته وی، تعویض سنگ‌فرش صحن انقلاب یکی از مهم ترین بخش های این پروژه است که از مرغوب ترین سنگ های بومی و ملی تهیه است تا این صحن تاریخی و خاطره‌ساز برای اعیاد شعبانیه و عید نوروز با شکل و شمایلی جدید، میزبان زائران بارگاه منور رضوی در نوروز ۱۴۰۲ باشد. 
وی همچنین در خصوص تعویض سنگ فرش های صحن انقلاب گفت: سنگ‌ فرش های این صحن در طول حدود دو دهه، در مقابل شرایط طبیعی، برف و به ویژه شستشو با شوینده ها دچار خردگی شده بود و از آنجایی که ضخامت سنگ نیز کم انتخاب شده بود نیاز تعویض مجدد داشت. در عملیات عمرانی صحن، سنگ هایی ضخیم تر انتخاب شد تا در مقابل تنش‌های حرارتی، شرایط محیطی و تردد ماشین آلات در آن بتواند طول عمر بیشتری داشته باشد.
فیضی تصریح کرد: به غیر از فرسودگی طبیعی، آسیب دیدگی ایزولاسیون کف صحن و نشت رطوبت به سقف رواق دارالحجه که زیر صحن انقلاب قرار دارد نیز عامل دیگری بود که ما را برای تغییر در سنگ فرش صحن مصمم کرده بود. 
مدیریت عالی حرم مطهر رضوی یادآور شد: از این پس خواهران می توانند از ورودی های صحن انقلاب برای زیارت مشرف و از فیض زیارت بهره‌مند شوند.



newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها